Visszhang: lemez

María Dueñas: Beethoven and Beyond

Visszhang

A kadencia a versenyművek azon szakasza, amikor a szólista bemutatja virtuozitását.

Egykoron meg sem komponálták, a szerzők, bízva a hangszeres művész improvizációs vagy komponista készségében, hagyták, hogy a mű egyénivé és megismételhetetlenné formálódjon általa. Bee­thoven sem írta meg egyetlen Hegedűversenyének szólórészét az első tételben, viszont tucatnyi történelmi megoldást ismerünk neves elődöktől. A 20 éves spanyol hegedűművész, María Dueñas debütáló albumán ezekből mutat be ötöt, hatodikként pedig a sajátját vezeti elő. Dueñas technikai felkészültsége, intonációja és hangképzése makulátlan, interpretációja átgondolt, és az időnkénti csillogás helyett átfogó koncepciót sejtet. Nem rohan, nem kapkod. Az első tétel majdnem 28 perces, de egy percre sem ül le, a szólista saját kadenciája pedig magamutogatás nélküli, de határozott virtuozitásról és ízlésről tanúskodik. A lemez végén hallható szólórészek közül a belga zseni, Eugène Ysaÿe máig innovatívnak ható és igazán muzikális megoldása érdemel nagyobb figyelmet – erről az egykorú kritikusok azt mondták, ő maga sem tudta eljátszani –, Fritz Kreisler gyakorta játszott kadenciáját jól ismerjük. Az ifjú tehetséget Manfred Honeck pálcája és a Wiener Sym­phoniker kíséri, a korongon a kadenciaszerzők egy-egy saját kompozíciója is szerepel – az említetteken túl Luis Spohrtól (egy bájos kettősversenyecske hárfával), Saint-Saënstól és Wieniawskitól. Ez így már kiadós zenetörténeti séta, ami egészen a jelenig tart – és micsoda bemutatkozás!

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.