Visszhang: kiállítás

Memento mori 30

  • - oil -
  • 2025. február 12.

Visszhang

Felfedezésük 30. évfordulójára hazatértek a váci múmiák.

Az időszaki kiállításon amellett, hogy az üvegvitrinekben látunk is belőlük, audiovizuális technikák segítségével mélyebben is megismerhetjük a Fehérek templomának befalazott kriptájában spontán mumifikálódott, 265 egykori polgár és egyházi személy történeteit. Például a 18 év körüli fiatalemberét, akit az elsők közt boncoltak fel a korabeli szaktársak.

A 40 évesen tuberkulózisban elhunyt Sándor Terézia apáca döbbenetesen kifejező arca pedig jórészt annak köszönhető, hogy csontját a rugalmas rostok elpusztulása után visszamaradó, porral vegyült bőrmaradvány borítja. Mullagén (a múmia+kollagén szavakból) – próbálkozott állítólag egy bőrgyógyász az elnevezéssel, mérsékelt sikerrel. A nővér szívét halála után kimetszették, hogy kívánsága szerint hazatemessék.

A 26 éves Borsodi Terézia teste brutális szülészeti beavatkozásokról tanúskodik, halála után emelhették ki belőle gyermekét, aki pár nap múlva követte őt, hogy azután anyja karján helyezzék örök nyugalomra. A családját vesztett Weiskopf postamesternek aligha jelentett vigaszt, hogy ez volt a második dokumentált hazai császármetszés (1794). Jobb bele sem gondolni, hány áldozata volt még az eljárás fejlődésének – egyházi áldással, mert így az újszülöttet, ha meg is halt, legalább megkeresztelhették –, mire száz évvel később feljegyezhették az első esetet, amikor már az anya és a gyermek is túlélte a beavatkozást.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."