Visszhang: kiállítás

Memento mori 30

  • - oil -
  • 2025. február 12.

Visszhang

Felfedezésük 30. évfordulójára hazatértek a váci múmiák.

Az időszaki kiállításon amellett, hogy az üvegvitrinekben látunk is belőlük, audiovizuális technikák segítségével mélyebben is megismerhetjük a Fehérek templomának befalazott kriptájában spontán mumifikálódott, 265 egykori polgár és egyházi személy történeteit. Például a 18 év körüli fiatalemberét, akit az elsők közt boncoltak fel a korabeli szaktársak.

A 40 évesen tuberkulózisban elhunyt Sándor Terézia apáca döbbenetesen kifejező arca pedig jórészt annak köszönhető, hogy csontját a rugalmas rostok elpusztulása után visszamaradó, porral vegyült bőrmaradvány borítja. Mullagén (a múmia+kollagén szavakból) – próbálkozott állítólag egy bőrgyógyász az elnevezéssel, mérsékelt sikerrel. A nővér szívét halála után kimetszették, hogy kívánsága szerint hazatemessék.

A 26 éves Borsodi Terézia teste brutális szülészeti beavatkozásokról tanúskodik, halála után emelhették ki belőle gyermekét, aki pár nap múlva követte őt, hogy azután anyja karján helyezzék örök nyugalomra. A családját vesztett Weiskopf postamesternek aligha jelentett vigaszt, hogy ez volt a második dokumentált hazai császármetszés (1794). Jobb bele sem gondolni, hány áldozata volt még az eljárás fejlődésének – egyházi áldással, mert így az újszülöttet, ha meg is halt, legalább megkeresztelhették –, mire száz évvel később feljegyezhették az első esetet, amikor már az anya és a gyermek is túlélte a beavatkozást.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.