Visszhang: lemez

OMD: Bauhaus Staircase

Visszhang

Az Orchestral Manoeuvres in the Dark a szintipop első hullámában tűnt fel. Andy McCluskey és Paul Humphreys duójára saját bevallásuk szerint egyforma hatással volt az ABBA és Stockhausen.

Ez persze némileg túlzás, de az igaz, hogy a 80-as évek elején az OMD rendszeresen ostromolta a brit slágerlisták élét (Enola Gay, Souvenir), miközben koncepciózus albumaik (például az 1981-es Architecture & Morality) kísérletező szelleme jóval túlmutatott egy átlagos popzenekaron. A lassacskán McCluskey szólóprojektjére fogyatkozó OMD a 90-es évek közepéig húzta, és több mint egy évtizednyi csend után állt újra össze a klasszikus felállásban.

A visszatérés pedig remekül sikerült, az új albumok bizonyították, hogy nem csupán a nosztalgiá­zás a cél. A tíz évvel ezelőtt megjelent English Electricet gyakran az együttes legjobbjai közt emlegetik és ezzel újradefiniálták az OMD-hangzást, ami úgy idomult a korszellemhez, hogy közben a jellegzetességeit sem veszítette el. A futurisztikus szintik a most megjelent Bauhaus Staircase-en is dominálnak, nem tűntek el McCluskey patetikus énekdallamai, és a német kulturális hatások sem. Az album címét Oskar Schlemmer festménye ihlette, a Kraftwerk hangzása rendre visszaköszön, bizonyos dallamok pedig a krautrock klasszikusait is eszünkbe juttathatják. Mindeközben az OMD teljesen a jelen időben létezik, egyáltalán nem tűnik öregesnek, ami nem kis teljesítmény egy olyan együttes esetében, amely már a pályafutása ötödik évtizedénél tart.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.