Visszhang: lemez

OMD: Bauhaus Staircase

Visszhang

Az Orchestral Manoeuvres in the Dark a szintipop első hullámában tűnt fel. Andy McCluskey és Paul Humphreys duójára saját bevallásuk szerint egyforma hatással volt az ABBA és Stockhausen.

Ez persze némileg túlzás, de az igaz, hogy a 80-as évek elején az OMD rendszeresen ostromolta a brit slágerlisták élét (Enola Gay, Souvenir), miközben koncepciózus albumaik (például az 1981-es Architecture & Morality) kísérletező szelleme jóval túlmutatott egy átlagos popzenekaron. A lassacskán McCluskey szólóprojektjére fogyatkozó OMD a 90-es évek közepéig húzta, és több mint egy évtizednyi csend után állt újra össze a klasszikus felállásban.

A visszatérés pedig remekül sikerült, az új albumok bizonyították, hogy nem csupán a nosztalgiá­zás a cél. A tíz évvel ezelőtt megjelent English Electricet gyakran az együttes legjobbjai közt emlegetik és ezzel újradefiniálták az OMD-hangzást, ami úgy idomult a korszellemhez, hogy közben a jellegzetességeit sem veszítette el. A futurisztikus szintik a most megjelent Bauhaus Staircase-en is dominálnak, nem tűntek el McCluskey patetikus énekdallamai, és a német kulturális hatások sem. Az album címét Oskar Schlemmer festménye ihlette, a Kraftwerk hangzása rendre visszaköszön, bizonyos dallamok pedig a krautrock klasszikusait is eszünkbe juttathatják. Mindeközben az OMD teljesen a jelen időben létezik, egyáltalán nem tűnik öregesnek, ami nem kis teljesítmény egy olyan együttes esetében, amely már a pályafutása ötödik évtizedénél tart.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.