Visszhang: lemez

Salami Rose Joe Louis: Akousmatikous

  • - minek -
  • 2023. június 21.

Visszhang

Aligha túlzás azt állítani, hogy a kaliforniai Lindsay Olsen a nyugati part egyik legizgalmasabb, legkreatívabb és leginkább termékeny zenész-dalszerző-énekes egyénisége.

Egy oaklandi kis kiadónál kijött 2016-os és 2017-es lemezét követően Flying Lotus Brainfeeder kiadójához igazolt. Az idei Akousmatikous a harmadik Brainfeeder-féle albuma, és mindent megtalálunk rajta, amiért eddig is szeretni lehetett a zenéit. A dalait jellemző bódult álomszerűség csupán a felszín, a furapopból, hiphopból, funkból és ízlésesen adagolt, néha repetitív, lüktető elektronikából összerakott kompozíciókat Olsen jazzből építkező, képzett női énekhangja, jól kitalált hangszerfutamai, izgalmas billentyűs játéka, vibráló személyisége teszi oly elevenné. És nehogy holmi punnyadt downtempo dalcsokorra számítsunk: a planetológiai tanulmányai nyomán multiverzumokról és összeomló dimenziókról daloló művész bármikor képes gyors ritmusváltásokra – remek példa erre az albumot nyitó címadó szám, amely kompozícióját tekintve telivér fúziós jazzdarab, a fináléja például nyaktörő drill & bass. A jórészt takarékos terjedelmű, átlag két és fél perces számok e csekélynek tűnő idő alatt is adnak annyit a befogadónak, hogy értékelni tudja a ritmus- és hangsúlyváltásokat, a finom hangszeres megoldásokat, hangképeket és Olsen rafináltan ringató vokálját – ezekkel észrevétlenül rántja be hallgatóját az általa felhúzott, nem is oly könnyűszerkezetes éber álomvilágba.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány a tettes

A DK-s politikus visszavonulásának mindenki örül. Örül a Fidesz, örülnek azok is, akik őszintén a pokolra kívánják Orbánt és a rendszerét. Hiszen Gyurcsány távozása felér egy beismeréssel: tényleg mindenért ő a hibás.