Visszhang: lemez

Salami Rose Joe Louis: Akousmatikous

  • - minek -
  • 2023. június 21.

Visszhang

Aligha túlzás azt állítani, hogy a kaliforniai Lindsay Olsen a nyugati part egyik legizgalmasabb, legkreatívabb és leginkább termékeny zenész-dalszerző-énekes egyénisége.

Egy oaklandi kis kiadónál kijött 2016-os és 2017-es lemezét követően Flying Lotus Brainfeeder kiadójához igazolt. Az idei Akousmatikous a harmadik Brainfeeder-féle albuma, és mindent megtalálunk rajta, amiért eddig is szeretni lehetett a zenéit. A dalait jellemző bódult álomszerűség csupán a felszín, a furapopból, hiphopból, funkból és ízlésesen adagolt, néha repetitív, lüktető elektronikából összerakott kompozíciókat Olsen jazzből építkező, képzett női énekhangja, jól kitalált hangszerfutamai, izgalmas billentyűs játéka, vibráló személyisége teszi oly elevenné. És nehogy holmi punnyadt downtempo dalcsokorra számítsunk: a planetológiai tanulmányai nyomán multiverzumokról és összeomló dimenziókról daloló művész bármikor képes gyors ritmusváltásokra – remek példa erre az albumot nyitó címadó szám, amely kompozícióját tekintve telivér fúziós jazzdarab, a fináléja például nyaktörő drill & bass. A jórészt takarékos terjedelmű, átlag két és fél perces számok e csekélynek tűnő idő alatt is adnak annyit a befogadónak, hogy értékelni tudja a ritmus- és hangsúlyváltásokat, a finom hangszeres megoldásokat, hangképeket és Olsen rafináltan ringató vokálját – ezekkel észrevétlenül rántja be hallgatóját az általa felhúzott, nem is oly könnyűszerkezetes éber álomvilágba.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.