Visszhang: lemez

Sosztakovics: Vonósnégyesek / Cuarteto Casals

Visszhang

A szovjet zeneszerző tizenöt vonósnégyest írt, az első ötöt 1938 és 1952 között, még Sztálin halála előtt.

Kétség sem fér hozzá, hogy kifinomult és érett darabok, de a színpadi zenében és szimfóniákban jártas alkotó még nem fedezte fel bennük egészen a műfaj lehetőségeit. Az 1997-es alapítású barcelonai kamaraegyüttes, amely korábban Kurtág György-bemutatókban is jeleskedett, a következő két évben az összes Sosztakovics-vonósnégyes kiadását tervezi: alighanem azokkal, különösen a legjobbnak tartott – a halállal viaskodó – VIII. vonósnégyessel dől el vállalkozásuk sikere.

Amit ezen a lemezen hallunk, több mint biztató. Az I. kvartett, amelyet a modernitását érő bírálatokra reflektálva szép, klasszikus nyelven fogalmazott meg, gazdagon, szép tónusokkal szólal meg. A II. vonósnégyesben inkább a népzene, mintsem a másik lehetséges interpretáció, az irónia dominál, és akár egzotikusnak is mondhatnánk. A lassú tétel hegedűszólója kifejezetten gyengéd, noha – mivel a világháború idején született – gyakran feszültebben, zaklatottabban adják elő. A III. és az V. kvartett a leginkább figyelemre méltó ebből a merítésből: mindkettő harapósabb, intenzív alkotás (az utóbbi néhol nem is közös játékot igényel, inkább „közös összeütközéseket”), így a Cuarteto Casals is kénytelen „csinálni a feszültséget”. Jól is áll nekik.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.