Visszhang: lemez

Sosztakovics: Vonósnégyesek / Cuarteto Casals

Visszhang

A szovjet zeneszerző tizenöt vonósnégyest írt, az első ötöt 1938 és 1952 között, még Sztálin halála előtt.

Kétség sem fér hozzá, hogy kifinomult és érett darabok, de a színpadi zenében és szimfóniákban jártas alkotó még nem fedezte fel bennük egészen a műfaj lehetőségeit. Az 1997-es alapítású barcelonai kamaraegyüttes, amely korábban Kurtág György-bemutatókban is jeleskedett, a következő két évben az összes Sosztakovics-vonósnégyes kiadását tervezi: alighanem azokkal, különösen a legjobbnak tartott – a halállal viaskodó – VIII. vonósnégyessel dől el vállalkozásuk sikere.

Amit ezen a lemezen hallunk, több mint biztató. Az I. kvartett, amelyet a modernitását érő bírálatokra reflektálva szép, klasszikus nyelven fogalmazott meg, gazdagon, szép tónusokkal szólal meg. A II. vonósnégyesben inkább a népzene, mintsem a másik lehetséges interpretáció, az irónia dominál, és akár egzotikusnak is mondhatnánk. A lassú tétel hegedűszólója kifejezetten gyengéd, noha – mivel a világháború idején született – gyakran feszültebben, zaklatottabban adják elő. A III. és az V. kvartett a leginkább figyelemre méltó ebből a merítésből: mindkettő harapósabb, intenzív alkotás (az utóbbi néhol nem is közös játékot igényel, inkább „közös összeütközéseket”), így a Cuarteto Casals is kénytelen „csinálni a feszültséget”. Jól is áll nekik.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.