Visszhang: lemez

Sprints: Letter to Self

Visszhang

Az elmúlt évek gitárzenei nihiljébe a szövegmondós posztpunk pumpált új életet.

Ez a hullám mostanság látszik tetőzni, az első vonal együttesei (Shame, Fontaines D.C., Dry Cleaning stb.) komoly bázist tudhatnak a magukénak, és az elmúlt időszakban javarészt második-harmadik anyagukat jelentették meg. Az öt éve létező ír Sprints tagjai azonban nem kapkodtak, csak most jelentkeztek debütáló albumukkal, előtte pedig legalább ennyi dalt kiadtak kislemezeken, és túl vannak pár turnén is.

A Karla Chubb vezette együttes sok tekintetben beleillik az említett zenekarok sorába. Saját bevallásuk szerint bemutatkozó lemezük olyan, mintha PJ Harvey lett volna a korai Pixies frontembere, ami helytálló analógia, de már a nyitódal hárompercnyi feszültségkeltéséből kiderül, hogy a Fugazi még ennél is nagyobb hatással volt rájuk. Ennek köszönhetően az egyébként szórakoztató Letter to Selfen a zenekar a kelleténél kicsit többször süti el a „halkan induló dal katartikus zúzásba torkollik” forgatókönyvet. Így néhol kiszámíthatók a fordulatok, és sok szám túlságosan is illeszkedni akar a mostani trendbe, pedig a Sprints akkor van a legjobb formában, amikor ezt elengedi. A shoegaze irányába kikacsintó Shaking Their Hands vagy a Literary Mind optimista eufóriája adják az album legjobb pillanatait. Ezek egy­értelműen arról árulkodnak, hogy a Sprintsben komoly potenciál van, és már el is kezdtek rátalálni a saját hangjukra.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.