Szemrevaló / Sehenswert

Szemrevaló: Rickerl – A zene legfeljebb hobbi

Visszhang

Erich „Rickerl” Bohacek (Voodoo Jürgens) szerethető, de megbízhatatlan udvari bolondként járja Bécs legragacsosabb kocsmáit.

Munkája elvétve van (hol temetőőrként, hol szexshopeladóként), a nőkkel való kapcsolata hullámzó, kisfiának inkább túlméretezett játszótárs, mint megbízható apa. Az akkurátus osztrák munkanélküli-ellátás réme, akinek egyetlen igazi szenvedélye a zene, de abból sajnos nem lehet megélni. Rickerl Tom Waits tollára való figura: nem elég tragikus, hogy ne lehessen nevetni rajta, de a felette lebegő hajléktalanság fenyegetése épp elég tapintható, hogy némi szocio­grafikus mélységet adjon Adrian Goiginger filmjének.

A hős útja mutat némi hasonlóságot az őt alakító Voodoo Jürgens (született David Öllerer) éle­té­vel, de a Rickerl ennek ismerete nélkül is megállja a helyét. A különc férfié mellett a film egyben Bécs portréja is: a tüchtig város ezúttal másik (a hasonló magyar viszonyokhoz képest így is igen rendezett) arcát mutatja. A film szerkezete leginkább pikareszk, amelyet a zene (Jürgens szólói kitöltik a cselekmény esetenkénti üresjáratait) és a Rickerlt vezérlő örömelv hajt (ezért sem akarja zenéjét a hagyományos zeneipar kereteibe kényszeríteni). Nincsenek nagy ambíciói, de ártani sem akar senkinek, nem illik a szabálykövető, munkaalapú, versengő világba. Ennek tükrében a film sem akar sokat, de azt szépen teljesíti. 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.