Szemrevaló / Sehenswert

Szemrevaló: Rickerl – A zene legfeljebb hobbi

Visszhang

Erich „Rickerl” Bohacek (Voodoo Jürgens) szerethető, de megbízhatatlan udvari bolondként járja Bécs legragacsosabb kocsmáit.

Munkája elvétve van (hol temetőőrként, hol szexshopeladóként), a nőkkel való kapcsolata hullámzó, kisfiának inkább túlméretezett játszótárs, mint megbízható apa. Az akkurátus osztrák munkanélküli-ellátás réme, akinek egyetlen igazi szenvedélye a zene, de abból sajnos nem lehet megélni. Rickerl Tom Waits tollára való figura: nem elég tragikus, hogy ne lehessen nevetni rajta, de a felette lebegő hajléktalanság fenyegetése épp elég tapintható, hogy némi szocio­grafikus mélységet adjon Adrian Goiginger filmjének.

A hős útja mutat némi hasonlóságot az őt alakító Voodoo Jürgens (született David Öllerer) éle­té­vel, de a Rickerl ennek ismerete nélkül is megállja a helyét. A különc férfié mellett a film egyben Bécs portréja is: a tüchtig város ezúttal másik (a hasonló magyar viszonyokhoz képest így is igen rendezett) arcát mutatja. A film szerkezete leginkább pikareszk, amelyet a zene (Jürgens szólói kitöltik a cselekmény esetenkénti üresjáratait) és a Rickerlt vezérlő örömelv hajt (ezért sem akarja zenéjét a hagyományos zeneipar kereteibe kényszeríteni). Nincsenek nagy ambíciói, de ártani sem akar senkinek, nem illik a szabálykövető, munkaalapú, versengő világba. Ennek tükrében a film sem akar sokat, de azt szépen teljesíti. 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.