Visszhang: színház

Textúra 2023

Visszhang

A remekművek az idén ismét megelevenedtek a köréjük rendezett kortárs szövegek által, ám most, ahogy az már az izgalmas nyitányból is kiderült, a tánc is fontos eleme volt a műsornak.

Az idei műsor rendezője, Éry Franciska a performance-t tökéletesen a környezethez passzította: táncosai az életet, a halált és a feltámadást jelenítették meg, egyenruhás, zöld maszkos alakjuk egyszerre volt vonzó és hideglelős.

Ki-ki azt követte aztán, akihez a karszalagja alapján tartozott. Vezetőnk az este folyamán nem szólalt meg, mozgással koordinált minket a nyolc, nagyjából egyenként tízperces jelenet között.

A táncos motívumok szépen összeértek Izsó Miklós Táncoló paraszt VII. című képénél, ahol Matei Vișniec A táncoló szó / Le mot qui danse című sorai tűntek fel egyetlen koreográfiában. Izgalmas volt még Vonnák Diána/Rózsa Luca Sára Özönvizénél Pelsőczy Réka és Thuróczy Szabolcs kettőse által előadott performance-szerű epizód (ők a végén bebábozódnak), de a kedvencünk mégis Ferenczy Károly Kavicsot hajigáló fiúk című képénél Bakos Gyöngyi Négyszáz dobását megjelenítő trió (Horkay Barnabás, Bán Bálint, Hevesi László) száma, amelyben a „fiúk” szinte megállás nélkül versenyt futnak egy, a fogadótér egyik végétől a másikig tartó sávban. Unikális élmény, a szöveg hűen követi az inspiráló műalkotást, mégis egészen egyedi történet kerül a kép mögé, amelyet a szintén mozgásból induló rendezés csak még jobban megemel. A műsor végén lekerülnek a maszkok. És nem csupán képletesen.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.