Visszhang: lemez

Tóth Péter: Musical Moments

Visszhang

Az 1983-as születésű, békéscsabai származású pianista mintha leesne a radarról.

Pedig a Zeneakadémia különleges tehetségeinek osztálya után zongoraversenyek sorát nyerte Európában. Későn kezdte, már 11 éves volt, amikor először leült a zongora mellé az egyik szomszédja házában: alig hallunk hasonlóról. Utoljára tizenöt éve jelentkezett saját lemezzel, akkor Liszt kései darabjaival vonult stúdióba.

Ez az album közérthetőbb műveket tartalmaz. Mozart h-moll adagiója csak 57 ütem, de mindkét szakaszának megismétlésével tizenöt percesre duzzasztható – erre Tóth sem sajnálja az időt. A romantikus zeneszerzők – Schubert, Chopin és Brahms – darabjai a kor szobazenéjének melankóliát sem nélkülöző remekművei, s a „moments musicaux”, a noktürn és az intermezzo műfajai szinte azonossá válnak a befelé forduló termékeny merengésben. Tóth Péternek nem csak stílusismerete és kellő technikája van az interpretációhoz, de türelme és elmélyült lelkülete is. A Moments musicaux sorozat hat kis darabja gazdag harmóniavilágával, hangnemváltásaival, gyengéd érzelmeivel és változatos karaktereivel Schubert világának mikrokozmosza, de a Chopin-darabok között is „chopinesebbek” az opus 15-ös noktürnök. Zárásul Brahms három Intermezzóját halljuk. Tóth Péternek a szeszélyesebb noktürnök sem okoztak gondot, ezeken a szigorúbb, kiegyensúlyozottabb albumlapokon viszont formaépítő tehetségét is megmutathatja.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."