Visszhang: színház

Úrhatnám polgár

Visszhang

Jourdain úr (Pindroch Csaba) otthona csupa ragyogás: aranyban úszik minden, az ablakkeretek csillognak, mint a gyémánt.

Fodor Viola díszlete telitalálat, ahogy a kifejező és játékos jelmezek (Bianca Imelda Jeremias) is lenyűgözők. Merő túlzás, az őrület határán vagyunk. Magasan kezdődik az előadás: a giccstömeg közepén, zenekari kísérettel buzdít a szólista (Nagy Kíra) a telefonunk kikapcsolására.

Jourdain úr remek parvenü, a szerep igazi jutalomjáték Pindrochnak, aki végig csodásan hozza a szerencsétlen, reflektálatlan alakot, gyermekien pislog ki az önmagánál sokkalta nagyobb, hivalkodó tolldíszei mögül. Nevetséges, kisszerű alak. Az élő zenekari kíséret is a helyén van. A szereplők rendre kikacsintanak szerepükből, mutatva: ez az egész egy görbe tükör szeretne lenni.

„A vágyott és valóságos világ közötti űrben tengődő szereplők viselkedésében nem csupán Mo­lière, hanem a saját világunk keserű igazságkeresése is visszaköszön” – olvassuk a színlapon is. Igen ám, de Keresztes Attila rendező tükrének kicsit furcsa a foncsorozása. Mert amit látunk, az a mai valóságra nemigen reflektál, noha a téma szinte kiált érte. Ehelyett sokszor az ízléstelenségig elvitt, végtelenre nyújtott jelenetek sorjáznak, gondolok itt a szumómester hájának hosszas csapkodására, vagy az áltörökök látogatására. Mintha a rendezés nehezen találná az egyensúlyt: így olcsó szórakoztatás.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)