Visszhang: könyv

Uri Asaf: Mögöttem sok a halott

Visszhang

A 81 esztendős izraeli-magyar képzőművész és író a kétezres évek elején jelentkezett első verseskötetével, majd az elmúlt bő két évtizedben gazdag költői életművet épített fel.

E rövid könyvének négy ciklusában az emlékezés lassú, olykor egészen szűkszavú merengéseit találjuk. Az első írás rögtön a legelső szakaszában vázolja a később fontossá váló bibliai és családi történetekből inspirálódó lelki és szellemi utazás paradoxonoktól sem mentes dilemmáit: „Akárhányszor visszafordulok, / veled egy vonalban maradok. / Karomon még feszes a bőr, // de semmire nem emlékszem, / mögöttem sok a halott.” A gyász és a közösségi-generációs traumák feldolgozása folyamatosan új megvilágításba kerül, hogy a végén az utolsó ciklusban mindez egyszerre nyugodt és rendkívül dinamikus természeti képekbe oldódhasson: „Hangtalan fényrobbanás. / Narancshéj. Sáron dombja kénsárgával dúsul, / amitől ragyog a párkány.”

A formai különbözőségek ellenére bátran egymás mellé kerülnek a kötetben az alapvetően rövid sorokból építkező, általában versszakokra is bontott költemények és a robusztusabb, főképp az egyén metafizikai világhoz fűződő viszonyait kutató prózaversek. Utóbbiak sokszor terjedelmük ellenére is feszesebbek és kidolgozottabbak, mint a végletes redukálással és az elhallgatás poétikájával kísérletező, olykor kissé esetlen rímekre kifutó darabok. A szabadabban áradó sorok számos asszociációnak engednek terepet, akár a szomorú aktualitások irányába is: „Mögöttem, a homokdűnék part felőli oldalán emberek emberekre vadásznak.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.