Visszhang: lemez

Wreckless Eric: Leisureland

Visszhang

Wreckless Eric a punk nagy évében, 1977-ben adta ki Whole Wide World című kislemezét.

Az akkor már évek óta a fiókban heverő dal elég nagyot szólt, talán túl nagyot is. A brit dalszerző hiába készített kiváló nagylemezeket, ezzel a dallal bekerült az egyslágeres skatulyába, és a 80-as évek elején stratégiát váltott. Pályatársai többsége ekkor már vagy a divathullámokkal való sodródást, vagy a visszavonulást választotta, Eric azonban egy harmadik útra lépett: házi stúdiót épített, lemezeit független kis kiadóknál jelentette meg, és saját autójával járt turnézni.

A 2010-es években, hosszú szünet után újra elkezdtek megjelenni Wreckless Eric-lemezek, és az őt évtizedek óta jobbára mellőző zenei szaksajtó egyszerre csodálkozott rá, hogy Eric Goulden jóval több egy elfeledett egyslágeres csodánál. Bizonyíték erre új albuma – önmagában is csoda, hogy egyáltalán elkészült a dalszerző megrendült egészségének ismeretében; Ericnek a Covid-fertőzés után szövődményei lettek a tüdejében, aztán túlélt egy infarktust is.

Az enyhén kásásra kevert Leisure­landen ott van a korai lemezeinek pub rockos hangulata, érezhető rajta Syd Barrett iránti rajongása és az amerikai country hatása is, ami eléggé sajátos elegyet képez. A legjobb példa erre az album központi dala, a Standing Water, amelynek a szövege Wreckless Eric ars poeticájának is tekinthető. Meglepő módon több instrumentális dal is van az új anyagon, és még különösebb az, hogy egyáltalán nem töltelékeknek tűnnek, hanem jól építik a Leisureland keser­édes atmoszféráját.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.