Interjú

„A jazz csak egy csatorna”

Szabó Dániel zongorista

Zene

Dolgos éve volt a 48 éves magyar jazz-zenésznek. Novemberben mutatta be Intersections című lemezét, amelyen amerikai kvintettje játssza a számait. De a korábbiaktól eltérően a lemezen nem játszik sem Peter Erskine, sem Chris Potter, sem Kurt Rosenwinkel.

Magyar Narancs: A saját szerzeményeidre koncentráltál?

Szabó Dániel: Nincs szükség mindig húzónévre egy lemezen, annak is megvannak az előnyei, hogyha nincs ilyen. Nem azt néztem, hogy mennyit fogok a lemezből eladni, hanem azt, hogy mennyire akartam magamat jól érezni a stúdióban, vagy mennyire szívesen hallgatom vissza. Az előző lemezeimen is fontosak voltak a saját szerzemények, de most úgy éreztem, hogy ez az anyag összeérett, és hogy szeretnék lojális lenni ahhoz a közép­generációs társasághoz, akikkel évek óta együtt dolgozom kint, és akik szintén világszínvonalon játszó zenészek. Amikor a trió­lemezt csináltam Erskine-nel, annak is volt egy érlelődési folyamata. Az egyetemen, a University of Southern Californián találkoztunk, tanultam tőle, játszottunk együtt, aztán az évek során kialakult egy repertoár, amit ő figyelemmel kísért. Most nincs vendégművész, viszont ez egy organikusan működő csapat.

MN: Én először januárban a magyar változatát hallottam ennek a kiváló anyagnak, és mély benyomást tett rám. Akkor két szaxofonos volt, Bacsó Kristóf és Ávéd János, más volt, mint a mostani lemez, holott csak kicsit változtattál a hangszerelésen.

SZD: Nagyon izgalmas, hogy hogyan nyúlnak ugyanahhoz a zenéhez itt és ott. Mind a kettő jó, nem rangsorolom, nemcsak tapintatból, hanem mert mindkettő a maga módján első osztályú, karakteres. Mindkét kontinensnek és kultúrának megvannak a sajátosságai. Szeretném, hogy mind a kettő jelen legyen az életemben. Nyolc évet éltem Los Angelesben a családommal együtt, korábban Bostonban voltam két évet. Ezt nem akarom zeneileg elengedni, próbálom a kapcsolatokat ébren tartani és integrálni. Nem csak művészi okokból, praktikus szempontok is vannak. Annak során, ahogy ugyanazt a repertoárt itt és ott is játsszuk, megmutatkozik a jazz lényege. Ez a négybetűs szó csak egy csatorna. Hogy mivel töltjük meg, az a személyességen, az adott pillanaton, a spontaneitáson, a kulturális gyökereken és egyebeken múlik.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.