Interjú

„A jazz csak egy csatorna”

Szabó Dániel zongorista

Zene

Dolgos éve volt a 48 éves magyar jazz-zenésznek. Novemberben mutatta be Intersections című lemezét, amelyen amerikai kvintettje játssza a számait. De a korábbiaktól eltérően a lemezen nem játszik sem Peter Erskine, sem Chris Potter, sem Kurt Rosenwinkel.

Magyar Narancs: A saját szerzeményeidre koncentráltál?

Szabó Dániel: Nincs szükség mindig húzónévre egy lemezen, annak is megvannak az előnyei, hogyha nincs ilyen. Nem azt néztem, hogy mennyit fogok a lemezből eladni, hanem azt, hogy mennyire akartam magamat jól érezni a stúdióban, vagy mennyire szívesen hallgatom vissza. Az előző lemezeimen is fontosak voltak a saját szerzemények, de most úgy éreztem, hogy ez az anyag összeérett, és hogy szeretnék lojális lenni ahhoz a közép­generációs társasághoz, akikkel évek óta együtt dolgozom kint, és akik szintén világszínvonalon játszó zenészek. Amikor a trió­lemezt csináltam Erskine-nel, annak is volt egy érlelődési folyamata. Az egyetemen, a University of Southern Californián találkoztunk, tanultam tőle, játszottunk együtt, aztán az évek során kialakult egy repertoár, amit ő figyelemmel kísért. Most nincs vendégművész, viszont ez egy organikusan működő csapat.

MN: Én először januárban a magyar változatát hallottam ennek a kiváló anyagnak, és mély benyomást tett rám. Akkor két szaxofonos volt, Bacsó Kristóf és Ávéd János, más volt, mint a mostani lemez, holott csak kicsit változtattál a hangszerelésen.

SZD: Nagyon izgalmas, hogy hogyan nyúlnak ugyanahhoz a zenéhez itt és ott. Mind a kettő jó, nem rangsorolom, nemcsak tapintatból, hanem mert mindkettő a maga módján első osztályú, karakteres. Mindkét kontinensnek és kultúrának megvannak a sajátosságai. Szeretném, hogy mind a kettő jelen legyen az életemben. Nyolc évet éltem Los Angelesben a családommal együtt, korábban Bostonban voltam két évet. Ezt nem akarom zeneileg elengedni, próbálom a kapcsolatokat ébren tartani és integrálni. Nem csak művészi okokból, praktikus szempontok is vannak. Annak során, ahogy ugyanazt a repertoárt itt és ott is játsszuk, megmutatkozik a jazz lényege. Ez a négybetűs szó csak egy csatorna. Hogy mivel töltjük meg, az a személyességen, az adott pillanaton, a spontaneitáson, a kulturális gyökereken és egyebeken múlik.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.