ŐSZI PROGRAMAJÁNLÓ

„Mindenki máshoz ért”

Jonathan Howard basszista, King’s Singers

Zene

Az idén 55 éves énekkar szinte a kezdetektől koncertezik Magyarországon. A csapat basszistájával a világjárásról, a repertoárról, az énekesek kondíciójáról, a tagcserékről és az együttes vezetéséről beszélgettünk. S persze szóba került az időjárás is.

Magyar Narancs: Nagyjából hány országban léptek fel a kezdetek óta?

Jonathan Howard: Egészen pontos számot nem tudok, de én magam az elmúlt tizenhárom évben, amióta csatlakoztam, 65 országban jártam. Nem voltam viszont velük Görögországban, Albániában és még egy-két helyen.

MN: Gondolom, mindenki gyerekkorában kezdett énekelni, valamelyik templomi kórusban, ahogy szokás.

JH: A legtöbben igen, én nem. Gyerekként színpadon, musicalekben énekeltem, azután 18 évesen kezdtem komolyan foglalkozni az énekléssel.

MN: Amikor valaki belép az együttesbe, kell valami speciális felkészítés, hangképzésben, egymásra figyelésben vagy bármi másban?

JH: Nem igazán, mert eleve olyan énekes kerül be, aki ezeket tudja, de legalábbis érzékeny rá, és mielőtt tag lesz, sokat dolgozunk vele. Aki elmegy, jóval a távozása előtt szól a szándékáról, így van idő új tagot keresni.

MN: Az 1968-as start óta hányszor cserélődtek a tagok?

JH: Ez idő alatt 28 énekes volt az együttes tagja, de ez persze nem azt jelenti, hogy a tagok kétévenként cserélődnek. Hogy ki meddig marad, az változó, régebben tovább maradt egy-egy tagunk, volt, aki 26 évig is.

MN: Hogyan lesz valaki a King’s Singers tagja?

JH: Sok barátunk van Angliában és máshol is, akik jól ismerik a kórusvilágot. Megkérdezzük őket, ismernek-e olyan énekeseket, akik jól beleillenének a csapatba. Csinálunk egy listát, behívjuk őket két-három meghallgatásra. Érdekes, hogy sokszor a legjobb énekesek nem lennének a legjobb King’s Singers-tagok, bármilyen fenomenálisan énekelnek is.

MN: Hogyan ítélik meg, hogy ki illik a csapatba?

JH: Csak a megérzéseinkre támaszkodhatunk. Néhány meghallgatás alatt kell ráéreznünk, hogy vajon milyen lesz például valakivel hosszan turnézni. Nem könnyű dönteni, de azt hiszem, eddig jó döntések születtek.

MN: Van próbaidő?

JH: Nincs. Ha kiválasztottak, akkor az első naptól kezdve teljes jogú tag vagy. Ezért kell előtte jól választani és sokat dolgozni együtt. Az új tagoknak persze meg kell szokniuk az együttes kultúráját, de ezt igyekszünk nem tanítani, csak hagyni, hogy tapasztalatot szerezzenek. És hagyni azt is, hogy hibázzanak. Szerintem elég jól működik a belső demokrácia.

MN: És hogyan távozik valaki a csapatból?

JH: Legtöbbször azért távozik egy-egy tag, mert többet akar a családjával lenni, hiszen nagyon sok időt töltünk utazással, turnékkal. Az is számít, hogy milyen könnyen találnak új munkát. Basszusként én szerencsés vagyok, a hangom nem fog túl hamar gyengülni. Az elődöm például 22 évig volt az együttes tagja. De egy első kontratenor, aki a magas regiszterben énekel, vagy aki érzi a korát és nehezebben viseli a szereplés okozta nyomást, esetleg azt mondja, elég a stresszből. Nehéz döntés, az biztos.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.