Volt egyszer egy Táncdalfesztivál

Az igazi magyar hatvannyolc

Zene

1968. augusztus 18-án, vasárnap este az egész ország a Táncdalfesztivál döntőjének hatása alatt állt, az új slágerek nagyobbat szóltak, mint két nappal később a tűzijáték. Ma már felfoghatatlan, hogy hogyan válhatott egy zenés tévéműsor az év legfontosabb eseményévé, de ötven évvel ezelőtt az egycsatornás tévékorszakban ez is megtörténhetett.

„Kérem önöket, hogy ne becsüljék le ezt a nagyszabású, játékos könnyűzenei sereg-szem­lét!” – mondta Tamássy Zdenkó, a nemzetközi zsűri elnöke a harmadik Táncdalfesztivál eredményhirdetése előtt, ami nagyon is mentegetőzésnek tűnt. Az ismert zeneszerző, aki egyúttal a hazai popipar cenzori fedőszervének, a Magyar Sanzon- és Táncdalbizottságnak is az elnöke volt, elsősorban azokra a kritikákra reagált, amelyek a közízlés mélyrepülésének tekintették a műsort, sőt miatta érezték veszélyben a dolgozók „kulturális fejlődését”. Igaz, hogy a Táncdalfesztivál vegytiszta szórakoztatóipari termék volt és nem is akart többnek látszani, mégis megkülönböztetett figyelem övezte. Ehhez fogható érdeklődés kön­y­nyű­zenei produkció iránt nem volt Magyarországon, hatását jól mutatja, hogy nem csak a napi sajtóban, a folyóiratokban is bőven foglalkoztak vele, és akkoriban a pályaválasztó fiatalok körében a legnépszerűbb hivatás a táncdalénekesé volt. Így hát nem csoda, hogy – a szocialista kultúra nevében – teljesen irreá­lis elvárások is előkerültek a műsorral kapcsolatban: az elvakultabbak a mozgalmi dalok újjá­születését várták tőle, mások beérték volna annyival, hogy a szerzők olyan dalokat írjanak, mint például a Tizenhat tonna vagy Marlene Dietrich-féle Hova tűnt a sok virág?.

Így jött

A Táncdalfesztivál külsőségeiben, atmoszférájában leginkább a híres-nevezetes San Remó-i dalversenyt próbálta magyarosítani, ám nagy különbség volt, hogy nálunk nemcsak a hagyományos könnyűzene képviselőit hívták meg, hanem néhány kiválasztott beatzenekart is. A műsor ötlete állítólag úgy született, hogy a Magyar Televízió szerkesztője, Bánki László 1965-ben elment egy Gitárpárbaj című koncertre, és a hatalmas sikert látva gondolta, hogy ezt – konszolidáltabb formában – érdemes lenne a tévében is bemutatni. Akkor még nem sejtette, hogy ötletével épp azt a „könnyűzenei problémát” sikerült valamennyire megoldani, ami – az ’56 utáni konszolidáció jegyében – úgy indult, hogy a nyugati zenék is teret nyertek a hazai kínálatban, a fiatalságot pedig ezek sokkal jobban izgatták, mint a rádióban játszott régi slágerek. Igaz, hogy a „métely” megfékezésére pártvonalon (a Kommunista Ifjúsági Szövetség – KISZ révén) történtek ilyen-olyan intézkedések, és az illetékesek szerették volna ennek az egésznek a szocialista változatát megteremteni, de tudták azt is, hogy az ötvenes évek eszközeivel (amikor bizonyos jazzes akkordokat is betiltottak) nem mennek semmire. Ráadásul élénken élt bennük a forradalom kamaszmítosza is, amiért tartottak a „lázadó ifjúságtól”.

Az első Táncdalfesztivált 1966-ban rendezték, mindenki küldhetett dalt, bár többnyire a dörzsölt slágergyárosok szerzeményei kerültek képernyőre (400 beküldött számból 64), amelyeket a showbiznisz veteránjai (Hollós Ilona, Vámosi János) mellett már olyan fiatal előadók is énekelhettek, mint Kovács Kati, Aradszky László vagy Koós János. A műsor szerkesztői arra is figyeltek, hogy az ún. gitárzenekarok se maradjanak ki, bár ezek közül egyedül az Illés-együttes produkciója, a Fáj minden csók című dal keltett feltűnést – zajos sikert a fiatalok és megbotránkozást az idősebbek részéről –, míg a többiekről még a Népszabadság kritikusa is azt jegyezte meg, hogy „zömében a régi stílus, az ósdi felfogás más ritmusú változata”. Ennél is tovább ment a Muzsika folyóirat szerzője, aki arról írt, hogy „az új táncdalok (…) a harmincas évek stílusát is követték, mintha egyik-másiknál Márkus Alfréd vagy Zerkovitz Béla támadt volna fel”.

Az Illés-zenekar győz

Az Illés-zenekar győz

Fotó: MTI/Keleti Éva

Persze mindez a legkevésbé izgatta a közönséget, a siker mindent felülmúlt, számos előadó karrierje ekkor szökkent szárba, úgyhogy ’67-ben már mindenki a folytatást várta. De az sem volt mellékes, hogy ugyan az Illés-együttes II. díjat nyert, az esemény azt bizonyította, hogy a slágeripar – legalábbis a nagy nyilvánosság előtt – megeszi reggelire a beatzenét. Nem véletlen, hogy a következő fesztiválra az Illés nem is jelentkezett, a többiek pedig csak jelentéktelen szerephez jutottak, az Omega például kísérő zenekarként lépett fel, noha ekkor már 1374 beküldött dalból választották ki a „legjobb” 60-at. De ennek a fesztiválnak a „jelentőségét” mindennél jobban mutatja, hogy hőse (és áldozata és rossz szelleme) egy csepeli munkásfiú, Kovács József lett, aki egy ismeretlen szerző, Pető István Jöjj vissza hozzám című számát adta elő. A dal a zsűri pontjai alapján az 58. helyet érte volna el, ám a közönség megőrült érte, 110 ezren szavaztak arra (levélben!), hogy döntőbe kerüljön, ahol eksztázisba kergette a nézőket. „Ki tévedett, kinek az ízlése szorul korrekcióra?” – tette fel a kérdést a Magyarország című hetilap szerzője, a Muzsika folyóiratban pedig ezt írták: „Reméljük, hogy a jövőre nézve, a külföldi tapasztalatokat is szem előtt tartva, a közönség közbeszólásának mérsékeltebb és főleg ízlésbeli érvényesülést biztosítunk. Nem könnyű feladat, de meg lehet oldani.”

Ide jutott

1968-ban a rendezők mindent megtettek azért, hogy a legnagyobb és leglátványosabb, ugyanakkor a legszínvonalasabb és legváltozatosabb fesztivált hozzák össze. És mivel addigra a magyar beatzenekarok egy részét sikerült is domesztikálni (lemezekkel, tévészereplésekkel), nem volt kérdés, hogy most ők sem maradhatnak ki. Ráadásul a dolog fordítva is működött; míg egy évvel korábban az Illés-zenekar elhatárolódott a rendezvénytől – a tévében jelentették be, hogy ez nem az ő fesztiváljuk –, 1968-ban már azzal jöttek, hogy mivel a beatzenének nincs más fóruma, ezt kell a „magukévá tenni”.

Persze kizárt dolog, hogy Szörényi Leventének vagy Bródy Jánosnak beleszólása lett volna a Táncdalfesztivál szervezésébe, mégis úgy tűnt, hogy az ő akaratuk érvényesül. Nem is csak azért, mert több új zenekar kapott bemutatkozási lehetőséget, mint az előző két fesztiválon együttvéve. Fontosabbnak tűnt ennél, hogy az Illés-együttes volt az első, amelyik nyilvánvalóvá tette, hogy a nyugati példaképek mellett a magyar népzene felé is tekint, és mivel a rendezők és a sajtó részéről is megfogalmazódtak bizonyos igények az egyedi hangzású magyar táncdal tekintetében, 1968-ban kimondatlanul is a „nemzeti könnyűzene” megteremtése tűnt a legfontosabb feladatnak.

Ennek ellenére a harmadik Táncdalfesztivált is elsősorban a szokásos szórakoztató zenei felhozatal uralta, de az is nyilvánvaló volt, nemcsak Szörényi Levente, hanem számos más hazai szerző is a magyar kártyát próbálja megjátszani. De amíg az Illés-együttes igyekezett „csak tiszta forrásból” meríteni, a többieknél fel sem merült efféle igény. Izsmán Nelly Matyó baba, Aradszky László Nem születtem grófnak, Pápay-Faragó László Így mulat egy bea­tes magyar úr című száma és persze me­gint Kovács József, ezúttal A csongorádi kisbíró unokája című szerzeménnyel, leginkább azt bizonyították, hogy a szórakoztató zenében az ízléstelenséget (és persze a sikert) akkor lehet igazán a csúcsra járatni, ha a szerző a nemzeti jelleget igyekszik kidomborítani. „Idén a legnagyobb közönségsikert épp két olyan szám aratta, amely szemléletében, zenéjében, motívumkincsében éppen nem az igazi népzenei hagyományhoz, hanem a »népiesch« műmagyarkodáshoz, a dzsentri mulatozáshoz nyúl vissza. Ezt pedig nemigen lehet megújhodásnak nevezni” – írták a döntő után az Alföld című folyóiratban az Így mulat egy beates magyar úrra és az A csongorádi kisbíróra utalva.

Így hát a „történelemkönyvekbe” sem Pápay-Faragó László neve került, hanem a győzteseké, elsősorban az Illés-együttesé, amely szintén „népi vonalon” mozgott az Amikor én még kissrác voltam című számmal, de a felsoroltakhoz képest teljesen más nívón. A Táncdalfesztiválok történetét ismerve valójában érthetetlen és megmagyarázhatatlan, hogy ötven évvel ezelőtt miért éppen ez a szám tarolt (a tizenkét megnyerhető díj közül ötöt kapott meg), amikor a zsűri rajta kívül Koós János Kislány a zongoránál, illetve Mary Zsuzsi Mama című számainak ítélt még I. díjat. De éppen a másik két nyertes alakja mutatta meg, hogy Szörényiék a díjeső ellenére nemhogy nem tudták a maguk képére alakítani a Táncdalfesztivált, de valójában még csatát sem nyertek.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.