Musical

Bányásztütü

Sir Elton John–Lee Hall: Billy Elliot – a Musical

Zene

Játsszon-e az Opera musicaleket? – erre a kérdésre hosszú időn át határozottan nemleges volt a válasz.

A praktikus válasz éppúgy, akárcsak az elvi, hiszen az intézmény újabb kori történetének talán legnagyobb bukása éppen egy musicalhez, Sondheim Nyakfelmetszőként magyarított Sweeney Toddjához fűződött: 1992-ben az Erkel Színházban, Koós Jánossal és Miller Lajossal a címszerepben. A 2015–16-os évad során azonban láthatóan komoly erőfeszítéseket tett a Ház, hogy ezt a zord nemet igenre fordítsa át: még tavaly ősszel a West Side Story bemutatójával és klasszikusi rangjának felmagasztalásával, s most, az évad legeslegvégén a Billy Elliot musicalváltozatának behozatalával. Az eredmények meglepőnek és némiképp ellentmondásosnak tűnnek, mert amíg Bernstein múlt századi remekműve a vártnál sérülékenyebb produkcióban jutott a közönség elé, addig Elton John 2005-ös, filmalapú musicalje zajos sikert aratott a múlt pénteki helyre-pofás bemutatón. Viszont a West Side Storyval ellentétben a Szirtes Tamás által rendezett Billy Elliotban csupán kisebb szerep jutott az Opera saját erőinek, olyannyira, hogy nemcsak a szöveges szerepek megformálói között nem lelhettünk operaházi művészt, de még a fellépő táncosokra és zenészekre vonatkozóan is az alábbi talányos megfogalmazást olvashattuk a színlapon: közreműködik a produkció tánckara és zenekara.

A Madách Színház vendégjátéka az Operaházban – az igazat megvallva tehát akár így is észlelhettük az előadást, melynek kreatív team­jét a világítástervezőig és a hangmérnökig bezárólag a saját szokott munkatársai közül válogatta össze Szirtes. Ezt persze könnyű szívvel mellékesnek ítélhetjük a magyarországi bemutató két főkérdéséhez képest: vajon mennyit ad vissza az ezredfordulón készült remek filmből a musicalváltozat, illetve mennyit ad vissza a musicalből a hazai produkció? Az első kérdés megválaszolásán kezdve: Elton John és Lee Hall közös munkája szellemében és tettleg is hűen kezelte a film történetét, ám két ponton mégis érdemi különbségeket észlelhettünk. Mert miközben az 1984–85-ös nagy angliai bányászsztrájkok története nem vált a musicalszínpadokon bevett, háttérteremtő-zsánerező kulisszatémává, azért mégis erősen másodlagossá lett a „mindig légy önmagad” szent falvédőigazságának megdicsőüléséhez képest. Valamint a musicalben paradox, ám természetes módon azok is táncolnak, akik eltiltják a tánctól a 11 éves Billyt, aki viszont a klasszikus balett iránti vonzalmát a legtöbbször nyomatékosan nem balettozással, hanem a musicalszínpadon bevettebb táncformákkal bizonyítja.

Szirtes Tamás rendezése, akárcsak Tihanyi Ákos koreográfiája, elsősorban tömegével és rutinjával hat. A sok ember mozgatásának mutatós biztonsága, a csoportos kalóriaégetés alakzatba rendezése a legtöbbször elfedi a kidolgozatlanabb egyedi részleteket. Az előadásba, melyben nyüzsögnek a 10 év körüli bájos gyermekek, biztos, ami biztos, még náluknál kisebb csöppség is kerül, s értelemszerűen az előadás egyik legkimunkáltabb részlete a hosszú tapsrend. Ahol korántsem mellesleg mindenki tütüszoknyát ölt magára, hogy bányászok és rendőrök is együtt tegyenek hitet a boksz helyett balettozó címszereplő és jó barátja, a transzvesztita irányultságú Michael önmegvalósító álláspontja mellett (lásd fentebb!).

Hajdan a film sikere elsősorban a két gyermekszereplő, Jamie Bell és (az ekkor már valójában 18 éves) Stuart Wells tökéletes kiválasztásának az eredménye volt. A hírekből tudható, hogy e téren Szirtesék is sokat fáradoztak, ám a bemutató szereposztásának ismeretében úgy tetszik, csupán félsikert értek-érhettek el. Mert bár a címszerepet alakító John Bailey McAllister és Kamarás Zalán (Michael) is tehetséges gyerekszínésznek bizonyult, s McAllister ráadásul még a koreográfiákkal is ügyesen megbirkózott, épp csak azt nem lehetett elhinni nekik, hogy a kőkemény brit valóságból jönnek elénk – és nem a takarásból. Ezt egyébként a fölnőtt színészeknek is csak részben hihettük el: a leginkább még talán Stohl Andrásnak (Apa), aki ezúttal is jóval érdekesebb színpadi alaknak bizonyult olyankor, amikor nem kiabált. A Billy tánctehetségét felfedező Mrs. Wilkinson szerepében Auksz Éva egyrészt jól énekelt és mozgott, másrészt rokonszenvesen elegyítette a sprődséget a szívhangokkal. Csákányi Eszter viszont egyszerre volt sok és kevés a habókos nagymama kis szerepére: jelenléte mintha nem lett volna igazán kompatibilis a szereppel, a darabbal és a helyszínnel.

A magyar közönség számára alighanem közömbös Mrs. Thatcher és a szakszervezetis Scargill hajdani nagy csatája, s ezen az előadás alkotói sem tudtak, s tán nem is kívántak érdemben változtatni. A Vasladyt kigúnyoló karácsonyi képpel induló második rész egyebekben időhúzásra látszott játszani, s ezt a vélelmet a hosszú Hattyúk tava-jelenet (magnóról bejátszott Csajkovszkij-zenével!) éppúgy igazolta, akár Billy felvételijének és búcsúzkodásának elnyújtása. Itt a magyarítás (fordító: Bárány Ferenc és Puller István) gyengéinek lajstromozására is több idő akadt, habár a nagymama dalának prozódiai botlásait (pl. di-i-i-sznó) már az előadás elején észlelhettük. E második részben, s közelebbről a felvételi körül ki kellett derülnie, hogy Billy apja egészen más angolt beszél, mint a művelt középosztály. A fordítók ezt túlhajtott szlenggel próbálták érzékeltetni, mely szleng viszont a korábbiakban egyáltalán nem jellemezte Stohl megszólalásait.

Elton John dalai nem állítják lehetetlen feladat elé sem a gyerekeket, sem a felnőtteket, s több értelemben is populáris hangvételükkel remekül beválnak – épp csak az igazi nagy slágerrel marad adós az Aida – a Musical komponistája. Köteles Géza karmester és muzsikusai remekül szólaltatták meg a rezeseknek komoly szerepet szánó zenét, amely nem hozott szégyent a Házra. De persze az Opera is legyen csak inkább önmaga!

Magyar Állami Operaház, július 29.

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

A vad

Ez még csak a kezdet! Folytatjuk a harcot! Ez még csak a kezdet! Folytatjuk a harcot! – skandálja fennhangon a Fiatal Demokraták Szövetségének ifjú gárdája, minden lehetséges fórumon – minél fiatalosabb az a fórum, annál jobb. Felmerül persze a kérdés, hogy milyen harcot is folytatnak ők?

A szuperhonpolgár

A lovagi rang modern kori megfelelője elsősorban az érdemet, a tehetséget és a köz szolgálatát jutalmazza, bár az is igaz, hogy odaítélésénél a lojalitás és a politikai megfontolás sem mellékes.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.

Sózva, szárítva

Magyarország három éve átadott legnagyobb öntözőrendszerét a Maros táplálja, amely idén május–júniusban a parajdi bánya felől érkező sós vizével, júliusban a szárazság és az apadás miatt kilátszó zátonyaival került a hírekbe.