Interjú

„Bármi legyen is az ára”

Kelemen Barnabás Szergej Prokofjevről

Zene

Ismerjük is, meg nem is, sok darabja hiányzik a koncertrepertoárból. Ezt az adósságot törleszti a Prokofjev maraton, Fischer Iván szokásos évi maratonjainak idei fejezete: február 4-én a Müpában egész nap az orosz zeneszerző műveit hallgathatjuk. Interjúalanyunk a nap egyik szólistája lesz.

Magyar Narancs: A három legnépszerűbb műve három különböző műfajú: A három narancs szerelmese opera, a Péter és a farkas szimfonikus mese, a Rómeó és Júlia pedig balett. Vannak még hegedű-, zongora- és csellóversenyei, szimfóniái, vonósnégyesei, kantátái, szonátái és nagyon híres filmzenéi is. Mennyire egyenletes ez az életmű?

Kelemen Barnabás: Két nagyon különböző világban alkotott. 1918 és 1927 között Párizsban élt, ezalatt járt a világ számos zenei központjában. Mindez, meg persze az orosz-szovjet környezet és a hatalmas történelmi változások nagy hatással voltak rá. Hegedűs szemszögből nézve, ha párba állítjuk a két hegedűszonátát, a két hegedűversenyt, és aztán a Péter és a farkast, illetve a Rómeó és Júliát, hallható, milyen elképesztően mélyre megy az előbbi a maga gyermeki egyszerűségével, és aztán azt, hogy ugyanaz a zeneszerző mennyire másképp nyúl a zenei mélységhez, amikor az élet legsúlyosabb drámája felől közelíti meg. A filmzene pedig az oroszoknál azért válhatott ekkora jelentőségűvé, mert egyfajta kerülőút lett a zeneszerzők számára. A műfajnak pedig Prokofjev és Sosztakovics a legkiemelkedőbb alkotói.

MN: Vannak-e érzékelhető stíluskorszakai?

KB: Miután megtalálta a saját hangját, nem érzékelhető nagyobb stílusváltás a művészetében. Korszakai vannak ugyan, de egyértelmű, önálló és felismerhető a zenei személyisége, amely aztán nagy hatást gyakorolt nem csak a 20. század második felére, de már Sosztakovicsra is.

MN: Melyik műfaj az igazán övé?

KB: Csajkovszkij mellett ő volt az, aki mindent látott és láttatott a színpadon. Mindketten nagyon sikeres balettszerzők lettek. Ez Prokofjev kompozíciós módszerében is meglátszott, azt hiszem, nemcsak mi, akik előadjuk a műveit, hanem ő maga is látott bizonyos színpadi képeket maga előtt, amikor hangszeres vagy zenekari zenét írt. Mondom a növendékeimnek is, hogy amikor a zenéjét játsszuk, képeket, színeket, hangulatokat kell magunk elé képzelni, amelyek leginkább a balett világán keresztül megfoghatók.

MN: Melyek a fő stílusjegyei?

KB: Egyértelműen érződik, hogy honnan érkezett. Az Ötök, azaz Balakirev, Muszorgszkij, Borogyin, Rimszkij-Korszakov és Kjui gyakorolták rá a legnagyobb hatást. Az orosz népzene hatása is jól hallható, a már az arisztokrata körökben játszott dalok és a paraszti népdalok hatása is. Megjegyzendő mindemellett, hogy nincs jelentős zeneszerző Beethoven után, aki megkerülhette volna Beethoven formatanát, tehát a beethoveni technika nála is megtalálható.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.