Interjú

„Bármi legyen is az ára”

Kelemen Barnabás Szergej Prokofjevről

Zene

Ismerjük is, meg nem is, sok darabja hiányzik a koncertrepertoárból. Ezt az adósságot törleszti a Prokofjev maraton, Fischer Iván szokásos évi maratonjainak idei fejezete: február 4-én a Müpában egész nap az orosz zeneszerző műveit hallgathatjuk. Interjúalanyunk a nap egyik szólistája lesz.

Magyar Narancs: A három legnépszerűbb műve három különböző műfajú: A három narancs szerelmese opera, a Péter és a farkas szimfonikus mese, a Rómeó és Júlia pedig balett. Vannak még hegedű-, zongora- és csellóversenyei, szimfóniái, vonósnégyesei, kantátái, szonátái és nagyon híres filmzenéi is. Mennyire egyenletes ez az életmű?

Kelemen Barnabás: Két nagyon különböző világban alkotott. 1918 és 1927 között Párizsban élt, ezalatt járt a világ számos zenei központjában. Mindez, meg persze az orosz-szovjet környezet és a hatalmas történelmi változások nagy hatással voltak rá. Hegedűs szemszögből nézve, ha párba állítjuk a két hegedűszonátát, a két hegedűversenyt, és aztán a Péter és a farkast, illetve a Rómeó és Júliát, hallható, milyen elképesztően mélyre megy az előbbi a maga gyermeki egyszerűségével, és aztán azt, hogy ugyanaz a zeneszerző mennyire másképp nyúl a zenei mélységhez, amikor az élet legsúlyosabb drámája felől közelíti meg. A filmzene pedig az oroszoknál azért válhatott ekkora jelentőségűvé, mert egyfajta kerülőút lett a zeneszerzők számára. A műfajnak pedig Prokofjev és Sosztakovics a legkiemelkedőbb alkotói.

MN: Vannak-e érzékelhető stíluskorszakai?

KB: Miután megtalálta a saját hangját, nem érzékelhető nagyobb stílusváltás a művészetében. Korszakai vannak ugyan, de egyértelmű, önálló és felismerhető a zenei személyisége, amely aztán nagy hatást gyakorolt nem csak a 20. század második felére, de már Sosztakovicsra is.

MN: Melyik műfaj az igazán övé?

KB: Csajkovszkij mellett ő volt az, aki mindent látott és láttatott a színpadon. Mindketten nagyon sikeres balettszerzők lettek. Ez Prokofjev kompozíciós módszerében is meglátszott, azt hiszem, nemcsak mi, akik előadjuk a műveit, hanem ő maga is látott bizonyos színpadi képeket maga előtt, amikor hangszeres vagy zenekari zenét írt. Mondom a növendékeimnek is, hogy amikor a zenéjét játsszuk, képeket, színeket, hangulatokat kell magunk elé képzelni, amelyek leginkább a balett világán keresztül megfoghatók.

MN: Melyek a fő stílusjegyei?

KB: Egyértelműen érződik, hogy honnan érkezett. Az Ötök, azaz Balakirev, Muszorgszkij, Borogyin, Rimszkij-Korszakov és Kjui gyakorolták rá a legnagyobb hatást. Az orosz népzene hatása is jól hallható, a már az arisztokrata körökben játszott dalok és a paraszti népdalok hatása is. Megjegyzendő mindemellett, hogy nincs jelentős zeneszerző Beethoven után, aki megkerülhette volna Beethoven formatanát, tehát a beethoveni technika nála is megtalálható.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.