mi a kotta?

Biztos inkognitó

  • mi a kotta
  • 2022. november 2.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2022/44. hétre

„Várok a 7-esre, közben észreveszem, hogy egy idősebb, ám feltűnően jól ápolt asszonyság fixíroz. Frissen nyírva most jövök a borbélytól, sapka és ballonkabát van rajtam, teljes biztonságban érzem az inkognitómat. Amikor közelebb megyek a járdaszélhez, hogy megnézzem, jön-e már a busz, a hölgy – mint­egy saját magának – elrebegi: Kocsis Zoltán… Ránézek, alig észrevehetően talán még bólintok is: tudomásul vettem. »Kocsis Zoltánra hasonlít« – mondja most már félreérthetetlenül nekem adresszálva. Ismét bólintok. – »Tudja, ki az?« Most szólalok meg először, bár nem azt mondom, amit szeretnék: »Igen, hogyne.« »No, maga rá hasonlít – szögezi le, s egy pillanattal később: – Csak ő sokkal magasabb.« Hm. »Igen, magasabb – erősíti meg –, és már nem valami fiatal.« Ámulatom a tetőfokára hág, szívesen megtudnék magamról egyebet is, de jön a busz, a nénit elsodorják, többet nem látom. Tulajdonképpen igaza van. Sokkal idősebb vagyok magamnál. Minden csontomban érzem a földünkön töltött harminchét és fél évemet.”

Nagy út állt a fenti sorok írója, Kocsis Zoltán mögött, és nagy út előtte 1990-ben. (Az idézet a Holmiból való, egy svájci–angol turné beszámolójából.) Halálának hatodik évfordulóján egykori zeneigazgatójára emlékezik a Nemzeti Filharmonikus Zenekar: Olga Kern Rahmanyinov Rapszódiáját játssza, Rajna Martin pedig A holtak szigete után két Liszt-művet is vezényel (Haláltánc, Mazeppa). A fiatal, karakán és karakteres dirigenst szokták az hommage-koncert alanyához hasonlítani, de az ilyesféle zsurnalizmussal jobb vigyázni (Müpa, november 6., fél nyolc).

Csupa Brahms-műsorral áll színpadra Kokas Dóra és Balog József a Zeneakadémia Solti Termében. Habár a szakállas zeneszerzőt nem kell bemutatnunk, ezek a művek, amik részben transzkripciók csellóra és zongorára, nem szakállasak (november 8., hét óra). De ritkán hallható darab Arenszkij II. vonósnégyese is, amelynek megjelenését egykor a kottakiadó méltatlankodása kísérte. A Csajkovszkij emlékére született darab ugyanis két hegedű helyett két csellót ír elő (tehát nehezebb volt eladni); a sötét tónusú, mélyen felkavaró alkotást zenekari átiratban halljuk a Liszt Ferenc Kamarazenekartól. A koncert szólistája a brit Benjamin Grosvenor zongoraművész lesz (Zeneakadémia, Nagyterem, november 9., fél nyolc).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.