DVD - Csőre töltve elandalodni - Michael Keaton: A csendes bérgyilkos

  • - ts -
  • 2009. szeptember 17.

Zene

Az volt ám szép világ, amikor Miskolcon még a munkavédelmi filmek fesztiválját rendezték... Belegondolni is hátborzongató, mi lenne akkor, ha felújítanák ezt a szép régi hagyományt, hiszen napjaink munka világába kalauzoló mozgóképei immár két - homlokegyenest szemben álló - iskolába sorolhatók. Az első a hiányszakmák népszerűsítésére (és veszélyes voltának hű bemutatására) tesz folyvást kísérleteket, szebben fogalmazva a tűzoltók (rendőrök, biztonsági őrök stb.) minden vásznak és ekránok meghódítása után már a pornópiacra is betörtek (értelemszerűen egy kisbaltával).

Az volt ám szép világ, amikor Miskolcon még a munkavédelmi filmek fesztiválját rendezték... Belegondolni is hátborzongató, mi lenne akkor, ha felújítanák ezt a szép régi hagyományt, hiszen napjaink munka világába kalauzoló mozgóképei immár két - homlokegyenest szemben álló - iskolába sorolhatók. Az első a hiányszakmák népszerűsítésére (és veszélyes voltának hű bemutatására) tesz folyvást kísérleteket, szebben fogalmazva a tűzoltók (rendőrök, biztonsági őrök stb.) minden vásznak és ekránok meghódítása után már a pornópiacra is betörtek (értelemszerűen egy kisbaltával).

A másik - s e lapon minket épp jobban érdeklő - irányzat a láthatatlan szakmák képviselőinek lankadatlan fáradozásait bemutatandó száll síkra: isten hozott a bérgyilkosok (űrhajósofőrök, KGB-ellenőrök stb.) birodalmában! Japán tudósok egy csoportjának nemrégiben publikált kutatása szerint ha annyi bérgyilkos működne földgolyószerte, ahányról eddig játékfilm készült, nem kellene tartanunk a bolygó túlnépesedésétől.

Hogy a japán tudósok ritkán tévednek, azt híres filmszínészből lett első filmes (Sundance-bemutatós) rendező, Michael Keaton is igazolja, jelen (tavalyi) művében entestére osztván a mondott szerepet, s még ráadásul egy - kezdetben súlyosnak látszó, majd alábbhagyó - tüdőgyulladást. Chicago városában járunk - A csendes bérgyilkos kétségkívül nem a fantázia fékevesztett szárnyalásáért szerethető. Ha valamiért mégis, akkor inkább halk szomorúságáért, boldog beletörődöttségéért, dramaturgiai fegyelméért, egy-két szebb beállításáért. Amúgy mozgóképészeti nóvumot nem tartalmaz, miként szarvashibát sem találtunk benne, hisz az, hogy mindent - legalább - kétszer elmond, elmond, minden poénra, fordulatra gondosan ráerősít, manapság elengedhetetlen (nem is csupán hollywoodi) követelménynek számít (szerintünk: sajnos).

Keaton már az elején jelzi, hogy ismeri ő is a (bevezetőnkbe foglalt) dörgést, amiért is arra ösztönöz, hogy vegyük ki sztorijából a bérgyilkosságot mint kalandos kenyérkeresetet, legyen a hős akár úri szabó, a helyzet az, hogy valaki túl az ötvenen már aligha kezdhet úgy új kapcsolatot, hogy azt ne árnyékolná a magával cipelt múltja. Amitől vagy óvni próbálja új választottját, vagy rázúdítja az egészet - sok jóra egyik sem vezet. A Keaton játszta Frank Logan az első módszerrel kísérletezik.

A döntő kérdés, mint mindannyiunknál, hogy túléli-e. Aki pedig ezt a lemezt választja szombat esti - lassúcska, butácska, kényelmes, mindazonáltal távolról sem kellemetlen - szórakozásnak, szomorkodásnak, nos, egészen biztosan túléli, sőt, el is múlik neki. Úgy másnapra.

Forgalmazza a Cinetel

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.