DVD - Csőre töltve elandalodni - Michael Keaton: A csendes bérgyilkos

  • - ts -
  • 2009. szeptember 17.

Zene

Az volt ám szép világ, amikor Miskolcon még a munkavédelmi filmek fesztiválját rendezték... Belegondolni is hátborzongató, mi lenne akkor, ha felújítanák ezt a szép régi hagyományt, hiszen napjaink munka világába kalauzoló mozgóképei immár két - homlokegyenest szemben álló - iskolába sorolhatók. Az első a hiányszakmák népszerűsítésére (és veszélyes voltának hű bemutatására) tesz folyvást kísérleteket, szebben fogalmazva a tűzoltók (rendőrök, biztonsági őrök stb.) minden vásznak és ekránok meghódítása után már a pornópiacra is betörtek (értelemszerűen egy kisbaltával).

Az volt ám szép világ, amikor Miskolcon még a munkavédelmi filmek fesztiválját rendezték... Belegondolni is hátborzongató, mi lenne akkor, ha felújítanák ezt a szép régi hagyományt, hiszen napjaink munka világába kalauzoló mozgóképei immár két - homlokegyenest szemben álló - iskolába sorolhatók. Az első a hiányszakmák népszerűsítésére (és veszélyes voltának hű bemutatására) tesz folyvást kísérleteket, szebben fogalmazva a tűzoltók (rendőrök, biztonsági őrök stb.) minden vásznak és ekránok meghódítása után már a pornópiacra is betörtek (értelemszerűen egy kisbaltával).

A másik - s e lapon minket épp jobban érdeklő - irányzat a láthatatlan szakmák képviselőinek lankadatlan fáradozásait bemutatandó száll síkra: isten hozott a bérgyilkosok (űrhajósofőrök, KGB-ellenőrök stb.) birodalmában! Japán tudósok egy csoportjának nemrégiben publikált kutatása szerint ha annyi bérgyilkos működne földgolyószerte, ahányról eddig játékfilm készült, nem kellene tartanunk a bolygó túlnépesedésétől.

Hogy a japán tudósok ritkán tévednek, azt híres filmszínészből lett első filmes (Sundance-bemutatós) rendező, Michael Keaton is igazolja, jelen (tavalyi) művében entestére osztván a mondott szerepet, s még ráadásul egy - kezdetben súlyosnak látszó, majd alábbhagyó - tüdőgyulladást. Chicago városában járunk - A csendes bérgyilkos kétségkívül nem a fantázia fékevesztett szárnyalásáért szerethető. Ha valamiért mégis, akkor inkább halk szomorúságáért, boldog beletörődöttségéért, dramaturgiai fegyelméért, egy-két szebb beállításáért. Amúgy mozgóképészeti nóvumot nem tartalmaz, miként szarvashibát sem találtunk benne, hisz az, hogy mindent - legalább - kétszer elmond, elmond, minden poénra, fordulatra gondosan ráerősít, manapság elengedhetetlen (nem is csupán hollywoodi) követelménynek számít (szerintünk: sajnos).

Keaton már az elején jelzi, hogy ismeri ő is a (bevezetőnkbe foglalt) dörgést, amiért is arra ösztönöz, hogy vegyük ki sztorijából a bérgyilkosságot mint kalandos kenyérkeresetet, legyen a hős akár úri szabó, a helyzet az, hogy valaki túl az ötvenen már aligha kezdhet úgy új kapcsolatot, hogy azt ne árnyékolná a magával cipelt múltja. Amitől vagy óvni próbálja új választottját, vagy rázúdítja az egészet - sok jóra egyik sem vezet. A Keaton játszta Frank Logan az első módszerrel kísérletezik.

A döntő kérdés, mint mindannyiunknál, hogy túléli-e. Aki pedig ezt a lemezt választja szombat esti - lassúcska, butácska, kényelmes, mindazonáltal távolról sem kellemetlen - szórakozásnak, szomorkodásnak, nos, egészen biztosan túléli, sőt, el is múlik neki. Úgy másnapra.

Forgalmazza a Cinetel

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.