DVD - Csőre töltve elandalodni - Michael Keaton: A csendes bérgyilkos

  • - ts -
  • 2009. szeptember 17.

Zene

Az volt ám szép világ, amikor Miskolcon még a munkavédelmi filmek fesztiválját rendezték... Belegondolni is hátborzongató, mi lenne akkor, ha felújítanák ezt a szép régi hagyományt, hiszen napjaink munka világába kalauzoló mozgóképei immár két - homlokegyenest szemben álló - iskolába sorolhatók. Az első a hiányszakmák népszerűsítésére (és veszélyes voltának hű bemutatására) tesz folyvást kísérleteket, szebben fogalmazva a tűzoltók (rendőrök, biztonsági őrök stb.) minden vásznak és ekránok meghódítása után már a pornópiacra is betörtek (értelemszerűen egy kisbaltával).

Az volt ám szép világ, amikor Miskolcon még a munkavédelmi filmek fesztiválját rendezték... Belegondolni is hátborzongató, mi lenne akkor, ha felújítanák ezt a szép régi hagyományt, hiszen napjaink munka világába kalauzoló mozgóképei immár két - homlokegyenest szemben álló - iskolába sorolhatók. Az első a hiányszakmák népszerűsítésére (és veszélyes voltának hű bemutatására) tesz folyvást kísérleteket, szebben fogalmazva a tűzoltók (rendőrök, biztonsági őrök stb.) minden vásznak és ekránok meghódítása után már a pornópiacra is betörtek (értelemszerűen egy kisbaltával).

A másik - s e lapon minket épp jobban érdeklő - irányzat a láthatatlan szakmák képviselőinek lankadatlan fáradozásait bemutatandó száll síkra: isten hozott a bérgyilkosok (űrhajósofőrök, KGB-ellenőrök stb.) birodalmában! Japán tudósok egy csoportjának nemrégiben publikált kutatása szerint ha annyi bérgyilkos működne földgolyószerte, ahányról eddig játékfilm készült, nem kellene tartanunk a bolygó túlnépesedésétől.

Hogy a japán tudósok ritkán tévednek, azt híres filmszínészből lett első filmes (Sundance-bemutatós) rendező, Michael Keaton is igazolja, jelen (tavalyi) művében entestére osztván a mondott szerepet, s még ráadásul egy - kezdetben súlyosnak látszó, majd alábbhagyó - tüdőgyulladást. Chicago városában járunk - A csendes bérgyilkos kétségkívül nem a fantázia fékevesztett szárnyalásáért szerethető. Ha valamiért mégis, akkor inkább halk szomorúságáért, boldog beletörődöttségéért, dramaturgiai fegyelméért, egy-két szebb beállításáért. Amúgy mozgóképészeti nóvumot nem tartalmaz, miként szarvashibát sem találtunk benne, hisz az, hogy mindent - legalább - kétszer elmond, elmond, minden poénra, fordulatra gondosan ráerősít, manapság elengedhetetlen (nem is csupán hollywoodi) követelménynek számít (szerintünk: sajnos).

Keaton már az elején jelzi, hogy ismeri ő is a (bevezetőnkbe foglalt) dörgést, amiért is arra ösztönöz, hogy vegyük ki sztorijából a bérgyilkosságot mint kalandos kenyérkeresetet, legyen a hős akár úri szabó, a helyzet az, hogy valaki túl az ötvenen már aligha kezdhet úgy új kapcsolatot, hogy azt ne árnyékolná a magával cipelt múltja. Amitől vagy óvni próbálja új választottját, vagy rázúdítja az egészet - sok jóra egyik sem vezet. A Keaton játszta Frank Logan az első módszerrel kísérletezik.

A döntő kérdés, mint mindannyiunknál, hogy túléli-e. Aki pedig ezt a lemezt választja szombat esti - lassúcska, butácska, kényelmes, mindazonáltal távolról sem kellemetlen - szórakozásnak, szomorkodásnak, nos, egészen biztosan túléli, sőt, el is múlik neki. Úgy másnapra.

Forgalmazza a Cinetel

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.