David Guetta pályaképe

Ember a gombok mögött

  • - minek -
  • 2023. augusztus 9.

Zene

Páratlanul sikeres figura az elektronikus tánczenében, producerként és DJ-ként is díjak tömkelegét söpörte be, lemezei sok tízmillió példányban fogytak, számait 14 milliárdszor játszották le a legkülönbözőbb platformokon.

De a szakma tiszteletét nem sikerült kivívnia, ahogy sokszor a kritikusokét sem. Noha világszerte rengeteg rajongója van, azok száma sem csekély, akiket már a neve hallatán elönt a düh: ő az, aki elárulta, a végletekig kommercializálta az e-tánczenét, megcsúfolta a szakmát, és merő szégyen, hogy lemezlovasnak meri titulálni magát.

A siker receptje

Pedig az 56 éves Guetta nem tekinthető műkedvelőnek. Párizsi tinédzserként főleg a nyolcvanas évek közepe táján készült popzenéket játszotta, és csak huszonévesen találkozott először az első, chicagói előadók által készített house felvételekkel – 1987-ben hallotta Farley Jackmaster Funk egyik számát a rádióban. Amúgy már családi indíttatása is némileg rendhagyó: apja, Pierre Guetta marokkói zsidó származású szociológus, édesanyja (Monique) belga, egyik féltestvére, Bernard Guetta kiváló újságíró (2019 óta az Európai Parlament tagja), akinek elemző cikkeivel a Narancs-olvasók is rendszeresen találkozhatnak lapunk hasábjain.

David a kilencvenes években jórészt hazai, majd ibizai klubokban pörgette a lemezeket, s nyilván nem lehetett ügyetlen versenyző, különben nem játszhatott volna annyi felkapott helyen. De ekkor készítette első saját felvételeit is: 1994-ben a chicagói house klasszikus alakjának, a legendás Fingers Inc. formáció egykori tagjának, az énekes-producer-DJ Robert Owens emblematikus vokáljával adott ki egy maxit. Producerként az ezredfordulót követően indult be számára a szekér: sorra jelentek meg különböző alkotótársakkal készített albumai, maxijai, amelyeken tökéletesítette a később is jól bevált receptet. Az adalékok a következők: a lehető legpopulárisabb house, elektropop, diszkó alapú tánczene, hatásvadász elektronikus effektusokkal (gyűlölői szerint hol Nintendo-, hol porszívóhangokkal), a közönség hallójárataiba rögtön beakadó zenei fordulatokkal és sokszor kitűnő pop/r&b, sőt rap előadóktól kölcsönzött vokállal (Nicki Minaj például régi kedves alkotótársa). Úgy 15 éve még mindenki arról beszélt, hogy talán éppen Guetta volt az, aki – néhány hasonszőrű, amúgy nem is mindig európai producerrel – új életet lehelt a nemes hagyományokkal bíró eurodisco-euro­dance műfajba, amelynek kilencvenes évekbeli tombolása idején sem a túlzott szofisztikáltság volt a jellemzője.

1230356920

 
Fotó: Getty Images

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

„Rá­adásul gonosz hőseinek drukkol”

A több mint kétezer strófás Nibelung-ének a középkori német irodalom talán legjelentősebb műve. Hogyan lehet ma aktuális egy 800 éves irodalmi mű? Miért volt szükség egy új magyar változatra? Erről beszélgettünk Márton László író-műfordítóval öt évvel ezelőtt. Idézzük fel a cikket!

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”