David Guetta pályaképe

Ember a gombok mögött

  • - minek -
  • 2023. augusztus 9.

Zene

Páratlanul sikeres figura az elektronikus tánczenében, producerként és DJ-ként is díjak tömkelegét söpörte be, lemezei sok tízmillió példányban fogytak, számait 14 milliárdszor játszották le a legkülönbözőbb platformokon.

De a szakma tiszteletét nem sikerült kivívnia, ahogy sokszor a kritikusokét sem. Noha világszerte rengeteg rajongója van, azok száma sem csekély, akiket már a neve hallatán elönt a düh: ő az, aki elárulta, a végletekig kommercializálta az e-tánczenét, megcsúfolta a szakmát, és merő szégyen, hogy lemezlovasnak meri titulálni magát.

A siker receptje

Pedig az 56 éves Guetta nem tekinthető műkedvelőnek. Párizsi tinédzserként főleg a nyolcvanas évek közepe táján készült popzenéket játszotta, és csak huszonévesen találkozott először az első, chicagói előadók által készített house felvételekkel – 1987-ben hallotta Farley Jackmaster Funk egyik számát a rádióban. Amúgy már családi indíttatása is némileg rendhagyó: apja, Pierre Guetta marokkói zsidó származású szociológus, édesanyja (Monique) belga, egyik féltestvére, Bernard Guetta kiváló újságíró (2019 óta az Európai Parlament tagja), akinek elemző cikkeivel a Narancs-olvasók is rendszeresen találkozhatnak lapunk hasábjain.

David a kilencvenes években jórészt hazai, majd ibizai klubokban pörgette a lemezeket, s nyilván nem lehetett ügyetlen versenyző, különben nem játszhatott volna annyi felkapott helyen. De ekkor készítette első saját felvételeit is: 1994-ben a chicagói house klasszikus alakjának, a legendás Fingers Inc. formáció egykori tagjának, az énekes-producer-DJ Robert Owens emblematikus vokáljával adott ki egy maxit. Producerként az ezredfordulót követően indult be számára a szekér: sorra jelentek meg különböző alkotótársakkal készített albumai, maxijai, amelyeken tökéletesítette a később is jól bevált receptet. Az adalékok a következők: a lehető legpopulárisabb house, elektropop, diszkó alapú tánczene, hatásvadász elektronikus effektusokkal (gyűlölői szerint hol Nintendo-, hol porszívóhangokkal), a közönség hallójárataiba rögtön beakadó zenei fordulatokkal és sokszor kitűnő pop/r&b, sőt rap előadóktól kölcsönzött vokállal (Nicki Minaj például régi kedves alkotótársa). Úgy 15 éve még mindenki arról beszélt, hogy talán éppen Guetta volt az, aki – néhány hasonszőrű, amúgy nem is mindig európai producerrel – új életet lehelt a nemes hagyományokkal bíró eurodisco-euro­dance műfajba, amelynek kilencvenes évekbeli tombolása idején sem a túlzott szofisztikáltság volt a jellemzője.

1230356920

 
Fotó: Getty Images

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."