David Guetta pályaképe

Ember a gombok mögött

  • - minek -
  • 2023. augusztus 9.

Zene

Páratlanul sikeres figura az elektronikus tánczenében, producerként és DJ-ként is díjak tömkelegét söpörte be, lemezei sok tízmillió példányban fogytak, számait 14 milliárdszor játszották le a legkülönbözőbb platformokon.

De a szakma tiszteletét nem sikerült kivívnia, ahogy sokszor a kritikusokét sem. Noha világszerte rengeteg rajongója van, azok száma sem csekély, akiket már a neve hallatán elönt a düh: ő az, aki elárulta, a végletekig kommercializálta az e-tánczenét, megcsúfolta a szakmát, és merő szégyen, hogy lemezlovasnak meri titulálni magát.

A siker receptje

Pedig az 56 éves Guetta nem tekinthető műkedvelőnek. Párizsi tinédzserként főleg a nyolcvanas évek közepe táján készült popzenéket játszotta, és csak huszonévesen találkozott először az első, chicagói előadók által készített house felvételekkel – 1987-ben hallotta Farley Jackmaster Funk egyik számát a rádióban. Amúgy már családi indíttatása is némileg rendhagyó: apja, Pierre Guetta marokkói zsidó származású szociológus, édesanyja (Monique) belga, egyik féltestvére, Bernard Guetta kiváló újságíró (2019 óta az Európai Parlament tagja), akinek elemző cikkeivel a Narancs-olvasók is rendszeresen találkozhatnak lapunk hasábjain.

David a kilencvenes években jórészt hazai, majd ibizai klubokban pörgette a lemezeket, s nyilván nem lehetett ügyetlen versenyző, különben nem játszhatott volna annyi felkapott helyen. De ekkor készítette első saját felvételeit is: 1994-ben a chicagói house klasszikus alakjának, a legendás Fingers Inc. formáció egykori tagjának, az énekes-producer-DJ Robert Owens emblematikus vokáljával adott ki egy maxit. Producerként az ezredfordulót követően indult be számára a szekér: sorra jelentek meg különböző alkotótársakkal készített albumai, maxijai, amelyeken tökéletesítette a később is jól bevált receptet. Az adalékok a következők: a lehető legpopulárisabb house, elektropop, diszkó alapú tánczene, hatásvadász elektronikus effektusokkal (gyűlölői szerint hol Nintendo-, hol porszívóhangokkal), a közönség hallójárataiba rögtön beakadó zenei fordulatokkal és sokszor kitűnő pop/r&b, sőt rap előadóktól kölcsönzött vokállal (Nicki Minaj például régi kedves alkotótársa). Úgy 15 éve még mindenki arról beszélt, hogy talán éppen Guetta volt az, aki – néhány hasonszőrű, amúgy nem is mindig európai producerrel – új életet lehelt a nemes hagyományokkal bíró eurodisco-euro­dance műfajba, amelynek kilencvenes évekbeli tombolása idején sem a túlzott szofisztikáltság volt a jellemzője.

1230356920

 
Fotó: Getty Images

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.