Film - Tavaszi áldozat - Jan Kounen: Coco és Igor

Zene

Coco és Igor, Igor és Coco - istenem, hány lebilincselő történet fűződik Stravinsky és a divatkirálynő Chanel legendás viszonyához! Sehány se, ami persze annál is kevésbé meglepő, hiszen alighanem liezon sem volt e két huszadik századi kiválóság között. Mégsem igen szólhatunk a Jan Kounen 2009-es filmjében feltálalt koncepció ellen:

Coco és Igor, Igor és Coco - istenem, hány lebilincselő történet fűződik Stravinsky és a divatkirálynő Chanel legendás viszonyához! Sehány se, ami persze annál is kevésbé meglepő, hiszen alighanem liezon sem volt e két huszadik századi kiválóság között. Mégsem igen szólhatunk a Jan Kounen 2009-es filmjében feltálalt koncepció ellen: egyrészt mert Stravinsky és népes családja 1920 táján valóban vendégeskedett pár hónapnyit Chanel vidéki villájában, másrészt mivel a filmművészet régóta szereti a nagy alkotó egyéniségeket összepárosítani egymással - úgy a munkában, mint a szerelemben. Márpedig mióta Coco Chanel alakja túlemelkedett "A nők kiemelkedő szerepe a női divat alakulásában" nevű tétel bizonyításán, ő a modern, független, alkotó asszony példája és elseje. S mint ilyen, magát bízvást egyenrangúnak is tekinthette a zseniális zeneszerzővel, aki viszont - a film tanúsága szerint - jóval konzervatívabb, már-már csökött álláspontot képviselt: a zeneszerzést művészetnek, ellenben szeretőjének ízlésformáló működését pusztán szolgáltatóipari tevékenységnek vélte.

S ezzel voltaképpen föl is vázoltuk a Coco és Igor című mozidarab ívét a kreatív géniuszok között felparázsló szerelemtől a kibékíthetetlen ellentétig, csakhogy a valóság, mármint a vetítőteremben megtapasztalható valóság ezúttal is jóval bonyolultabb és kínosabb egyszersmind. Nemcsak a jó férj, a gondos apa és a forróvérű szerető hármas főszerepében felléptetett Stravinsky (a sóvár tekintetét erős orosz akcentussal ránk emelő Mads Mikkelsen tesztoszteronban gazdag alakítása) és a modern nő emblémájaként cigarettázó Coco (vagyis égi mása, a szépséges, Karl Lagerfeld ruhakölteményét nagystílű eleganciával viselő Anna Mouglalis) szerelmének és buja együtthálásának lehetünk ugyanis tanúi, hanem az alkotás megkettőzött folyamatának is. Az életrajzi filmzsáner központi mozzanata és egyúttal legnagyobb gyengéje mindig is a teremtő aktus bemutatása volt (lásd még: Pasteur épp pasztörizál, van Gogh most a fülét metéli, de azután festeni fog, a két Curie mindjárt felfedezi a rádiumot), s mi most párhuzamba állítva szemlélhetjük, amint a beszeszelt orosz a zongorának dűlve komponál, míg pár filmkockával odébb Coco Chanel éppen egy új illat kibocsátására készül, melynek íme, már a neve is megvan: No. 5.

Mindehhez a film első negyedórájában megkapjuk Stravinsky életének egyetlen valódi nagy botrányát, a Le sacre du printemps, azaz a Tavaszi áldozat párizsi ősbemutatójának egetverő balhéját is - hajszálra, mint a visszaemlékezésekben: a balett orosz, a közönség felháborodott, Nizsinszkij roppant ideges, Gyagilev pederaszta, Coco pedig valósággal sugárzik. Ha nem sajnáljuk az időt, úgy a zenetörténeti jelentőségű patália hű rekonstruálása megérhet két órát a tavaszunkból, ám egyebekben akár várakozó álláspontra is helyezkedhetünk. Mert valahol a távolban már nagyban készül a film Estée Lauder és Mahatma Gandhi sokáig titkolt bűnös viszonyáról.

A SzuezFilm bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.