Film - Várat épít - Atom Egoyan: Chloe - A kísértés iskolája

  • - borz -
  • 2011. április 28.

Zene

Megint egy értelmetlen amerikai remake. Ne tévesszen meg minket, hogy Egoyan rendezte - nem Atomot tett bele, csak néhány változtatást, ami eladhatóbbá teszi az újvilági piacon. Már a 2003-as francia eredeti (Nathalie, rendezte Anne Fontaine) sem volt egy nagy szám, amelyet az újrázók nemcsak fő vonalakban, de helyenként a legapróbb részletekig, mondhatni szolgai módon követtek.

Megint egy értelmetlen amerikai remake. Ne tévesszen meg minket, hogy Egoyan rendezte - nem Atomot tett bele, csak néhány változtatást, ami eladhatóbbá teszi az újvilági piacon. Már a 2003-as francia eredeti (Nathalie, rendezte Anne Fontaine) sem volt egy nagy szám, amelyet az újrázók nemcsak fő vonalakban, de helyenként a legapróbb részletekig, mondhatni szolgai módon követtek.

Középkorú, felső középosztálybeli házaspár jó dolgában és tetemes szabadidejében azon tipródik, miért is nem gerjednek már úgy és annyit egymásra, mint húsz éve. A válságot egy születésnapi meglepetésparti indítja be, mert a régóta és sok munkával szervezett eseményen végül nem jelenik meg az ünnepelt férj, sőt az is kitudódik, hogy a múló évekre emlékeztető nehéz órákat inkább egy fiatal lánnyal töltötte (a francia változatban dugással, az amerikaiban ártatlan flörttel). Catherine, a megbántott asszony kicsit borong, aztán lép. Felbérel egy prostituáltat, hogy diáklánynak kiadva magát csábítsa el a férjét (az amerikai férj esetében ez amolyan hűségpróba lenne, és a férfinak természetesen ádáz ellenállást kellene tanúsítania).

A címszereplőnek (mindkét esetben) az aszszony kelti fel igazán az érdeklődését. Férfiakból, köszönik, nem szenvednek hiányt, de egy vonzó, okos, idősebb barátnő jól jönne. A nemi erkölcs és a házasság szentsége az amerikai mainstreamben témájú értekezést mellőzve legyen most elég annyi, hogy a két film döntő különbsége a címszereplő figurájában ragadható meg. A francia Nathalie (akinek még a nevét is a feleség, Catherine választja ki) csak a hét egyik felében prostituált, a munkaidőn túl az átlagos fiatal lányok életét éli; ezzel az erővel lehetne gyufagyári munkásnő vagy recepciós egy multinál, ahol szintén a cég egyenruháját viselve bocsátja áruba azt, amire kereslet van - legalábbis a film azt próbálja sugallni, hogy a prostitúció is csak egy foglalkozás. És Egoyan erre még rátesz egy lapáttal. Chloe önjellemzésével indít, amelyben magabiztos, választott hivatását elkötelezetten és jelentős szakmai tudással gyakorló dolgozó nőként mutatkozik be, akinek ügyes a keze, de még ügyesebb a szája, amennyiben a szavakkal is jól bánik.

E tetszetős énképet azonban hamar elcsúfítja az a jelenet, ahol Chloét olyanynyira megindítja az alkalmi fülkeszomszéd vécépapírsegélye, hogy személyes ajándékot akar rátukmálni. Ez a labilis lelkület ágyaz meg annak a lehetőségnek, hogy az egyszerű házassági dráma irányt vegyen a thriller felé... majd megálljon félúton, s végül se a pap, se a papné ne kapja meg a magáét. A francia változat javára szól, hogy nem veszi magát véresen komolyan - mellesleg jutalomjátékkal kínál meg olyan nagyágyúkat, mint Fanny Ardant, Depardieu és Emmanuelle Béart. Egoyan színészeire sem lehet panasz, Julianne Moore, Amanda Seyfried és a másodvirágzását élő Liam Neeson teszi ki a hármast, de a Chloénak csak az alkotói bátorság adhatott volna létjogosultságot. Már az is valami, ha mer könnyedebben, frivolabban közelíteni a házasság, a házastársi hűség szent tehenéhez, de az igazán nagy vállalás a fordítottja lenne: annak a beismerése, hogy a jó emberek jó házassága ér annyit, mint magos Déva vára, és egy kis prosti örüljön, ha Kőmíves Kelemennéként a gyönge hamvát adhatja érte.

A Corner Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

Kamukéró

A lakástámogatási program a Fidesz-kormányok nagy találmánya. Ha az embereknek nincs pénzük lakást venni, akkor adjunk nekik támogatott hitelt – nagyjából ez a minta huszonöt éve.

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.

Nemtelen helyzetben

Egy hónapja éhségsztrájkol a vizsgálati fogságban Budapesten a német szélsőbaloldali aktivista, Maja T. A német média kifogásolja az ellene folyó eljárás és fogva tartásának körülményeit.