Film - Várat épít - Atom Egoyan: Chloe - A kísértés iskolája

  • - borz -
  • 2011. április 28.

Zene

Megint egy értelmetlen amerikai remake. Ne tévesszen meg minket, hogy Egoyan rendezte - nem Atomot tett bele, csak néhány változtatást, ami eladhatóbbá teszi az újvilági piacon. Már a 2003-as francia eredeti (Nathalie, rendezte Anne Fontaine) sem volt egy nagy szám, amelyet az újrázók nemcsak fő vonalakban, de helyenként a legapróbb részletekig, mondhatni szolgai módon követtek.

Megint egy értelmetlen amerikai remake. Ne tévesszen meg minket, hogy Egoyan rendezte - nem Atomot tett bele, csak néhány változtatást, ami eladhatóbbá teszi az újvilági piacon. Már a 2003-as francia eredeti (Nathalie, rendezte Anne Fontaine) sem volt egy nagy szám, amelyet az újrázók nemcsak fő vonalakban, de helyenként a legapróbb részletekig, mondhatni szolgai módon követtek.

Középkorú, felső középosztálybeli házaspár jó dolgában és tetemes szabadidejében azon tipródik, miért is nem gerjednek már úgy és annyit egymásra, mint húsz éve. A válságot egy születésnapi meglepetésparti indítja be, mert a régóta és sok munkával szervezett eseményen végül nem jelenik meg az ünnepelt férj, sőt az is kitudódik, hogy a múló évekre emlékeztető nehéz órákat inkább egy fiatal lánnyal töltötte (a francia változatban dugással, az amerikaiban ártatlan flörttel). Catherine, a megbántott asszony kicsit borong, aztán lép. Felbérel egy prostituáltat, hogy diáklánynak kiadva magát csábítsa el a férjét (az amerikai férj esetében ez amolyan hűségpróba lenne, és a férfinak természetesen ádáz ellenállást kellene tanúsítania).

A címszereplőnek (mindkét esetben) az aszszony kelti fel igazán az érdeklődését. Férfiakból, köszönik, nem szenvednek hiányt, de egy vonzó, okos, idősebb barátnő jól jönne. A nemi erkölcs és a házasság szentsége az amerikai mainstreamben témájú értekezést mellőzve legyen most elég annyi, hogy a két film döntő különbsége a címszereplő figurájában ragadható meg. A francia Nathalie (akinek még a nevét is a feleség, Catherine választja ki) csak a hét egyik felében prostituált, a munkaidőn túl az átlagos fiatal lányok életét éli; ezzel az erővel lehetne gyufagyári munkásnő vagy recepciós egy multinál, ahol szintén a cég egyenruháját viselve bocsátja áruba azt, amire kereslet van - legalábbis a film azt próbálja sugallni, hogy a prostitúció is csak egy foglalkozás. És Egoyan erre még rátesz egy lapáttal. Chloe önjellemzésével indít, amelyben magabiztos, választott hivatását elkötelezetten és jelentős szakmai tudással gyakorló dolgozó nőként mutatkozik be, akinek ügyes a keze, de még ügyesebb a szája, amennyiben a szavakkal is jól bánik.

E tetszetős énképet azonban hamar elcsúfítja az a jelenet, ahol Chloét olyanynyira megindítja az alkalmi fülkeszomszéd vécépapírsegélye, hogy személyes ajándékot akar rátukmálni. Ez a labilis lelkület ágyaz meg annak a lehetőségnek, hogy az egyszerű házassági dráma irányt vegyen a thriller felé... majd megálljon félúton, s végül se a pap, se a papné ne kapja meg a magáét. A francia változat javára szól, hogy nem veszi magát véresen komolyan - mellesleg jutalomjátékkal kínál meg olyan nagyágyúkat, mint Fanny Ardant, Depardieu és Emmanuelle Béart. Egoyan színészeire sem lehet panasz, Julianne Moore, Amanda Seyfried és a másodvirágzását élő Liam Neeson teszi ki a hármast, de a Chloénak csak az alkotói bátorság adhatott volna létjogosultságot. Már az is valami, ha mer könnyedebben, frivolabban közelíteni a házasság, a házastársi hűség szent tehenéhez, de az igazán nagy vállalás a fordítottja lenne: annak a beismerése, hogy a jó emberek jó házassága ér annyit, mint magos Déva vára, és egy kis prosti örüljön, ha Kőmíves Kelemennéként a gyönge hamvát adhatja érte.

A Corner Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.