film + könyv - Tintaszív

  • Szabó Ágnes
  • 2009. március 19.

Zene

Mindenkinek megvan az élmény, amikor a menzán a hétfői sült hús maradványai visszaköszöntek a keddi zöldbabfőzelék mellé adott brassóiban, a szerdai menüben meg a rántástól vagy a habarástól lecsutakolt zöldbabok mosolyogtak vissza a rakott zöldbab álorcájában. Ez a retróélmény büfög most vissza a Tintaszív című kalandregény és adaptációja kapcsán.
Mindenkinek megvan az élmény, amikor a menzán a hétfõi sült hús maradványai visszaköszöntek a keddi zöldbabfõzelék mellé adott brassóiban, a szerdai menüben meg a rántástól vagy a habarástól lecsutakolt zöldbabok mosolyogtak vissza a rakott zöldbab álorcájában. Ez a retróélmény büfög most vissza a Tintaszív címû kalandregény és adaptációja kapcsán. A regényeknek eddig megvolt az a verhetetlen elõnyük, hogy legalább a hõsök alakját a fantáziánkra bízták. Jelen szerzõ, Cornelia Funke ellenben feledi és feledteti azon híres ende-i gondolatot, miszerint legalább olvasás közben az lehetsz, ami akarsz. Véletlenül sem hagyná az olvasó fantáziáját szárnyalni a fõhõs személyének igény szerinti megalkotásában, a fülszövegben kerek perec megmondja, hogy Mo, a varázsnyelv alakját egyenesen Brendan Fraserrõl mintázta, aki nyilván Imhotep papjaival viaskodva gyakorolt ekkora hatást a mûvésznõre; nagy meglepetés ezek után, hogy a film fõszerepét is õ játssza. A Tintaszívrõl épp csak annyi mondható el, mint a fenti menzusz kulinariszról; a sült hús a Végtelen történet, a brassói Harry Potter személyesen, és az ezekbõl született szerdai katyvasz a Tintaszív. A könyv végén pedig az derül ki, hogy az írónõ fantáziája viszont veszettül szárnyal, márciusban megjelenik a vélhetõen ugyancsak remek folytatás, a Tintavarázs, és ha az még nem lenne elég, novemberre várható a sokat sejtetõ Tintahalál. A végére már csak egy fontos kérdés marad tisztázatlan: mit keres a fejedelmi Spica-éttermen nevelkedett Helen Mirren a menzán?

A film: InterCom; a könyv: M&C Kft.

Mindkettõ: *

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.