Film: Pomádé király új ruhája (F. Gary Gray: Csak lazán!)

  • - ts -
  • 2005. március 24.

Zene

John Travolta és Uma Thurman újra táncol! Vajon mi a fenének? Mert az olyan jól mutatott a Ponyvaregényben, kinek árt meg egy efféle visszakacsintás? Szerintem nekik, de a nézõ se ússza meg. Mert az a tánc már akkor is egy visszakacsintás volt, a vezérciki Szombat esti lázra meg a Pomádéra. Nagyon kevés vicce van ennek a bolygónak, amin a második elmondáskor is lehet nevetni... Volt az a villázós mozdulata a kiérdemesült rongylábhercegnek, amikor tenyerét kifelé fordítva, "v"-t formázó virsliujját elhúzta a szeme elõtt, évekig láttuk még utánjátszó bohócoktól... Most bajban lehetnek a bohócok: mit kellene majmolni e mai kûrbõl? Semmit.

John Travolta és Uma Thurman újra táncol! Vajon mi a fenének? Mert az olyan jól mutatott a Ponyvaregényben, kinek árt meg egy efféle visszakacsintás? Szerintem nekik, de a néző se ússza meg. Mert az a tánc már akkor is egy visszakacsintás volt, a vezérciki Szombat esti lázra meg a Pomádéra. Nagyon kevés vicce van ennek a bolygónak, amin a második elmondáskor is lehet nevetni... Volt az a villázós mozdulata a kiérdemesült rongylábhercegnek, amikor tenyerét kifelé fordítva, "v"-t formázó virsliujját elhúzta a szeme előtt, évekig láttuk még utánjátszó bohócoktól... Most bajban lehetnek a bohócok: mit kellene majmolni e mai kűrből? Semmit.

Az amerikai mozi tömegével ontja a sikerfilmek folytatásait (nem is kellenek olyan óriásiak, jön a sok közepesé is). "h, a tévészériák korát éljük, nincs ezen mit csodálkozni: ebben a piszokul elidegenedett világban olyan jólesik találkozni egy kedves régi (tegnapi, múlt heti) ismerőssel; ez igazán akceptálható igény, nem is olyan nehéz teljesíteni. (Ha élne még az újító mozgalom, felvetném, hogy egy-egy elkészült film után rakják félre a díszleteket, hogy ne legyen gond rájuk a folytatáskor.) A lakossági második, harmadik részigény kielégítése azonban fáradságos munka, amin mindenféle egyszerűsítés sokat segíthet, minek jegyében jó ideje bevezették a módszert, mely a sztori elhagyásával szabadítja meg az alkotót a rá leselkedő nehézségek egy tekintélyes hányadától. Mindjárt könnyebben megy a munka, ha nem kell hülyeségeken (új kalandokon) agyalni. A metódus lényege a következő: csak a műkedvelő (meg Hernádi Gyula, de az oly rég volt, hogy nem ismerhette a mester a mai trendeket) folytatja úgy az Egri csillagokat, hogy ugyan mi lett Bornemissza Gergellyel meg Dobó kapitánnyal a győzelem után, az Egri csillagok 2. számára a helyes út újra megvédeni az egri várat, ám ezúttal a marslakóktól. Ami számtalan kedves visszakacsintásra is alkalmat ad természetesen: az egyik marslakó feltűnően hasonlít Major Tamásra, a támadók egyik űrhajóját Jumurdzsák II.-nek hívják, és először tévedésből Törökbálinton landol, ilyenekre gondolok. Ezek után a harmadik rész menne, mint a karikacsapás, mondjuk Zsámbéki csillagok lenne a címe, megint meg kéne védeni a várat, egy nagyobb szabású átszervezésből kifolyólag ez-úttal, mint talán már sejtik is, a zsámbékit, lehetne újra a töröktől, úgy kezdődne, hogy Bárdy György lábadozik egy titkos isztambuli klinikán... Mindenki nagyon örülne remek kambekkjének, pláne ha egy-két Gugyerák-viccel szórakoztatná a többi beutaltat. Cool lenne nyilván, nagyon cool...

A Csak lazán! az említett metódusban fogant. És olyan (ilyen) is lett. Mr. Cool & The Gang szórakoztatják a nagyérdeműt, de nem (csak) az a baj, hogy James Gandolfini kicsit jobb színész, mint a most helyette föllépő The Rock (olvasom, egy híres pankrátor), hanem az, hogy az "előzmény" (Szóljatok a köpcösnek!) megjelenése óta eltelt tíz év éppen azt bizonyította, hogy ezt nem lehet folytatni... Nem lehet több paródiát csinálni a Ponyvaregényből, mert az azóta önmaga karikatúrájává vált önerőből. De ha ezt a szívességet nem is tette volna meg, a számtalan követői próbálkozás olyannyira parodisztikusra sikeredett, hogy elröhögtünk a tárgyban minden röhögnivalót többszörösen is.

Ilyenformán teljesen felesleges Barry Sonnenfeld és F. Gary Gray Hollywoodban elfoglalt helyének különbségéről értekezni, éppúgy, mint azt vizsgálni, Danny DeVito filmkészítői karrierjében hol tartjuk számon a Ponyvaregényt, a Szóljatok a köpcösnek! című opust vagy akár a mindezekkel szorosan összefüggő Dobjuk ki anyut a vonatból!-t. Mert ne legyenek illúziói senkinek, ha Quentin Tarantino nem a Kill Bill-lel hozakodik elő, hanem - ahogy ígérte - elkészíti Vic Vega és Vicent Vega szép, igaz történetét a korai évekről Michael Madsennel és John Travoltával, az is ugyanez lett volna: még egy teljesen felesleges tánc a régi kedvessel. Az a fajta, amit legkésőbb másnap már meg is bán az ember. "h, csak az az utolsó tánc nem kellett volna... Mindig épp az utolsó.

- ts -

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.