„Elmagyarázta neki egy hangsor szerkezetét, azt, hogy a látszólag önkényesen rögzített hét hang a sorban nem egyszerűen a hetedrésze valamely oktávnyi egységnek, nem gépies rendszer tehát, hanem hét külön minőség, akár hét testvércsillag az égen; megvilágította előtte a zenei hangzás, »a bepillantás mértékének« figyelemre méltó korlátait, vagyis hogy egy dallam – épp a hét eltérő minőség miatt – nem játszható le az oktáv bármelyik hangjáról kiindulva, minthogy »egy hangsor nem valami szabályos templomlépcső, tudja, amin szabadon föl-le szaladgálhatunk az istenekhez«; bevezette őt a hangrendszer szomorú történetébe, bemutatta neki »a kiváló technikusok egész szánalmas csapatát« a burgosi vaktól a flamand matematikusig, hogy ugyanakkor egyetlen alkalmat se szalasszon el kedvencének – mintegy példa gyanánt, hogy eme elragadó alkotás miképp is hangzik, ha a »mennybéliek zongoráján adjuk elő« – valamit Johann Sebastiantól játszani.”
Krasznahorkai László regénye, Az ellenállás melankóliája, amelyből a fenti idézet származik, már csak azért is érdekes alapanyag a zeneszerzőnek, mert a naturális és a temperált hangolást állítja középpontba, hogy a világ általános elkorcsosulásáról beszéljen. Eötvös Péter az Operaház felkérésére írta meg tizenharmadik operáját, mégpedig abból a történetből, amelyet Werckmeister harmóniák címmel Tarr Béla is feldolgozott. A Valuska című egyfelvonásos opera még háromszor látható az idén Haja Zsolt főszereplésével az Eiffel Műhelyházban (december 8., nyolc óra; december 10., öt óra; december 15., nyolc óra).
A tapasztalt koncertlátogató is egy kezén megszámolhatja, hányszor hallotta Csajkovszkij korai szimfóniáit, ezen a héten azonban a Concerto Budapest Takács-Nagy Gábor vezényletével műsorára tűzi az I., Téli álmodozás alcímet viselő opust. Az est szólistája a közönség által imádott, a kritikusok által rejtélyes okból gyűlölt Mihail Pletnyov, aki Rachmaninov fisz-moll zongoraversenyével áll elénk (Zeneakadémia, december 9., fél nyolc). Ezen a szombaton Dohnányi Ernő zsenijét mutatja be az óbudai székhelyű Danubia Zenekar. Terítéken az Amerikában született művek lesznek, amelyek az életmű legkülönlegesebb és legszebb, transzcendens alkotásai (BMC, december 9., négy óra és fél nyolc).
Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!