mi a kotta?

Hömpölygő ütemek

Zene

Komolyzenei programajánló a 2025/10. hétre

„Egy napon megmondtam Ravelnek, mennyire félek minden alkalommal attól, hogy az első tétel megannyi fantáziája és varázsa után zongoraszólón mutassam be ezt a nagyon hosszú dallamot, hogy énekeljen és végtelen mozdulatában kitartson ez a nagy, hömpölygő frázis. »Mi az, hogy hömpölygő! – kiáltott –, de hiszen én csináltam minden ütemét, és már-már azt hittem, belepusztulok!« Ki fedezheti fel itt a mesterség kínját? Ebben a mozaikban egyetlen illeszték sem található, ámuló érzékeink csak emberfeletti tökéletességét foghatják fel.”

Így emlékezett az ősbemutató zongoristája, Marguerite Long arra a Ravel-zongoraversenyre, amelyet a héten is hallhatunk. A lassú tétel tényleg egyike a legszebb francia zenéknek, csak hát influenzaszezon idején kockázatos műsorra tűzni. Most Ránki Dezső, a komponista egyik legegyénibb, megbecsült interpretátora játszik, ne köhögjön bele senki, a MÁV Szimfonikus Zenekart pedig Maxim Rysanov vezényli, aki a brácsa helyett egyre gyakrabban vesz pálcát a kezébe. A hangversenyt az Egy kiállítás képei zárja (Zeneakadémia, március 7., hét óra).

Puccini, ez a heves vérmérsékletű olasz a hasonlóan temperamentumos nőket kedvelte, operái központi nőkaraktereit pedig többnyire végzetes vágy tárgyává tette. A Budafoki Dohnányi Zenekar Puccini-hangversenyét „zenés színpadi játéknak” ígérik, de azt, hogy ez mit jelent, csak akkor tudjuk meg, ha elmegyünk rá. A komponista szerepében Adorjáni Bálint, a nagyra becsült donna szerepében Menczel Andrea pedig énekel, a cselekmény kettejük különös bolyongása a női lélek útvesztőiben – Turandot, Mimi, Musette, Tosca, Pillangó, Liù történetein keresztül. De felvonul a színpadon a fél operai szakma is (Müpa, március 8., fél nyolc).

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

A gépben feszít az erő

  • - minek -
A kanadai performer-zenész-költő, Marie Davidson jó másfél évtizede olyan szereplője az elektronikus tánczene kísérletező vonulatának, aki sosem habozott reflektálni saját közegére és a rideg, technológia-központú világra.

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Az igazi fájdalom

Reziliencia – az eredetileg a fizikában, a fémek ellenállására használt kifejezés a pszichológia egyik sűrűn használt fogalmává vált a 20. század második felében.

Ezt kellett nézni

Lehet szeretni vagy sem – mi is megtettük már mindkettőt ezeken az oldalakon –, de nem nagyon lehet elvitatni Kadarkai Endrétől, hogy elképesztő szorgalommal és kitartással építi műsorvezetői pályáját.

Sohaország

Az európai civilizáció magasrendűségéről alkotott képet végleg a lövészárkok sarába taposó I. világháború utolsó évében járunk, az olasz fronton. Az Osztrák–Magyar Monarchia hadseregének egy katonája megszökik a századától, dezertál.

Hol nem volt Amerika

A mese akkor jó, ha minél inkább az olvasóról szól, és persze mindig kell bele főgonosz, akibe az elaludni képtelen néző a lappangó félelmeit projektálhatja, hogy a hős kardját kivonva leszámolhasson vele.

Kiágyazódás az autokráciából

  • Fleck Zoltán

Királyi út nincs. A sötét és büdös autokrá­ciából szűk, bizonytalan ösvények, apró lépé­sek vezetnek ki. Bármennyire is türelmetlenek vagyunk, meg kell becsülnünk ezeket; sok kis elmozdulás adhat lendületet a demokratikus fordulathoz.