Kiállítás: Játékszabályok (A Tízparancsolat Drezdában)

  • Fehéri György
  • 2004. szeptember 9.

Zene

A legfontosabb törvények összefoglalása kétszer olvasható a Szentírásban: elõször Mózes II., majd V. könyvében. A Tízparancsolat szabad emberek egymás közötti érintkezésének, a társadalom müködésének, az együttélésnek a szabálygyûjteménye.

Milyen jelentõsége van napjainkban a Tízparancsolatnak? Milyen etikai problémák, döntések elõtt áll a ma embere? Hogyan változnak az emberi együttélés szabályai? Milyen emberképekre, milyen értékrendszerekre alapozva mûködnek a társadalmak? A kommunizmus-vallás bukása után milyen új "vallások" segítik a mindennapi élet emberét, hogy képes legyen megkapaszkodni, fennmaradni?

Ezekre a kérdésekre szeretnének, ha nem is választ, de legalább válaszötleteket kapni a drezdai Tízparancsolat címû kiállításnak otthont adó Hygiene Museum vezetõi, s partnerük, a kiállítás sztárkurátora, Klaus Biesenbach.

A kiállítás helyszíne szokatlan, ugyanis a Hygiene Museumról a megkérdezetteknek legelõször is a legendás anatómiai segédeszköz, a Gläserne Frau, az "átlátszó nõ" jut eszébe, aki immáron 74 év óta fáradhatatlanul, több rendszerváltást is megérve, enged bepillantást 13 000 méter színes drótot magában foglaló testének rejtelmeibe.

Ha a természettudományi kiállítás látogatói azonosak lennének - aligha azok! - az egy szinttel lentebbi mûvészeti kiállításéval, a két emelet közötti pár lépcsõfordulóban bizton számíthatnának világképük tökéletes összeomlására: az ember mégsem oly megnyugtatóan átlátszóÉ

A kiállítás elé biggyesztett bevezetõ tablók ugyanis hamar megteszik a magukét. A színes, szöveget és ábrákat, statisztikai adatokat tartalmazó, tematikusan csoportosított táblák földi nyomorunkról igyekeznek minél teljesebb képet adni. Csupán néhány példa: szépségõrület (az USA-ban 2001-ben 1,6 millióan igyekeztek botulinuminjekcióval leküzdeni arcbõrük ráncosodását); kábítószer-kereskedelem (az illegális kábítószer-kereskedelemben kétszer annyi pénz forog, mint a világ autóiparában); várható élettartam (színes térkép, nem elhanyagolható halványlila foltokkal Afrikában: a várható életkor 45-54 év); halál (2001-ben 2468 kivégzés Kínában, mellette megint csak színes térkép sok-sok barnás folttal: a 10-99 ezer háborús halottal büszkélkedõ országok); szex (prostitúció mint üzemág: 52 billió dollár értékben). Hogy a mûvészek és kurátorok nem (újra nem) idegenkednek a politikai állásfoglalástól, azt már a legutolsó, kasseli Dokumentán is érezni lehetett. A bevezetõ tablókkal

jócskán fejbe kólintott

és "elõhangolt" drezdai kiállításlátogató is minden segítséget megkap, hogy gondolkodása a "helyes" irányt kövesse: a mûtárgyakhoz tartozó, falra ragasztott cédulákon nemcsak a mûvész és a mûvek fõbb adatai, hanem rövid interpretációk is olvashatók.

Az elsõ parancsolatot kísérõ mûvek közé tartozik Sylvie Fleury Know Your Nuts címû képe: egy színes, férfiaknak szóló magazin felnagyított címlapja. Az elsõ parancsolat, az idegen isteneket tiltva, természetesen magában foglalja a gyanút is, hogy igenis, vannak idegen isteneink - adott esetben akár a saját testünk - mellyel szemben, adott esetben, akár istenként is felléphetünk. A magazin címlapjáról egy túlizmosított férfi nevet ránk. Ha a német televízióban alig néhány napja bejelentett új mûsor tervére gondolunk, a kép még kevésbé tûnik viccesnek: megtudtuk ugyanis, hogy hamarosan olyan operációkat követhet élõben a képernyõ elõtt ülõ nézõ, ahol fiatalok, tizenévesek az általuk kiválasztott (és istenített) sztárok képére formáltathatják át magukat. Miután újrateremtésük befejezõdött (Vajon ki itt a teremtõ? A sebész? Vagy õk, tehát a meg-rendelõk?), s ha - remélhetõleg! - elégedettek a mûvel, reggelente tükörbe nézve akár imádhatják is magukat. Wie praktisch, ahogy azt a németek mondják.

Olaf Nicolais életnagyságú önmagát állította ki. Egy kis tavacska elõtt térdepelõ figura saját tükör-képét nézi, szemébõl ritmusosan egy-egy könnycsepp gördül alá. Láthatóan szereti önmagát, a tavacska is minden bizonnyal saját könnyeibõl képzõdött: Portrait of the Artist as a Weeping Narcissus.

Az ausztrál származású Ricky Swallow is önmagát teszi közszemlére: csontig csupaszított (mondhatnánk: oldalra hajtott) koponyája békésen alszik az enyészettõl egyáltalán nem érintett Adidas márkájú kapucnija védelmében. A test nem él örökké, a márka - reméli legalábbis viselõje - igen; a test belül öregszik, ez ellen egyelõre aligha tehetünk valamit, kívülrõl viszont feltarthatjuk a folyamatot. Ha sok pénz áll rendelkezésünkre: plasztikai mûtéttel, ha kevesebb, de még mindig elegendõ: az örök fiatalságot sugárzó márkás holmikkal, vagy ha tehetjük, akár mindkettõvel egyszerre.

A múzeumot egykoron az Odol- (szájvíz-, fogpaszta-) király Karl August Lingner kezdeményezése nyomán építették azzal a céllal, hogy termeiben kiállítások segítségével folytassanak a különbözõ népbetegségek ellen felvilágosító hadjáratot. Biesenbach kiállításán

hetvennél is több

mûvész igyekszik - ha különbözõ színvonalon is - eleget tenni e követelménynek. A kiállítás nyomasztó, a jó mûvek jók, a gyengék viszont sem a didaktikai segítségtõl, sem pedig a politikai jó szándéktól nem lesznek jobbak.

A jó mûveket jó megnézni. A kiállítás bevezetõjében felvetett témákról azonban nem igazán a mûvek, hanem sokkal inkább a kiállítást kísérõ katalógus, ez a gyönyörûen illusztrált tanulmánygyûj-temény ad felvilágosítást. Vagyis: a jó mû bár udvariasan tûri a mondanivaló közeledését, de azért inkább nem kér belõle. A magyarázat leválik róla, önálló életre kel, katalógussá, tanulmánnyá, esszévé lesz. És éli önálló életét.

Fehéri György

(Berlin)

Megtekinthetõ december 5-ig

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)