Kiállítás: Játékszabályok (A Tízparancsolat Drezdában)

  • Fehéri György
  • 2004. szeptember 9.

Zene

A legfontosabb törvények összefoglalása kétszer olvasható a Szentírásban: elõször Mózes II., majd V. könyvében. A Tízparancsolat szabad emberek egymás közötti érintkezésének, a társadalom müködésének, az együttélésnek a szabálygyûjteménye.

Milyen jelentõsége van napjainkban a Tízparancsolatnak? Milyen etikai problémák, döntések elõtt áll a ma embere? Hogyan változnak az emberi együttélés szabályai? Milyen emberképekre, milyen értékrendszerekre alapozva mûködnek a társadalmak? A kommunizmus-vallás bukása után milyen új "vallások" segítik a mindennapi élet emberét, hogy képes legyen megkapaszkodni, fennmaradni?

Ezekre a kérdésekre szeretnének, ha nem is választ, de legalább válaszötleteket kapni a drezdai Tízparancsolat címû kiállításnak otthont adó Hygiene Museum vezetõi, s partnerük, a kiállítás sztárkurátora, Klaus Biesenbach.

A kiállítás helyszíne szokatlan, ugyanis a Hygiene Museumról a megkérdezetteknek legelõször is a legendás anatómiai segédeszköz, a Gläserne Frau, az "átlátszó nõ" jut eszébe, aki immáron 74 év óta fáradhatatlanul, több rendszerváltást is megérve, enged bepillantást 13 000 méter színes drótot magában foglaló testének rejtelmeibe.

Ha a természettudományi kiállítás látogatói azonosak lennének - aligha azok! - az egy szinttel lentebbi mûvészeti kiállításéval, a két emelet közötti pár lépcsõfordulóban bizton számíthatnának világképük tökéletes összeomlására: az ember mégsem oly megnyugtatóan átlátszóÉ

A kiállítás elé biggyesztett bevezetõ tablók ugyanis hamar megteszik a magukét. A színes, szöveget és ábrákat, statisztikai adatokat tartalmazó, tematikusan csoportosított táblák földi nyomorunkról igyekeznek minél teljesebb képet adni. Csupán néhány példa: szépségõrület (az USA-ban 2001-ben 1,6 millióan igyekeztek botulinuminjekcióval leküzdeni arcbõrük ráncosodását); kábítószer-kereskedelem (az illegális kábítószer-kereskedelemben kétszer annyi pénz forog, mint a világ autóiparában); várható élettartam (színes térkép, nem elhanyagolható halványlila foltokkal Afrikában: a várható életkor 45-54 év); halál (2001-ben 2468 kivégzés Kínában, mellette megint csak színes térkép sok-sok barnás folttal: a 10-99 ezer háborús halottal büszkélkedõ országok); szex (prostitúció mint üzemág: 52 billió dollár értékben). Hogy a mûvészek és kurátorok nem (újra nem) idegenkednek a politikai állásfoglalástól, azt már a legutolsó, kasseli Dokumentán is érezni lehetett. A bevezetõ tablókkal

jócskán fejbe kólintott

és "elõhangolt" drezdai kiállításlátogató is minden segítséget megkap, hogy gondolkodása a "helyes" irányt kövesse: a mûtárgyakhoz tartozó, falra ragasztott cédulákon nemcsak a mûvész és a mûvek fõbb adatai, hanem rövid interpretációk is olvashatók.

Az elsõ parancsolatot kísérõ mûvek közé tartozik Sylvie Fleury Know Your Nuts címû képe: egy színes, férfiaknak szóló magazin felnagyított címlapja. Az elsõ parancsolat, az idegen isteneket tiltva, természetesen magában foglalja a gyanút is, hogy igenis, vannak idegen isteneink - adott esetben akár a saját testünk - mellyel szemben, adott esetben, akár istenként is felléphetünk. A magazin címlapjáról egy túlizmosított férfi nevet ránk. Ha a német televízióban alig néhány napja bejelentett új mûsor tervére gondolunk, a kép még kevésbé tûnik viccesnek: megtudtuk ugyanis, hogy hamarosan olyan operációkat követhet élõben a képernyõ elõtt ülõ nézõ, ahol fiatalok, tizenévesek az általuk kiválasztott (és istenített) sztárok képére formáltathatják át magukat. Miután újrateremtésük befejezõdött (Vajon ki itt a teremtõ? A sebész? Vagy õk, tehát a meg-rendelõk?), s ha - remélhetõleg! - elégedettek a mûvel, reggelente tükörbe nézve akár imádhatják is magukat. Wie praktisch, ahogy azt a németek mondják.

Olaf Nicolais életnagyságú önmagát állította ki. Egy kis tavacska elõtt térdepelõ figura saját tükör-képét nézi, szemébõl ritmusosan egy-egy könnycsepp gördül alá. Láthatóan szereti önmagát, a tavacska is minden bizonnyal saját könnyeibõl képzõdött: Portrait of the Artist as a Weeping Narcissus.

Az ausztrál származású Ricky Swallow is önmagát teszi közszemlére: csontig csupaszított (mondhatnánk: oldalra hajtott) koponyája békésen alszik az enyészettõl egyáltalán nem érintett Adidas márkájú kapucnija védelmében. A test nem él örökké, a márka - reméli legalábbis viselõje - igen; a test belül öregszik, ez ellen egyelõre aligha tehetünk valamit, kívülrõl viszont feltarthatjuk a folyamatot. Ha sok pénz áll rendelkezésünkre: plasztikai mûtéttel, ha kevesebb, de még mindig elegendõ: az örök fiatalságot sugárzó márkás holmikkal, vagy ha tehetjük, akár mindkettõvel egyszerre.

A múzeumot egykoron az Odol- (szájvíz-, fogpaszta-) király Karl August Lingner kezdeményezése nyomán építették azzal a céllal, hogy termeiben kiállítások segítségével folytassanak a különbözõ népbetegségek ellen felvilágosító hadjáratot. Biesenbach kiállításán

hetvennél is több

mûvész igyekszik - ha különbözõ színvonalon is - eleget tenni e követelménynek. A kiállítás nyomasztó, a jó mûvek jók, a gyengék viszont sem a didaktikai segítségtõl, sem pedig a politikai jó szándéktól nem lesznek jobbak.

A jó mûveket jó megnézni. A kiállítás bevezetõjében felvetett témákról azonban nem igazán a mûvek, hanem sokkal inkább a kiállítást kísérõ katalógus, ez a gyönyörûen illusztrált tanulmánygyûj-temény ad felvilágosítást. Vagyis: a jó mû bár udvariasan tûri a mondanivaló közeledését, de azért inkább nem kér belõle. A magyarázat leválik róla, önálló életre kel, katalógussá, tanulmánnyá, esszévé lesz. És éli önálló életét.

Fehéri György

(Berlin)

Megtekinthetõ december 5-ig

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.