mi a kotta?

Könnyed tévelygés

Zene

Komolyzenei programajánló a 2024/18. hétre

„Beethoven Kilencedik szimfóniájának első három tétele varázslatos, de a negyedik tétel elég rossz. Soha senki nem fog az első tétel fenségének közelébe érni, de keveseknek sikerült olyan rosszul énekhangra komponálni, mint ahogy azt a zárótételben halljuk. És a Beethovent övező tekintély miatt mégis azt mondja mindenki: így kell ezt csinálni.”

Nem kisebb tekintély fogalmazta meg a fenti szavakat, mint Giuseppe Verdi, aki tudott egyet s mást arról, hogyan kell énekhangra írni. A szimfónia a korabeli kritikusok körében sem aratott osztatlan sikert, később volt, aki felvetette, hogy amennyiben Berlioz komponálja a művet, biztos túlzottan excentrikusnak, öntörvényűnek tartanánk. Az osztrák dirigens, Gérard Korsten a legelső Beethoven-szimfónia után kerít sort a Kilencedikre a Pannon Filharmonikusok élén (Müpa, május 3., fél nyolc). S itt jegyeznénk meg rögtön, hogy a mű még egyszer elhangzik a héten: Takács-Nagy Gábor a Zeneakadémia Szimfonikus Zenekarát, no meg kiváló szólisták – Pasztircsák Polina, Meláth Andrea, Lucian Corchis és Kovács István – négyesét dirigálja majd (Zeneakadémia, május 7., fél nyolc).

Két elsőrangú zenei főiskola, a londoni Royal Academy of Music és a grazi Kunstuniversität hallgatója volt Balog Alexandra, de ennél is fontosabb, hogy egyéni és tevékeny zongoraszólista, aki ezúttal Beethoven, Berg és Schumann műveiből állította össze programját. A Kleisleriana nála érettebb, kiforrottabb művészeknek is kihívás lenne (Zeneakadémia, Solti Terem, május 3., hét óra). De éppígy várjuk a modern kórusirodalom rejtett kincseit – Pärt, Kocsár, Csemiczky és mások műveit – felvonultató műsort a Kodály Kórustól és a 80. születésnapjához közeledő Erdei Pétertől (BMC, május 4., öt óra).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.