könyv - ADAMIK TAMÁS: RÓMAI IRODALOM

  • - d. magyari -
  • 2010. január 7.

Zene

Egy interjúban, amit Rónay László készített a szerzővel, az ELTE professor emeritusa ezt mondta: "Az antik írókat azért érdemes olvasni, mert az emberi életről szólnak, arról, hogy mi az ember hivatása, milyen a jó élet, a szép élet, hogyan lehet a birtokába jutni, mit kell követni, mit kell kerülni, hogyan viszonyuljunk egymáshoz, hogyan az istenséghez." S hogy jobban értsük a római szerzőket, Adamik Tamás megírta a maga irodalomtörténetét, aminek első változata a kilencvenes években jelent meg négy kötetben a Seneca Kiadónál. A könyv becsét nagyban növeli, hogy ilyen részletes, tudományos igénnyel készült mű, bármily furcsa, eddig nem jelent meg magyar nyelven a tárgyban.
Egy interjúban, amit Rónay László készített a szerzõvel, az ELTE professor emeritusa ezt mondta: "Az antik írókat azért érdemes olvasni, mert az emberi életrõl szólnak, arról, hogy mi az ember hivatása, milyen a jó élet, a szép élet, hogyan lehet a birtokába jutni, mit kell követni, mit kell kerülni, hogyan viszonyuljunk egymáshoz, hogyan az istenséghez." S hogy jobban értsük a római szerzõket, Adamik Tamás megírta a maga irodalomtörténetét, aminek elsõ változata a kilencvenes években jelent meg négy kötetben a Seneca Kiadónál.

A könyv becsét nagyban növeli, hogy ilyen részletes, tudományos igénnyel készült mû, bármily furcsa, eddig nem jelent meg magyar nyelven a tárgyban. Adamik Tamás a kezdetektõl, az irodalom elõtti periódustól kezdve a Nyugatrómai Birodalom bukásáig, 476-ig tárgyalja - több mint kilencszáz oldalon! - a római irodalmat, így a latin nyelvû ókeresztény irodalmat, Ambrosiust, Hieronymust, Augustinust is - az utóbbiról szóló passzus a legterjedelmesebb. A szerkezet a tárgyhoz méltóan világos: a 34. oldalon még tíz korszakot vázol fel a szerzõ, de a könyv diákkímélõ módon csupán négy nagy fejezetre oszlik az archaikus kor, az aranykor, az ezüstkor és a késõ császárkor periódusainak megfelelõen. Az alkotók rövid életrajzát a mûvek ismertetése, elemzése követi, befejezésül pedig a szerzõk stílusáról, hatásáról esik szó. Nem árt néha olyan fontos információkhoz jutni, mint hogy Ennius különösen kedvelte a trochaikus septenariust, vagy azon a lényeges kérdésen töprengeni, hogy ismerte-e Cato a görög retorikát. (Ismerte - foglal állást Adamik.) És mindig nagy élvezetet jelentenek azok a mondatok, amelyekben a tankönyvhöz illõen higgadt, tárgyszerû stílus átforrósodik. Az aranykor alkotóiról olvassuk: "Mindegyikük szeme elõtt a tökéletesség eszméje lebegett, s hogy ezt elérjék, rátették egész életüket." Miként, jól érezhetõen, Adamik Tamás is a maga tárgyára.

Kalligram, 2009, 912 oldal, 4990 Ft

*****

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.