könyv - TODD STRASSER: A HULLÁM

  • Szegõ János
  • 2008. december 11.

Zene

Hogy lehet egy gimnazistával megértetni, mi (volt) a fasizmus? Ezen a módszertani kérdésen töpreng a jó fej történelemtanár, Ben Ross, miután osztályát hidegen hagyja a holokauszt borzalmait bemutató dokumentumfilm. Mivel szereti a kihívásokat, elhatározza, hogy az "aki nem tudja, az tanítja" elvét megfordítva nem tanítani fogja a fasizmust, hanem megvalósítani az osztályon belül, persze csak ideiglenesen és pedagógiai célzattal.
Hogy lehet egy gimnazistával megértetni, mi (volt) a fasizmus? Ezen a módszertani kérdésen töpreng a jó fej történelemtanár, Ben Ross, miután osztályát hidegen hagyja a holokauszt borzalmait bemutató dokumentumfilm. Mivel szereti a kihívásokat, elhatározza, hogy az "aki nem tudja, az tanítja" elvét megfordítva nem tanítani fogja a fasizmust, hanem megvalósítani az osztályon belül, persze csak ideiglenesen és pedagógiai célzattal. "A fegyelem erõ! A közösség erõ! A cselekvés erõ!" - ezzel a mantrával rántja össze az addig szétesett és klikkekre tagolódott osztályt egyetlen feszült kollektívává. A mozgalom neve a Hullám lesz. Egy a tanár, egy a tábor: az oktatás gyorsabban megy, csak éppen senki sem kérdez. Aki pedig nincs velük, az ellenük lesz, és osztályellenségnek tekintik. Ebben a mozgalomban magára talál a menõ amerikai focista, aki gyõzni akar, és az osztály kiközösített lúzere is, aki nem akar vesztes lenni, sõt õ lesz a pártsejt leglelkesebb motorja. A Hullám hatását a naiv tanár nem gondolta végig, látja az aggasztó jeleket, de kíváncsi a kísérlet végére. A szociálpszichológiai Super size me (itt nem a fõhõs zabálja a burgereket, hanem õt kezdi el bedarálni az, amit kisütött) végül olyan gyorsan ér véget, a Macskafogó fináléját idézõ megoldással, ahogy elkezdõdött. Ez a didaktikus ifjúsági regény megtörtént esetet dolgoz fel 1969-bõl. Eredetileg 1981-ben jelent meg. Hozzánk a belõle készült (nem meglepõ) német film hullámával érkezett. Jó szándékú, nevelõ célzatú, sematikus és meglehetõsen lapos könyv a fasizmus örök veszélyérõl.

Fordította: Láng András. Athe-naeum, 2008, 176 oldal, 2490 Ft

** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.