lemez - CSEH TAMÁS: A DAL NÉLKÜL

  • Sz. T.
  • 2009. május 28.

Zene

Örvendezni kéne, hogy meglett egy hosszú, szép történet eleje, de száraz a torok, könnyekkel küzd a szem. A főhős magányos csatáját vívja, fegyvertelen, mint Petőfi, akit megénekelt, szemközt a dzsidással.
Örvendezni kéne, hogy meglett egy hosszú, szép történet eleje, de száraz a torok, könnyekkel küzd a szem. A fõhõs magányos csatáját vívja, fegyvertelen, mint Petõfi, akit megénekelt, szemközt a dzsidással. Hallgatja az ember 35-36 évvel ezelõttrõl, és nehezen mondhat mást, mint hogy de jó, hát megvan ez is. Kézirat, magnószalag nem semmisülhet meg, fel kell támadjon valamikor. Elõkerült Cseh Tamás elsõ estje, 1973-ból, a rég nem létezõ 25. Színházból. A felvétel olyan, amilyen, amilyen lehetett egy mikrofonnal; a három kísérõzenész - Kecskeméti Gábor, Mártha (akkor még h-val) István és Novák János - nagyon élvezi az atmoszférateremtést, emiatt néhol kissé túlspilázzák, belefér.

Ez volt hát három-négy évvel az elsõ lemezalbum, a Levél nõvéremnek elõtt. Néhány dal az Antoine és Désiré-rõl, a Fehér babákról, a Mûcsarnokról és még több, ami nincs rajtuk - de nem is ez a lényeg, hanem az a varázsos alkímia, ami a szerzõpárosból elõhívta dalaik sokaságát. Bereményi Géza szavai és Cseh Tamás hangja. Ez a férfiasan, sõt gyermekien érzelmes, romantikus, pontos, finom és okos líra, ez a félszeg bizonytalanságot, halálmegvetõ bátorságot, szilaj virtust és kõkemény kiábrándultságot egyaránt tudó elõadásmód. Az ihletett pillanatok megragadásának képessége. Mert sokan gitároztak és írtak számokat bor mellett, füstfelhõben, de ilyen minõségû matériával másoknak nemigen sikerült fölkászálódniuk az asztaltól.

Ez van itt dokumentálva, tehetség, amint megnyilvánul, s benne idõ és hely, vaskosan. "Istenem, istenem, micsoda vidék. Micsoda ócska vidék!" Találó tájleírás, kicsit másképp, de ma is az.

Hungaroton, 2009

****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.