Lemez - Háromra, mindenki! - Röyksopp: Junior

  • - minek -
  • 2009. május 28.

Zene

A Röyksopp tíz évvel ezelőtti feltűnése idején még némi túlzással úttörőnek számított a skandináv elektropopszíntéren, mely azóta örvendetes módon benépesült - nagy a verseny, sok a konkurens, s nem biztos, hogy a régi, múló érdemekből meg lehet élni.

A Röyksopp tíz évvel ezelőtti feltűnése idején még némi túlzással úttörőnek számított a skandináv elektropopszíntéren, mely azóta örvendetes módon benépesült - nagy a verseny, sok a konkurens, s nem biztos, hogy a régi, múló érdemekből meg lehet élni. Svein Berge és Torbjörn Brundtland egykoron látszólag szembement a trendekkel, amikor idióta rajzfilmzenéket házasított rég kiveszettnek hitt nyolcvanas, sőt néha hetvenes évekbéli pop-elektronikával - ebből persze annyi igaz, hogy megannyi izgalmas hangkovács közül legalább az ő nevüket (ami ugye norvégül annyit tesz: pöfeteggomba) megismerte a világ. Csináltak sok jó maxit, két meglehetősen sikeres albumot (Melody A.M., 2001; The Understanding, 2005), élő fellépéseik a világ fesztiváljainak fő attrakciói közé tartoznak (jönnek hozzánk is a nyáron), de azért valljuk be: már jó ideje nem ők diktálják a trendeket. Ettől függetlenül sosem érdektelen szemügyre venni, miben sántikál a két norvég - különös tekintettel arra, hogy a Juniornak keresztelt harmadik sorlemezükön megint csak főszerepet kaptak a vendég énekművésznők.

Az albumot nyitó Happy Up Here a Röyksopp korai, "bájteli" periódusát idézi némi öniróniával fűszerezve: kicsit hamisnak tűnő, de életvidám melódia, némi tinglitangli vokállal - a la Melody A. M. Az erre következő The Girl And The Robot viszont már telivér elektropopsláger a svéd eurodiszkó-szupersztár Robyn értő tolmácsolásában - sose esküdnénk meg, hogy nem a Balatonon hallottuk először 1985-ben, egy alkalmi videodiszkóban. A szétfilterezett-vokóderezett számok, mint például a Vision One, már sokkal kevésbé sikerültek, de ehhez sokat hozzátesz Anneli Drecker polírozottan idegesítő énekhangja is. Ehhez képest a lemez abszolút csúcspontjai a most éppen Dreijer-Anderssonként szereplő Karinnal (The Knife, ugye) készült felvételek - de hát így volt ez már az előző lemez esetén is (lásd ehhez a 2005-ös What Else Is There?-t, az eredetin túl leginkább a Trentemöller-remixet). A svéd énekesnő hangja annyira kifejező, s látszólagos törékenysége ellenére olyan drámai felhangokon bír játszani, hogy nyugodtan terhelhetők lennének rá komolyabb zenei felépítmények is, bár a This Must Be It, de leginkább a dinamikus, táncos, ravasz szintifutamokkal megbolondított Tricky Tricky azért rendben vannak. A lemez másik szekcióját alkotják a cukiság határait döngető álompopdarabok, mint például a Miss It So Much (főszerepben a mókushangú Lykke Livel), illetve az instrumentális átkötő darabok, mintegy demonstrálván Röyksoppék messze földön híres produceri mesterfogásait (de tényleg: a Silver Cruise a maga keresett módján valóban fülön fogja a hallgatót). Ugyanily ellentmondásos az album zárása is: a True To Life lazán felkent elektropopsláger, ahol a ritmusalap izgalmasabb, mint Anneli énekhangja vagy a maníros szintifutamok, az It's What I Wantban pedig szinte végigzongorázzák a lehetőségeket a napsugárpoptól a hideglelős, savazós-torzítós elektronikáig. Tulajdonképpen kifejezetten érdekes zenei gyűjtemény a Junior, mely számos izgalmas számot tartalmaz, de a maga eklektikusságában is méltó követője a korábbi Röyksopp-albumoknak.

Wall Of Sound/EMI, 2009

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.