Lemez - Háromra, mindenki! - Röyksopp: Junior

  • - minek -
  • 2009. május 28.

Zene

A Röyksopp tíz évvel ezelőtti feltűnése idején még némi túlzással úttörőnek számított a skandináv elektropopszíntéren, mely azóta örvendetes módon benépesült - nagy a verseny, sok a konkurens, s nem biztos, hogy a régi, múló érdemekből meg lehet élni.

A Röyksopp tíz évvel ezelőtti feltűnése idején még némi túlzással úttörőnek számított a skandináv elektropopszíntéren, mely azóta örvendetes módon benépesült - nagy a verseny, sok a konkurens, s nem biztos, hogy a régi, múló érdemekből meg lehet élni. Svein Berge és Torbjörn Brundtland egykoron látszólag szembement a trendekkel, amikor idióta rajzfilmzenéket házasított rég kiveszettnek hitt nyolcvanas, sőt néha hetvenes évekbéli pop-elektronikával - ebből persze annyi igaz, hogy megannyi izgalmas hangkovács közül legalább az ő nevüket (ami ugye norvégül annyit tesz: pöfeteggomba) megismerte a világ. Csináltak sok jó maxit, két meglehetősen sikeres albumot (Melody A.M., 2001; The Understanding, 2005), élő fellépéseik a világ fesztiváljainak fő attrakciói közé tartoznak (jönnek hozzánk is a nyáron), de azért valljuk be: már jó ideje nem ők diktálják a trendeket. Ettől függetlenül sosem érdektelen szemügyre venni, miben sántikál a két norvég - különös tekintettel arra, hogy a Juniornak keresztelt harmadik sorlemezükön megint csak főszerepet kaptak a vendég énekművésznők.

Az albumot nyitó Happy Up Here a Röyksopp korai, "bájteli" periódusát idézi némi öniróniával fűszerezve: kicsit hamisnak tűnő, de életvidám melódia, némi tinglitangli vokállal - a la Melody A. M. Az erre következő The Girl And The Robot viszont már telivér elektropopsláger a svéd eurodiszkó-szupersztár Robyn értő tolmácsolásában - sose esküdnénk meg, hogy nem a Balatonon hallottuk először 1985-ben, egy alkalmi videodiszkóban. A szétfilterezett-vokóderezett számok, mint például a Vision One, már sokkal kevésbé sikerültek, de ehhez sokat hozzátesz Anneli Drecker polírozottan idegesítő énekhangja is. Ehhez képest a lemez abszolút csúcspontjai a most éppen Dreijer-Anderssonként szereplő Karinnal (The Knife, ugye) készült felvételek - de hát így volt ez már az előző lemez esetén is (lásd ehhez a 2005-ös What Else Is There?-t, az eredetin túl leginkább a Trentemöller-remixet). A svéd énekesnő hangja annyira kifejező, s látszólagos törékenysége ellenére olyan drámai felhangokon bír játszani, hogy nyugodtan terhelhetők lennének rá komolyabb zenei felépítmények is, bár a This Must Be It, de leginkább a dinamikus, táncos, ravasz szintifutamokkal megbolondított Tricky Tricky azért rendben vannak. A lemez másik szekcióját alkotják a cukiság határait döngető álompopdarabok, mint például a Miss It So Much (főszerepben a mókushangú Lykke Livel), illetve az instrumentális átkötő darabok, mintegy demonstrálván Röyksoppék messze földön híres produceri mesterfogásait (de tényleg: a Silver Cruise a maga keresett módján valóban fülön fogja a hallgatót). Ugyanily ellentmondásos az album zárása is: a True To Life lazán felkent elektropopsláger, ahol a ritmusalap izgalmasabb, mint Anneli énekhangja vagy a maníros szintifutamok, az It's What I Wantban pedig szinte végigzongorázzák a lehetőségeket a napsugárpoptól a hideglelős, savazós-torzítós elektronikáig. Tulajdonképpen kifejezetten érdekes zenei gyűjtemény a Junior, mely számos izgalmas számot tartalmaz, de a maga eklektikusságában is méltó követője a korábbi Röyksopp-albumoknak.

Wall Of Sound/EMI, 2009

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”