Lemez - Húsleves gazdagon - Beastie Boys: Hot Sauce Committee Part Two

  • - minek -
  • 2011. május 19.

Zene

El sem hiszi az ember - még ha leírva látja is: a Beastie Boys, úgy is, mint sajátos intézmény, harminckét kemény éve létezik. Már annak is majd' három évtizede, hogy első lemezük, az átlagosan másfél perces punkszámokat rejtő Polly Wog Stew E.P. megjelent (1982-ben!). Ehhez képest a Hot Sauce Committee Part Two pusztán a nyolcadik albumuk - s akkor már beleszámoltuk a legutóbbi (2007-es), Mix-Up című rapmentes, pusztán instrumentális szösszenetet: nyilvánvaló, hogy karrierjük első, termékenyebb szakaszában buzgóbban termelték az albumokat (no, akkor sem évente), 1994 óta viszont kifejezetten ráérősen dolgoztak.

El sem hiszi az ember - még ha leírva látja is: a Beastie Boys, úgy is, mint sajátos intézmény, harminckét kemény éve létezik. Már annak is majd' három évtizede, hogy első lemezük, az átlagosan másfél perces punkszámokat rejtő Polly Wog Stew E.P. megjelent (1982-ben!). Ehhez képest a Hot Sauce Committee Part Two pusztán a nyolcadik albumuk - s akkor már beleszámoltuk a legutóbbi (2007-es), Mix-Up című rapmentes, pusztán instrumentális szösszenetet: nyilvánvaló, hogy karrierjük első, termékenyebb szakaszában buzgóbban termelték az albumokat (no, akkor sem évente), 1994 óta viszont kifejezetten ráérősen dolgoztak.

Az új anyagra megérte várni - persze vannak, akik az utolsó, még vokális produkciójuktól (To The 5 Boroughs, 2004) fogva, mások az őket telivér popstátuszba emelő 1998-as Hello Nasty vagy éppen a minden szempontból csúcspontnak tűnő Check Your Head-Ill Communication lemezpáros óta remélnek méltó folytatást. Nos, az új lemez kétségtelenül perfektül idézi fel a Beastie Boys karrierjének hajnalát és delelőjét - anélkül persze, hogy vissza tudná hozni azt az időt, amikor a Beastie-fiúk produkciója egyszerre tűnt ihletettnek, emblematikusnak, sőt bizonyos elemeiben trendformálónak. Persze mindez nem jelenti azt, hogy a kontextus múltával a zene és a szöveg minden elemében okafogyottá vált volna - sőt! A precízen összerakott, szellemes megoldásokban gazdag, élő zenei betétekből és ropogós hangmintákból összemixelt zenei és ritmusalapokra a régi energiával, dühvel és lelkesedéssel köpik a rendesen kikovácsolt rímeket és a kulturális referenciákban gazdag sorokat. Ad-Rock, Mike D és MCA triója (utóbbi súlyos daganatos betegségen esett át - emiatt csúszott és számozódott át a jelentős részeiben évek óta készen álló album) még mindig a szakma sokáig méltatható nagymestere, és az ötletekből sem fogytak ki, táplálja bár ezeket a régi szép emlékekkel szembeni nosztalgia (lásd például a Nonstop Disco Powerpack című alapvetést).

Miközben az egész album egyenletesen jó színvonalon pörög, ráadásul még néhány emlékezetes szerzeményt is lelhetünk rajta - és nem csak a maxin már két éve megjelent, Grammyre is jelölt (a szintén New York-i hiphoplegendával, Nasszel közösen előadott) Too Many Rapperst. Ott van mindjárt a Santigold vokáljára épülő (s részben Switch által összerakott) Don't Play No Game That I Can't Win sajátosan sánta, a teljes életműben is egyedinek számító reggae-je, esetleg a Say It menetelős, kemény rockra épülő, játékos fogcsikorgatása vagy éppen a Funky Donkey kora nyolcvanas éveket idéző analóg szintifunk szösszenete. És megint csak jól dolgozták el a gusztusos összetevőket: a Lee Majors Come Again punkos döngölését például szigorúan a Multilateral Nuclear Disarmament tisztán instrumentális és végtelenül ellazult dzsessz/funk/hopja követi. A Here's a Little Something For Ya pedig visszavonhatatlanul tanúsítja: ha egy pillanatra is, egy bájosan "retró" lemez erejéig, de visszatért a kilencvenes évek big beatben kikristályosodó, idióta vidámsága.

Capitol/Sony, 2011

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.