Lemez - Húsleves gazdagon - Beastie Boys: Hot Sauce Committee Part Two

  • - minek -
  • 2011. május 19.

Zene

El sem hiszi az ember - még ha leírva látja is: a Beastie Boys, úgy is, mint sajátos intézmény, harminckét kemény éve létezik. Már annak is majd' három évtizede, hogy első lemezük, az átlagosan másfél perces punkszámokat rejtő Polly Wog Stew E.P. megjelent (1982-ben!). Ehhez képest a Hot Sauce Committee Part Two pusztán a nyolcadik albumuk - s akkor már beleszámoltuk a legutóbbi (2007-es), Mix-Up című rapmentes, pusztán instrumentális szösszenetet: nyilvánvaló, hogy karrierjük első, termékenyebb szakaszában buzgóbban termelték az albumokat (no, akkor sem évente), 1994 óta viszont kifejezetten ráérősen dolgoztak.

El sem hiszi az ember - még ha leírva látja is: a Beastie Boys, úgy is, mint sajátos intézmény, harminckét kemény éve létezik. Már annak is majd' három évtizede, hogy első lemezük, az átlagosan másfél perces punkszámokat rejtő Polly Wog Stew E.P. megjelent (1982-ben!). Ehhez képest a Hot Sauce Committee Part Two pusztán a nyolcadik albumuk - s akkor már beleszámoltuk a legutóbbi (2007-es), Mix-Up című rapmentes, pusztán instrumentális szösszenetet: nyilvánvaló, hogy karrierjük első, termékenyebb szakaszában buzgóbban termelték az albumokat (no, akkor sem évente), 1994 óta viszont kifejezetten ráérősen dolgoztak.

Az új anyagra megérte várni - persze vannak, akik az utolsó, még vokális produkciójuktól (To The 5 Boroughs, 2004) fogva, mások az őket telivér popstátuszba emelő 1998-as Hello Nasty vagy éppen a minden szempontból csúcspontnak tűnő Check Your Head-Ill Communication lemezpáros óta remélnek méltó folytatást. Nos, az új lemez kétségtelenül perfektül idézi fel a Beastie Boys karrierjének hajnalát és delelőjét - anélkül persze, hogy vissza tudná hozni azt az időt, amikor a Beastie-fiúk produkciója egyszerre tűnt ihletettnek, emblematikusnak, sőt bizonyos elemeiben trendformálónak. Persze mindez nem jelenti azt, hogy a kontextus múltával a zene és a szöveg minden elemében okafogyottá vált volna - sőt! A precízen összerakott, szellemes megoldásokban gazdag, élő zenei betétekből és ropogós hangmintákból összemixelt zenei és ritmusalapokra a régi energiával, dühvel és lelkesedéssel köpik a rendesen kikovácsolt rímeket és a kulturális referenciákban gazdag sorokat. Ad-Rock, Mike D és MCA triója (utóbbi súlyos daganatos betegségen esett át - emiatt csúszott és számozódott át a jelentős részeiben évek óta készen álló album) még mindig a szakma sokáig méltatható nagymestere, és az ötletekből sem fogytak ki, táplálja bár ezeket a régi szép emlékekkel szembeni nosztalgia (lásd például a Nonstop Disco Powerpack című alapvetést).

Miközben az egész album egyenletesen jó színvonalon pörög, ráadásul még néhány emlékezetes szerzeményt is lelhetünk rajta - és nem csak a maxin már két éve megjelent, Grammyre is jelölt (a szintén New York-i hiphoplegendával, Nasszel közösen előadott) Too Many Rapperst. Ott van mindjárt a Santigold vokáljára épülő (s részben Switch által összerakott) Don't Play No Game That I Can't Win sajátosan sánta, a teljes életműben is egyedinek számító reggae-je, esetleg a Say It menetelős, kemény rockra épülő, játékos fogcsikorgatása vagy éppen a Funky Donkey kora nyolcvanas éveket idéző analóg szintifunk szösszenete. És megint csak jól dolgozták el a gusztusos összetevőket: a Lee Majors Come Again punkos döngölését például szigorúan a Multilateral Nuclear Disarmament tisztán instrumentális és végtelenül ellazult dzsessz/funk/hopja követi. A Here's a Little Something For Ya pedig visszavonhatatlanul tanúsítja: ha egy pillanatra is, egy bájosan "retró" lemez erejéig, de visszatért a kilencvenes évek big beatben kikristályosodó, idióta vidámsága.

Capitol/Sony, 2011

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”