Lemez - Maradj otthon! - Három új magyar lemez

  • - minek -
  • 2011. április 28.

Zene

Realistic Crew: Blind Musician Az RC megbízható ütemezésben, kétévente készíti el lemezeit - azt kell mondanunk, a minőségi követelmények szintjén is állandósulni látszik a produkció, ami paradox módon éppen a folyamatos változásoknak köszönhető. Az állandóság ritka példájaként továbbra is a Vranik Krisztián-Kalotás Csaba-Hegyi Dávid "belső hármas" a zenekar lelke (közülük ezúttal Vranik "Krizsó" vállalta magára a zenekészítés nehéz munkáját: valamennyi szerzemény az ő "gyermeke"), s ki ne hagyjuk Mc Zeeket se, akinek karakteres és rendre a maguk pontos helyén megszólaló dörmögései nélkül elképzelhetetlen az RC.
De mellettük csupa friss arc is - a trombitás Tettamanti Tamás, de leginkább a hegedűs Barczi Orsi - fontos helyeken lesz főszereplő, s akkor még nem is beszéltünk az új énekesnőről, Polgár Odettről, akinek markáns elődje, Berger Dalma stíljétől egészen eltérő karakterű vokáljához egyben megújult zenei koncepciót is lehetett rendelni.

Persze a változás viszonylagos, de azért helyenként jól tetten érhető, s nem is csak az itt-ott megvastagodó basszusokban, a botolósabb ritmusokban, a természetes élettérnek és táplálékforrásnak számító hiphopalapokat megbolondító kvázidubstep ritmikák beszűrődésében. A kompozíciók szerkezete, levegőssége, sőt konkrét helye is módosult: mintha egészen mélyről, a háttérből szólnának - az új zenei témák izgalmas introvertáltsága jól harmonizál az énekesnő látszólag törékeny, de azért a kellő pillanatban jól kiereszthető hangjával.

S mit sem érne a sok művészi szigor némi játék nélkül, mert mi másnak vélnénk, amikor a Tempo című, addig megfontoltan sompolygó szám a közepén vált át finom, de azért diszkréten bugyborgós drum and bassbe. Ahogy a legvégén is vár minket az ajándék glitch: az utolsó trekk jó tízperces várakozás (persze áttekerhető, de az csalás!) után bukkan fel, s megéri: kristálytiszta kis minimalista 4/4, mintegy mutatván, hogy ki is van a házban. (DDK, 2011) és fél

Occam: My Rorschach Lázár Tibort a Zagar és a Bootsie Quartet dobosaként ismerhette meg a zeneszerető hazai publikum - most megjelent lemeze pedig ékesen bizonyítja, hogy ambíciója és tehetsége ennél is többre jogosítja. A My Rorschach ritka igényesen öszszerakott, érdekes zenei momentumokban gazdag, szerethető és sokszor meghallgatható albummá sikeredett. Igaz, felhasználhatóságának némelyest korlátot szabnak az önként is vállalt műfaji határok: ez a fajta kicsit ambientes, kicsit dzsesszes, hol dubos, hol glitches, a minimalista elektronikából és a jó kis triphophagyományból egyaránt építkező, sokszor downtempónak csúfolt zene igényel egyfajta meditatív állapotot - vagy afféle zenés tapétaként szépen elborong a háttérben.

Pedig ezúttal van mire odafigyelni - ha valakit nem kötnének le önmagukban a zenei ötletek, a gondosan felpakolt géphangok, puttyogások, néha kifejezetten izgalmasan megírt ritmusok és az élő hangszerek által biztosított, hol hűvösebb, hol felforrósodó harmóniák összjátéka, akadnak itt egyéb csemegék is. Itt van mindjárt a Neóból ismerős Hódosi Enikő (a számok felében felcsendülő) vokálja, mely tökéletesen passzol e produkcióba, s egyben alkalmat kínál arra is, hogy jó néhány szerzemény dallá nemesüljön. Már a nyitószám, az Invocation is az ő hangja, a zongorafutamok és a minimalista elektronika hármas egységének diadalát zengi - a maga eszközszegénységében is ritka finoman megszólaló Passage, vagy a kicsit azért harsányabb és csuklósbusz-szerkezetű I Was a Dervish pedig már-már slágergyanús. Említsük meg, hogy a My Rorschach nem lenne teljes a hosszasan sorolható zenész közreműködők (néha társszerzők!) nélkül, akik közül a billentyűs Milosevits Mirkó, a gitáros Kovács Bálint, a harsonás Kiss Zoltán vagy a trombitás Kiss Árpád feltétlenül említést érdemel.

A My Rorschach van annyira jó lemez, hogy majdnem végig fenntartsa a befogadó figyelmét - az ilyen, egyenletesen magas színvonalú zeneanyag méltó volna külföldi kiadásra, forgalmazásra is. (Pimodan, 2011) és fél

Faul: vanakilassansiet Az elektronikus zenekészítéssel autodidaktaként ismerkedő Faul Péter bemutatkozó albuma (mely egyben a Vranik Krisztián és Menyhárt Leó bábáskodásával létrejött Anker Records első kiadványa) első hallásra, pláne a borultabb elektronikus zenéktől idegenkedő publikum számára nem könnyű hallgatnivaló, pedig megéri a türelmet és a figyelmet. Ha túléltük a felütés szándékoltan idegesítő kíméletlenségét, a továbbiakban azt kapjuk, ami az elmúlt egy-két évtizedben immár nemes hagyománnyá szervesült az alkalmanként intelligens tánczenének (IDM) becézett irányzaton belül. Gondosan felépített, megkonstruált géphangokat, egymásba fogaskerékszerűen simuló kattogásokat - amelyek mégis alig rejtett melódiákat, dallamfoszlányokat rejtenek magukban, ölelnek körbe, hagynak bontakozni és ellenpontoznak. Az irány világosan látszik, a produkció már bemutatkozásként is ígéretes, ráadásul, némileg cáfolva is az előbb leírtakat, idővel afféle kellemes utazássá válik, különös tekintettel a jeles elődökre tett, tán akaratlan hatástörténeti utalásokra. A magunk részéről további folytatásra ösztönöznénk Fault - és sok-sok hallgatót kívánnánk e helyenként lelket simogató gépzenének, mely néha tán az alkotói szándékot is meghazudtolóan bájos tud lenni. (DDK/Anker, 2011) alá

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.