Lemez - Örök óvoda - Primus: Green Naugahyde

  • V. Á.
  • 2011. szeptember 22.

Zene

Igen komoly bajban lenne az, aki a Primus zenéjét megpróbálná egyetlen stílus nevével leírni. A rengeteg kategória, amibe a szakma és a közönség próbálja beleszuszakolni a zenekart - funk metal, funk rock, experimentális rock, progresszív rock, alternatív rock szerepel többek közt a Primusról szóló Wikipedia-szócikkben -, egyike sem fedi tökéletesen a Les Claypool basszusgitáros-énekes vezette trió zenéjét.
A Primus ugyanis azon, manapság már a fehér hollónál is ritkább zenekarok közé tartozik, amelyeket minden túlzás nélkül egyetlen ütem után is azonnal fel lehet ismerni, olyannyira jellegzetes a hangzásuk és zenei világuk. Nevezhetnénk stílusteremtőnek is akár - ezzel csupán annyi a probléma, hogy követőik egyáltalán nincsenek: a Primus egyszeri és megismételhetetlen.

A zenéjét körülbelül úgy lehetne amúgy leírni, hogy vegyünk először is egy virtuóz, egyértelműen funk- és dzsesszalapokkal rendelkező basszusgitárost, aki egyfelől a legmagasabb technikai képességekkel szólaltatja meg a hangszerét, másfelől pedig nem fél a kísérletezéstől sem: hol előveszi a bund nélküli hangszerét, hol elektromos nagybőgőt nyektet, és előszeretettel használ kismilliónyi effektet a létező legvadabb hangzások elérése érdekében. Adjunk hozzá egy húzósan és ízesen ütő dobost (mostanában Jay Lane ül a Primus dobszéke mögött, de Claypool mindig is kiváló ütősökkel dolgozott: Tim Alexander és Bryan Mantia is kimagasló zenészek voltak), majd végül egy olyan gitárost (Larry Lalonde), aki elég intelligens ahhoz, hogy tudja, az önmagában is életképes zenekart alkotó dob-basszus duó hanghalmazát nem érdemes hagyományos gitározással súlyosbítania, ehelyett elképesztően kreatív, néhol disszonáns, néhol pszichedelikusra effektezett hangokat loccsant az elvetemült ritmusparádéra. Ha ehhez még hozzáképzeljük Les Claypool rajzfigura-hangon elkántált lökött dalszövegeit, akkor nagyjából meg is van, milyen zenét játszik a Primus, bár ezzel kapcsolatban melegen ajánlott inkább a YouTube-ot böngészni, már csak azért is, mert a hivatalos videoklipek pontosan annyira elvetemültek, mint a zenekar maga. (A Southbound Pachyderm szürreális gyurmavideója különösen ajánlott.)

A Green Naugahyde - amely a zenekar első lemeze a még Mantiával készített 99-es Antipop után - híven követi a fent vázolt hagyományokat. Az előzetes interjúkban a debütáló Frizzle Fryhoz hasonlították a zenekar tagjai: ebben van is valami, hiszen az új lemez jóval pszichedelikusabb és borultabb, mint a direktebbre és rockosabbra vett Antipop, ugyanakkor a debütlemezen hallható harsány őrületet felváltotta a szofisztikált humor, ami egyaránt megjelenik a zenében és a szövegekben is. A Primus világa persze nem könnyen szippant be akárkit, de aki ráérez arra a hatalmas dózis agyamentségre, amit a Green Naugahyde tartalmaz, az könnyen rágyógyulhat az olyan dalokra, mint a torzított és alighanem bund nélküli basszusgitáron írt riffekre, valamint Lalonde fura hangjaira épülő Jilly's On Smack, amelyben még egy gyermekmondóka-szerűséget is elkántál Claypool, a hihetetlenül eltalált funkbasszussal induló Tragedy's A' Comin', a kicsit a Sailing The Seas Of Cheese-lemezes (ez is milyen cím már!) Here Come The Bastardsra emlékeztető Last Salmon Man (főszerepben Lane cintányéros pörgetéseivel) vagy az Eternal Consuption Engine, amely úgy kezdődik, mint valami countrytéma, hogy aztán a közepén egészen megmagyarázhatatlanul átmenjen egy olyan Carmina Burana-átdolgozásba, amit három nagyon betépett rajzfilmfigura ad elő. Aki bírja a fogyasztható zenei dadaizmust, annak erősen ajánlott a lemez, a többiek viszont csak óvatosan közelítsék!

ATO, 2011

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Pokolba a tűzijátékkal! – Ünnepi beszéd

Kedves Egybegyűltek, kedves Olvasók! Önök már túl vannak rajta, mi (nyomda+munkaszüneti nap) még csak készülünk rá, mégis nagyon jó érzés így együtt ünnepelni ezt a szép évfordulót. 25 év! Egy negyedszázad, belegondolni is felemelő! Több mint jubileum, egyenesen aniversarium!

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.

„Az elégedetlenség hangja”

Százezrek tájékozódtak általa a napi politikáról a Jólvanezígy YouTube-csatorna révén, most mégis úgy döntött, inkább beáll a Kutyapárt mögé, és videókat készít nekik. Nemcsak erről, hanem a Fidesz online bénázásáról is beszélgettünk.