Lemez - Örök óvoda - Primus: Green Naugahyde

  • V. Á.
  • 2011. szeptember 22.

Zene

Igen komoly bajban lenne az, aki a Primus zenéjét megpróbálná egyetlen stílus nevével leírni. A rengeteg kategória, amibe a szakma és a közönség próbálja beleszuszakolni a zenekart - funk metal, funk rock, experimentális rock, progresszív rock, alternatív rock szerepel többek közt a Primusról szóló Wikipedia-szócikkben -, egyike sem fedi tökéletesen a Les Claypool basszusgitáros-énekes vezette trió zenéjét.
A Primus ugyanis azon, manapság már a fehér hollónál is ritkább zenekarok közé tartozik, amelyeket minden túlzás nélkül egyetlen ütem után is azonnal fel lehet ismerni, olyannyira jellegzetes a hangzásuk és zenei világuk. Nevezhetnénk stílusteremtőnek is akár - ezzel csupán annyi a probléma, hogy követőik egyáltalán nincsenek: a Primus egyszeri és megismételhetetlen.

A zenéjét körülbelül úgy lehetne amúgy leírni, hogy vegyünk először is egy virtuóz, egyértelműen funk- és dzsesszalapokkal rendelkező basszusgitárost, aki egyfelől a legmagasabb technikai képességekkel szólaltatja meg a hangszerét, másfelől pedig nem fél a kísérletezéstől sem: hol előveszi a bund nélküli hangszerét, hol elektromos nagybőgőt nyektet, és előszeretettel használ kismilliónyi effektet a létező legvadabb hangzások elérése érdekében. Adjunk hozzá egy húzósan és ízesen ütő dobost (mostanában Jay Lane ül a Primus dobszéke mögött, de Claypool mindig is kiváló ütősökkel dolgozott: Tim Alexander és Bryan Mantia is kimagasló zenészek voltak), majd végül egy olyan gitárost (Larry Lalonde), aki elég intelligens ahhoz, hogy tudja, az önmagában is életképes zenekart alkotó dob-basszus duó hanghalmazát nem érdemes hagyományos gitározással súlyosbítania, ehelyett elképesztően kreatív, néhol disszonáns, néhol pszichedelikusra effektezett hangokat loccsant az elvetemült ritmusparádéra. Ha ehhez még hozzáképzeljük Les Claypool rajzfigura-hangon elkántált lökött dalszövegeit, akkor nagyjából meg is van, milyen zenét játszik a Primus, bár ezzel kapcsolatban melegen ajánlott inkább a YouTube-ot böngészni, már csak azért is, mert a hivatalos videoklipek pontosan annyira elvetemültek, mint a zenekar maga. (A Southbound Pachyderm szürreális gyurmavideója különösen ajánlott.)

A Green Naugahyde - amely a zenekar első lemeze a még Mantiával készített 99-es Antipop után - híven követi a fent vázolt hagyományokat. Az előzetes interjúkban a debütáló Frizzle Fryhoz hasonlították a zenekar tagjai: ebben van is valami, hiszen az új lemez jóval pszichedelikusabb és borultabb, mint a direktebbre és rockosabbra vett Antipop, ugyanakkor a debütlemezen hallható harsány őrületet felváltotta a szofisztikált humor, ami egyaránt megjelenik a zenében és a szövegekben is. A Primus világa persze nem könnyen szippant be akárkit, de aki ráérez arra a hatalmas dózis agyamentségre, amit a Green Naugahyde tartalmaz, az könnyen rágyógyulhat az olyan dalokra, mint a torzított és alighanem bund nélküli basszusgitáron írt riffekre, valamint Lalonde fura hangjaira épülő Jilly's On Smack, amelyben még egy gyermekmondóka-szerűséget is elkántál Claypool, a hihetetlenül eltalált funkbasszussal induló Tragedy's A' Comin', a kicsit a Sailing The Seas Of Cheese-lemezes (ez is milyen cím már!) Here Come The Bastardsra emlékeztető Last Salmon Man (főszerepben Lane cintányéros pörgetéseivel) vagy az Eternal Consuption Engine, amely úgy kezdődik, mint valami countrytéma, hogy aztán a közepén egészen megmagyarázhatatlanul átmenjen egy olyan Carmina Burana-átdolgozásba, amit három nagyon betépett rajzfilmfigura ad elő. Aki bírja a fogyasztható zenei dadaizmust, annak erősen ajánlott a lemez, a többiek viszont csak óvatosan közelítsék!

ATO, 2011

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”