Lemez - Örök óvoda - Primus: Green Naugahyde

  • V. Á.
  • 2011. szeptember 22.

Zene

Igen komoly bajban lenne az, aki a Primus zenéjét megpróbálná egyetlen stílus nevével leírni. A rengeteg kategória, amibe a szakma és a közönség próbálja beleszuszakolni a zenekart - funk metal, funk rock, experimentális rock, progresszív rock, alternatív rock szerepel többek közt a Primusról szóló Wikipedia-szócikkben -, egyike sem fedi tökéletesen a Les Claypool basszusgitáros-énekes vezette trió zenéjét.
A Primus ugyanis azon, manapság már a fehér hollónál is ritkább zenekarok közé tartozik, amelyeket minden túlzás nélkül egyetlen ütem után is azonnal fel lehet ismerni, olyannyira jellegzetes a hangzásuk és zenei világuk. Nevezhetnénk stílusteremtőnek is akár - ezzel csupán annyi a probléma, hogy követőik egyáltalán nincsenek: a Primus egyszeri és megismételhetetlen.

A zenéjét körülbelül úgy lehetne amúgy leírni, hogy vegyünk először is egy virtuóz, egyértelműen funk- és dzsesszalapokkal rendelkező basszusgitárost, aki egyfelől a legmagasabb technikai képességekkel szólaltatja meg a hangszerét, másfelől pedig nem fél a kísérletezéstől sem: hol előveszi a bund nélküli hangszerét, hol elektromos nagybőgőt nyektet, és előszeretettel használ kismilliónyi effektet a létező legvadabb hangzások elérése érdekében. Adjunk hozzá egy húzósan és ízesen ütő dobost (mostanában Jay Lane ül a Primus dobszéke mögött, de Claypool mindig is kiváló ütősökkel dolgozott: Tim Alexander és Bryan Mantia is kimagasló zenészek voltak), majd végül egy olyan gitárost (Larry Lalonde), aki elég intelligens ahhoz, hogy tudja, az önmagában is életképes zenekart alkotó dob-basszus duó hanghalmazát nem érdemes hagyományos gitározással súlyosbítania, ehelyett elképesztően kreatív, néhol disszonáns, néhol pszichedelikusra effektezett hangokat loccsant az elvetemült ritmusparádéra. Ha ehhez még hozzáképzeljük Les Claypool rajzfigura-hangon elkántált lökött dalszövegeit, akkor nagyjából meg is van, milyen zenét játszik a Primus, bár ezzel kapcsolatban melegen ajánlott inkább a YouTube-ot böngészni, már csak azért is, mert a hivatalos videoklipek pontosan annyira elvetemültek, mint a zenekar maga. (A Southbound Pachyderm szürreális gyurmavideója különösen ajánlott.)

A Green Naugahyde - amely a zenekar első lemeze a még Mantiával készített 99-es Antipop után - híven követi a fent vázolt hagyományokat. Az előzetes interjúkban a debütáló Frizzle Fryhoz hasonlították a zenekar tagjai: ebben van is valami, hiszen az új lemez jóval pszichedelikusabb és borultabb, mint a direktebbre és rockosabbra vett Antipop, ugyanakkor a debütlemezen hallható harsány őrületet felváltotta a szofisztikált humor, ami egyaránt megjelenik a zenében és a szövegekben is. A Primus világa persze nem könnyen szippant be akárkit, de aki ráérez arra a hatalmas dózis agyamentségre, amit a Green Naugahyde tartalmaz, az könnyen rágyógyulhat az olyan dalokra, mint a torzított és alighanem bund nélküli basszusgitáron írt riffekre, valamint Lalonde fura hangjaira épülő Jilly's On Smack, amelyben még egy gyermekmondóka-szerűséget is elkántál Claypool, a hihetetlenül eltalált funkbasszussal induló Tragedy's A' Comin', a kicsit a Sailing The Seas Of Cheese-lemezes (ez is milyen cím már!) Here Come The Bastardsra emlékeztető Last Salmon Man (főszerepben Lane cintányéros pörgetéseivel) vagy az Eternal Consuption Engine, amely úgy kezdődik, mint valami countrytéma, hogy aztán a közepén egészen megmagyarázhatatlanul átmenjen egy olyan Carmina Burana-átdolgozásba, amit három nagyon betépett rajzfilmfigura ad elő. Aki bírja a fogyasztható zenei dadaizmust, annak erősen ajánlott a lemez, a többiek viszont csak óvatosan közelítsék!

ATO, 2011

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.