lemez - ROLANDO VILLAZÓN: HÄNDEL: ARIAS

  • - kolozsil -
  • 2009. május 28.

Zene

Egy Händel-árialemeznél az első kérdés mindig az, hogy vajon miért éppen ezek az áriák kerültek lemezre, milyen koncepció, filozófia sejthető a háttérben. Mondhatnánk, hogy Rolando Villazón a legférfiasabb áriákból választott, esetleg apák áriáiból, de ezt cáfolni látszanak Xerxész-áriái; feltehetnénk, hogy csak operaáriákat választott, de a lemezen ott árválkodik a La Resurrezione részlete is.
Egy Händel-árialemeznél az elsõ kérdés mindig az, hogy vajon miért éppen ezek az áriák kerültek lemezre, milyen koncepció, filozófia sejthetõ a háttérben. Mondhatnánk, hogy Rolando Villazón a legférfiasabb áriákból választott, esetleg apák áriáiból, de ezt cáfolni látszanak Xerxész-áriái; feltehetnénk, hogy csak operaáriákat választott, de a lemezen ott árválkodik a La Resurrezione részlete is. Marad a kézenfekvõ megoldás: nincs koncepció, azoknak a mûveknek a részleteit hallhatjuk a sztártenor elõadásában, amelyeket jól ismer a karmester, Paul McCreesh.

Villazón - a lemez füzetébõl tudható - Cecilia Bartoli Vivaldi-lemezétõl kapott kedvet a régi zenékhez. Az elsõ nem XIX. század közeli mû, amit énekelt, egy Monteverdi volt a Combattimento albumon - nincs olyan, aki ne könnyezné meg az Ecco di dolci raggi il sol armatót érzelemgazdag elõadásában. Ilyesfajta, soha el nem feledhetõ, ezerszer meghallgatandó nagy pillanatoknak híján van a Händel-album, hiába a hibátlan alakítás, a bársonyos hang, az ellenállhatatlan szomorúság. Sem a Frondi tenere, sem az utána következõ Ombra mai fú nem fakaszt könnyeket, utóbbiban Villazón ráadásul sótalan. S míg Bartoli legalább megpróbál egyes korok stílusában énekelni, Villazón minden áriában operásan énekel, erõsen nyomva a hangokat. A Combattimento után még a tamáskodók is azt mondták, lám, mindegy, milyen stílusban énekel valaki Monteverdit: az érzelem a lényeg. Itt egy számban nyer bocsánatot a sokszor vérlázító stílustörésre Villazón: igaz, az Ariodante nagyszerû áriája, a Scherza infida a zenekari kíséret miatt is a lemez csúcspontja. A legkevésbé sem Händel: ez Vivaldi. Ahogy a többi Händel-sláger meg Puccini, Donizetti. De tegyük hozzá: a régi zenés énekesek közt alig akad olyan, aki így el tudna játszani egy áriát, az érzelmek hullámzását egy árián belül, igazat kell tehát adni Paul McCreeshnek: Villazón a barokk zenének is fantasztikus hangszere.

Deutsche Grammophon, 2009

***

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

A puritán

A puritán már kora gyermekkorában nagyon puritán volt. Mondták is a pedagógusok a szülői értekezleten, hogy jó gyerek, csak egy kicsit puritán. Aztán, az értekezlet végén, hogy ne hallja a többi szülő, Aranka néni megsúgta, valójában a puritán a legpuritánabb az osztályban, meglehet, az egész iskolában, jobb lesz, ha odafigyelnek rá.

Költözik a hivatal

Lassan tíz éve jelent meg a Magyar Közlönyben az a kormányhatározat, amely szerint a Nemzetgazdasági Minisztériumnak a Várnegyedbe kell költöznie, a „Budapest I. kerület, Szentháromság tér 6. szám alatti ingatlanba”.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.