Lemez - Vállra állva - The Posies: Blood/Candy

  • Greff András
  • 2010. szeptember 30.

Zene

Jelentős dalszerzőpárosoknál gyakran fejtörésre ad okot, hogy valójában melyik félnek is tulajdoníthatjuk a múlhatatlan dallamokat, hiszen azzal már a Beatles óta tisztában vagyunk, hogy a közös aláírás távolról sem jelent automatikusan valódi együttműködést. A power pop egyik legnagyobb ásza, a seattle-i Posies esetében az 1998-as (később átmenetinek bizonyuló) feloszlás utáni évek változtatták érdektelenné a kérdést, hiszen végre kiderülhetett, hogy ebben a zenekarban teljesen azonos kaliberű és rendkívül hasonló ízlésű szerzők boldogítják egymást.

Jelentős dalszerzőpárosoknál gyakran fejtörésre ad okot, hogy valójában melyik félnek is tulajdoníthatjuk a múlhatatlan dallamokat, hiszen azzal már a Beatles óta tisztában vagyunk, hogy a közös aláírás távolról sem jelent automatikusan valódi együttműködést. A power pop egyik legnagyobb ásza, a seattle-i Posies esetében az 1998-as (később átmenetinek bizonyuló) feloszlás utáni évek változtatták érdektelenné a kérdést, hiszen végre kiderülhetett, hogy ebben a zenekarban teljesen azonos kaliberű és rendkívül hasonló ízlésű szerzők boldogítják egymást. A sokáig az REM turnébillentyűseként fusizó Ken Stringfellow két utolsó szólólemeze (Touched, Soft Commands), valamint Jon Auer egyetlen saját neve alatt megjelent albuma (Songs From The Year Of Our Demise) nem sok kétséget hagyhatott efelől. Legföljebb annyi különbség volt észlelhető, hogy míg Auer szíve szerint inkább megmarad a hagyományos gitárpopon belül, addig Stringfellow - ahogyan azt a négy évvel ezelőtti nagyszerű budapesti klubfellépésen is láthattuk - örömmel evez ismeretlenebb vizek felé is. Most jöhetne az a fordulat, hogy mindezzel együtt igazán nagy dolgokra mégiscsak egymás társaságában képesek, de ez nem egészen lenne precíz, hiszen a Posies 2005-ös visszatérő lemeze, az Every Kind Of Light inkább csak alulról karcolta a szólómunkák nívóját. Ám ha akkor a jelentős erők kioltották is egymást, e két férfiú most, a hetedik lemezen egymás vállára állva ismét valódi óriásnak látszhat.

Mert a Blood/Candy egyértelműen a legjobb dolog, amit a Posies korai nagy műve, az 1993-as Frosting On The Beater óta ezektől az uraktól bezsebelhetünk. Azaz maga a powerpopmennyország. Auer és Stringfellow hosszú éveken át kísérte az idén tavasszal fiatalon elhunyt Alex Chiltont az újra beindított Big Starban, és most látszik csak igazán, milyen sokat tanultak mellette: noha vannak itt egyenes vonalúbb számok is (The Glitter Prize, So Caroline), a dalok többségét szokatlanabb (mégis a lehető legtermészetesebbnek hangzó) struktúrák és a műfaji standardokhoz képest izgalmasabb, váratlanabb hangszerelés jellemzi. A Licenses To Hide, hogy csak egyetlen példát vegyünk, komor balladaként indul, hogy aztán hirtelen az arénarock és a musical szellemes fúziójába váltson át. A végén a lényeg persze úgysem az, hogy milyen formájúak a vázak, vagy hogy gitárra vagy inkább (mint az egyik legmagasabb pont, az elégikus For The Ashes) zongorára íródtak-e a számok, sőt még az sem nagyon érdekes, hogy az Accidental Architecture inkább tekinthető minőségi Beach Boys-imitációnak, mint Posies-dalnak. Igazán csak a dallamok fontosak. A Blood/ Candyn pedig - hol csupán a két, puha tenorjával fenségesen egymás alá-fölé vokálozó főnök, hol jeles vendégek (Hugh Cornwell a Stranglersből, Lisa Lobsinger a Broken Social Scene-ből) révén is - egymás sarkára hágnak a prémium kategóriás, édesbús énekszólamok. Osszuk be őket ésszel, jobbat ezen az őszön nem kapunk.

Rykodisc/Neon Music, 2010

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.