Lemez: A pop barokk oldala (Rufus Wainwright: Want Two)

  • Greff András
  • 2005. január 13.

Zene

Jeff Buckley halála (1997, Memphis) óta megfigyelhetõ egy határozott irányú fokuszálás a zenebarátok körében. Vajon keveredik-e még elénk olyan fiatal dalszerzõ-trubadúr, aki a Grace alkotójához mérhetõ, ha csak megközelítõleg is? Hát, nem tudom. Az ilyesféle méricskélésbõl nem szokás jól kijönni, de annyit azért kijelenthetek: az egyáltalán szóba hozható kevesek közül az én szívemhez Rufus Wainwright áll a legközelebb.

Jeff Buckley halála (1997, Memphis) óta megfigyelhetõ egy határozott irányú fokuszálás a zenebarátok körében. Vajon keveredik-e még elénk olyan fiatal dalszerzõ-trubadúr, aki a Grace alkotójához mérhetõ, ha csak megközelítõleg is? Hát, nem tudom. Az ilyesféle méricskélésbõl nem szokás jól kijönni, de annyit azért kijelenthetek: az egyáltalán szóba hozható kevesek közül az én szívemhez Rufus Wainwright áll a legközelebb.

Az 1973-ban született kanadai fiatalember egyébiránt éppen maga kényszeríti ki, hogy elõhozakodjunk a nagy elõddel, és nem csupán azért, mert az a ritka elegy, a tehetség és a sárm keveréke, az õ alakját is ugyanúgy jellemzi. A dolog ugyanis úgy áll, hogy új lemezének evokációja, az Agnus Dei akár a You & I-nak, a My Sweetheart The Drunk címû posztumusz Buckley-mû túlvilági zárótételének kiterjesztése is lehetne, nem beszélve arról, hogy Memphis Skyline címmel ezúttal sor került egy igen finom, közvetlen tiszteletadásra is.

Elõhozakodhatnánk még a két zenész dallamkészletének bizonyos egyezéseivel, de felesleges teperés volna: ez a Wainwright fiú azért döntõen egészen más kategória. Ne takargassuk: a zenéjének nincsenek transzcendens rétegei, az övé egy hangsúlyosan könnyedebb irány, amely nem is annyira a rock-, mint inkább a popzenéhez sorolható. Ami részemrõl csak szimplán leírás akarna lenni, mert azt azért rögtön kiemelném, hogy a dallamérzéke az ereje teljében lévõ Paul McCartney-éval említhetõ egy napon. Illetve, ha már, akkor McCartney és Phil Spector hangmérnök, a The Long And Winding Road világa az, amivel párhuzam vonható. Igen, a felülhangszerelés, a barokkos túlzások.

Emberünk fokozatosan közeledett ehhez a territóriumhoz. Csodagyerekként startolt, tizenhárom évesen folkzenész édesanyját kísérte a turnéján, egy évre rá pedig már a saját jogán zsebelt be egy nevezést a kanadai Grammyre, a Juno-díjra; elsõ nagylemezével (Rufus Wainwright) ugyanakkor egészen 1998-ig kivárt. Az és a rákövetkezõ Poses is egészen pompás darab: csupa-csupa kecses, de színes-szagos ékkövecske, laza csuklós bravúrcsel. Két évvel ezelõtt pedig összesen harminc dalt rögzített egy dupla album számára Marius deVries (lásd még Björk, Madonna, David Bowie) segítségével. A hangmérnök személye fontos tényezõ, ugyanis ami a végül két részletben (az elsõt, a Want One-t 2003 végén kaptuk meg) napvilágra került anyagot igazán elkülöníti elõdjeitõl, az éppen a hangszerelési metódusa. Az a túláradó és roppant változatos díszítõstíl, amely olyan remekmûveket szült, mint az elõzõ eresztésen a Bolero-töredéket is magában foglaló, bámulatos Oh What A World vagy a friss anyagon a Little Sister rokokós szökdécselése. A Want Two egyébiránt az elõzõ szakaszhoz viszonyítva visszafogottabb, nehezebben nyelhetõ munka, és megkockáztatom, hogy összességében kevésbé átütõ. Ám a lényeg voltaképp érintetlen maradt: a csakis önmagával osztható, gyönyörû énekhang, a szívtõl szívig dalszerzemények. És bár Rufus hallhatóan akkor is prímán elboldogul, ha csak õ és a zongorája kap szót (hallgassák meg a The Art Teacher gyomorszorítását), azért a piramidális, musicalt, operát és ki tudja, mit összeboroná-ló zárószám, az Old Whore's Diet meggyõzõen bizonyítja, hogy ez az ember igazán akkor képes nagy dobásra, ha szabadon kiélheti minden túlzását.

Greff András

DreamWorks/Universal, 2005

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.