Lemez: A pop barokk oldala (Rufus Wainwright: Want Two)

  • Greff András
  • 2005. január 13.

Zene

Jeff Buckley halála (1997, Memphis) óta megfigyelhetõ egy határozott irányú fokuszálás a zenebarátok körében. Vajon keveredik-e még elénk olyan fiatal dalszerzõ-trubadúr, aki a Grace alkotójához mérhetõ, ha csak megközelítõleg is? Hát, nem tudom. Az ilyesféle méricskélésbõl nem szokás jól kijönni, de annyit azért kijelenthetek: az egyáltalán szóba hozható kevesek közül az én szívemhez Rufus Wainwright áll a legközelebb.

Jeff Buckley halála (1997, Memphis) óta megfigyelhetõ egy határozott irányú fokuszálás a zenebarátok körében. Vajon keveredik-e még elénk olyan fiatal dalszerzõ-trubadúr, aki a Grace alkotójához mérhetõ, ha csak megközelítõleg is? Hát, nem tudom. Az ilyesféle méricskélésbõl nem szokás jól kijönni, de annyit azért kijelenthetek: az egyáltalán szóba hozható kevesek közül az én szívemhez Rufus Wainwright áll a legközelebb.

Az 1973-ban született kanadai fiatalember egyébiránt éppen maga kényszeríti ki, hogy elõhozakodjunk a nagy elõddel, és nem csupán azért, mert az a ritka elegy, a tehetség és a sárm keveréke, az õ alakját is ugyanúgy jellemzi. A dolog ugyanis úgy áll, hogy új lemezének evokációja, az Agnus Dei akár a You & I-nak, a My Sweetheart The Drunk címû posztumusz Buckley-mû túlvilági zárótételének kiterjesztése is lehetne, nem beszélve arról, hogy Memphis Skyline címmel ezúttal sor került egy igen finom, közvetlen tiszteletadásra is.

Elõhozakodhatnánk még a két zenész dallamkészletének bizonyos egyezéseivel, de felesleges teperés volna: ez a Wainwright fiú azért döntõen egészen más kategória. Ne takargassuk: a zenéjének nincsenek transzcendens rétegei, az övé egy hangsúlyosan könnyedebb irány, amely nem is annyira a rock-, mint inkább a popzenéhez sorolható. Ami részemrõl csak szimplán leírás akarna lenni, mert azt azért rögtön kiemelném, hogy a dallamérzéke az ereje teljében lévõ Paul McCartney-éval említhetõ egy napon. Illetve, ha már, akkor McCartney és Phil Spector hangmérnök, a The Long And Winding Road világa az, amivel párhuzam vonható. Igen, a felülhangszerelés, a barokkos túlzások.

Emberünk fokozatosan közeledett ehhez a territóriumhoz. Csodagyerekként startolt, tizenhárom évesen folkzenész édesanyját kísérte a turnéján, egy évre rá pedig már a saját jogán zsebelt be egy nevezést a kanadai Grammyre, a Juno-díjra; elsõ nagylemezével (Rufus Wainwright) ugyanakkor egészen 1998-ig kivárt. Az és a rákövetkezõ Poses is egészen pompás darab: csupa-csupa kecses, de színes-szagos ékkövecske, laza csuklós bravúrcsel. Két évvel ezelõtt pedig összesen harminc dalt rögzített egy dupla album számára Marius deVries (lásd még Björk, Madonna, David Bowie) segítségével. A hangmérnök személye fontos tényezõ, ugyanis ami a végül két részletben (az elsõt, a Want One-t 2003 végén kaptuk meg) napvilágra került anyagot igazán elkülöníti elõdjeitõl, az éppen a hangszerelési metódusa. Az a túláradó és roppant változatos díszítõstíl, amely olyan remekmûveket szült, mint az elõzõ eresztésen a Bolero-töredéket is magában foglaló, bámulatos Oh What A World vagy a friss anyagon a Little Sister rokokós szökdécselése. A Want Two egyébiránt az elõzõ szakaszhoz viszonyítva visszafogottabb, nehezebben nyelhetõ munka, és megkockáztatom, hogy összességében kevésbé átütõ. Ám a lényeg voltaképp érintetlen maradt: a csakis önmagával osztható, gyönyörû énekhang, a szívtõl szívig dalszerzemények. És bár Rufus hallhatóan akkor is prímán elboldogul, ha csak õ és a zongorája kap szót (hallgassák meg a The Art Teacher gyomorszorítását), azért a piramidális, musicalt, operát és ki tudja, mit összeboroná-ló zárószám, az Old Whore's Diet meggyõzõen bizonyítja, hogy ez az ember igazán akkor képes nagy dobásra, ha szabadon kiélheti minden túlzását.

Greff András

DreamWorks/Universal, 2005

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.