Lemez: Jóból is megárt (Erik Truffaz: Saloua)

  • Czabán György Hamupipõke
  • 2005. március 24.

Zene

Truffaz kinõtt a "fiatal reménység" kategóriából. Az 1960-ban született svájci trombitás túl van a hetedik lemezén, az európai dzsessz egyik emblematikus figurája, a "nu jazz" élharcosa. Kigyúrta a saját stílusát, hangzása azonnal felismerhetõ, s ez nem kevés. Két együttest mozgat párhuzamosan kis hangsúlyeltoló-dásokkal, esetleg keveri õket, de ezt csak az igazán bennfentesek veszik észre.

Truffaz kinőtt a "fiatal reménység" kategóriából. Az 1960-ban született svájci trombitás túl van a hetedik lemezén, az európai dzsessz egyik emblematikus figurája, a "nu jazz" élharcosa. Kigyúrta a saját stílusát, hangzása azonnal felismerhető, s ez nem kevés. Két együttest mozgat párhuzamosan kis hangsúlyeltoló-dásokkal, esetleg keveri őket, de ezt csak az igazán bennfentesek veszik észre.

Legújabb lemezét a Ladyland nevff csapattal rögzítette, mint a 2001-es Mantis címfft is. A Jimi Hendrixre utaló név ellenére minimális a zúzás, a háttérben inkább az elektromos Miles Davis oson. Minden olyan truffazos, csak egy kicsit oldottabban, a Saloua nem olyan nehézkes, mint az előző album, a Walk of The Giant Turtle volt. Nincsenek nagy dinamikai ugrások sem a darabokon belül, sem az album egészében. Közepes tempójú számok követik egymást, kicsit mindig másképpen. Humorérzékkel, de még csak a legcsekélyebb iróniával sem vádolhatják ellenségeik az urakat, és a komolyabb szellemi izgalmak is máshol keresendők.

A ritmus dominál, de fontosak a dalok s a témák is. Minden zenésznek megvannak a saját kompozíciói, de ezek nem válnak el markánsan egymástól. Semmi öncélú virtuózkodás, a hangszerek arányosan elosztva szolgálják a hangzást, még Truffaz trombitajátéka is belesimul a zene folyamába. Michael Benita bőgőzik, Philippe Pipon Garcia dobol, Manu Codjia gitározik, és mindenki használ valamilyen elektronikát, szemplereket vagy parlofont, ami olyan retrós feelinget ad az anyagnak. Egyes kritikusok karibi hangulatokat vélnek felfedezni, de ez talán túlzás, inkább maradjunk annyiban, hogy az arab hatás markánsan jelen van. Elsősorban Mounir Troudi énekes felel ezért, akinek átütő hangja négy darabban is meghatározó. Két felvételen a Nya néven futó rapper is közremffködik. A negyedik track a legizgalmasabb, melyben mindkét énekes szerepel.

Minden adott tehát a sikerhez. Első osztályú zenészek, elektro-akusztikus gyökerekre felépített XXI. századi mix, kis acid, kis triphop, kicsike cool, sok lebegés, semmi nyál. Szikár korhoz feszes zene. A Bending New Corners (1999) után a legjobb Truffaz-album, úgyhogy már csak az a kérdés, hogy quo vadis Erik, mert még egy ilyet már végképp nem illene csinálni.

Czabán György Hamupipőke

EMI, 2005

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.