Lemez: Jóból is megárt (Erik Truffaz: Saloua)

  • Czabán György Hamupipõke
  • 2005. március 24.

Zene

Truffaz kinõtt a "fiatal reménység" kategóriából. Az 1960-ban született svájci trombitás túl van a hetedik lemezén, az európai dzsessz egyik emblematikus figurája, a "nu jazz" élharcosa. Kigyúrta a saját stílusát, hangzása azonnal felismerhetõ, s ez nem kevés. Két együttest mozgat párhuzamosan kis hangsúlyeltoló-dásokkal, esetleg keveri õket, de ezt csak az igazán bennfentesek veszik észre.

Truffaz kinőtt a "fiatal reménység" kategóriából. Az 1960-ban született svájci trombitás túl van a hetedik lemezén, az európai dzsessz egyik emblematikus figurája, a "nu jazz" élharcosa. Kigyúrta a saját stílusát, hangzása azonnal felismerhető, s ez nem kevés. Két együttest mozgat párhuzamosan kis hangsúlyeltoló-dásokkal, esetleg keveri őket, de ezt csak az igazán bennfentesek veszik észre.

Legújabb lemezét a Ladyland nevff csapattal rögzítette, mint a 2001-es Mantis címfft is. A Jimi Hendrixre utaló név ellenére minimális a zúzás, a háttérben inkább az elektromos Miles Davis oson. Minden olyan truffazos, csak egy kicsit oldottabban, a Saloua nem olyan nehézkes, mint az előző album, a Walk of The Giant Turtle volt. Nincsenek nagy dinamikai ugrások sem a darabokon belül, sem az album egészében. Közepes tempójú számok követik egymást, kicsit mindig másképpen. Humorérzékkel, de még csak a legcsekélyebb iróniával sem vádolhatják ellenségeik az urakat, és a komolyabb szellemi izgalmak is máshol keresendők.

A ritmus dominál, de fontosak a dalok s a témák is. Minden zenésznek megvannak a saját kompozíciói, de ezek nem válnak el markánsan egymástól. Semmi öncélú virtuózkodás, a hangszerek arányosan elosztva szolgálják a hangzást, még Truffaz trombitajátéka is belesimul a zene folyamába. Michael Benita bőgőzik, Philippe Pipon Garcia dobol, Manu Codjia gitározik, és mindenki használ valamilyen elektronikát, szemplereket vagy parlofont, ami olyan retrós feelinget ad az anyagnak. Egyes kritikusok karibi hangulatokat vélnek felfedezni, de ez talán túlzás, inkább maradjunk annyiban, hogy az arab hatás markánsan jelen van. Elsősorban Mounir Troudi énekes felel ezért, akinek átütő hangja négy darabban is meghatározó. Két felvételen a Nya néven futó rapper is közremffködik. A negyedik track a legizgalmasabb, melyben mindkét énekes szerepel.

Minden adott tehát a sikerhez. Első osztályú zenészek, elektro-akusztikus gyökerekre felépített XXI. századi mix, kis acid, kis triphop, kicsike cool, sok lebegés, semmi nyál. Szikár korhoz feszes zene. A Bending New Corners (1999) után a legjobb Truffaz-album, úgyhogy már csak az a kérdés, hogy quo vadis Erik, mert még egy ilyet már végképp nem illene csinálni.

Czabán György Hamupipőke

EMI, 2005

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.