Hangadó – klasszikus zenei melléklet  

Mint a levegő

Beethoven zongoraversenyei

  • Csengery Kristóf
  • 2021. október 13.

Zene

Bach és Brahms mellett Beethoven a zenetörténet egyik legnagyobb variációszerzője. A variációs gondolkodás, amely egy-egy téma alakváltásaiból formálja meg a művet, kompozíciós módszerének meghatározó eleme.

De nemcsak a zeneszerző írhat változatokat: a művei utólag is lehetnek variációk témái. Hiszen rögtön maga az interpretáció, az előadás sem más, mint változatok létrehozása. A tolmácsolások a mű változatainak végeláthatatlan sorát kínálják: amióta világ a világ, egy kompozíciónak soha nem volt két teljesen egyforma megszólaltatása.

Beethovenről sokan mondják: elég volt már belőle, a csapból is ő folyik. Dühös kortárs zeneszerzők követelik, hogy a karmesterek hagyják abba a szimfóniák vezénylését, a zongoristák hanyagolják a szonátákat, hiszen elveszik a teret az új zenéktől. Ez a szörnyű Beethoven! A szegény újzene meg csak toporog az ajtón kívül…

De lássuk be: Beethoven nélkül nem lehet élni. Mindent tőle tanultunk. Azt, hogyan lehet méltón szeretni, szenvedni, harcolni, kiállni magunkért. Még azt is tőle tanultuk, hogyan érdemes modernnek lenni. Egyszóval Beethoven olyan, mint a levegő. 2020, azaz a születésének világszerte Beethoven-évvel ünnepelt 250 éves jubileuma után úgy vélhetnénk, a hanglemezcégek mindent kiadtak magukból, és egy ideig Beethoven-szilencium lesz. Hát nem! Egy nagy kiadó ritkán csinál önmagának konkurenciát, ritkán fordul elő, hogy ugyanannál a cégnél ugyanaz a mű (ráadásul egy összkiadás!) szinte egyszerre jelenik meg két különböző felvételen. A Deutsche Grammophon most mégis egymás után hozta ki az öt Beethoven-zongoraversenyt két különböző új felvételen. Nem véletlenül. Beethoven van olyan erős, hogy ugyanaz a műve, sőt műsorozata két különböző előadásban is izgassa a zenehallgatókat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.

Eddig csak a szégyen

Aláírták a koalíciós szerződést, innentől hivatalosnak tekinthető, hogy megalakul a szétválás utáni Csehország minden bizonnyal leggusztustalanabb kormánya, amelyben egy populista vezér, Andrej Babiš dirigálja saját személyre szabott pártja (az Ano) és két neonáci pártocska (a 7,8 százalékos SPD és a 6,8-as Motoristé sobě) delegáltjait.