Opera - A Dél keresztje - Verdi: A szicíliai vecsernye

Zene

A szicíliai vecsernye tagadhatatlanul érdekes opera. Érdekes abban az ironikus értelemben, mellyel a mérsékelt elragadtatást szokás formulázni, hiszen a koncertszámként is közkedvelt nyitányt követően Verdi nagyoperája meghökkentő és igencsak fölös bőséggel kínálja a vadromantikus dramaturgiai patenteket és az olykor teljes negyedórákat egy szuszra átfecsegő zenei semmitmondást. Problematikus egy darab, annyi szent, ám közelebbről vizsgálva immár valódi, s nem kevésbé meglepő érdekességeket fedezhetünk fel benne.

A szicíliai vecsernye tagadhatatlanul érdekes opera. Érdekes abban az ironikus értelemben, mellyel a mérsékelt elragadtatást szokás formulázni, hiszen a koncertszámként is közkedvelt nyitányt követően Verdi nagyoperája meghökkentő és igencsak fölös bőséggel kínálja a vadromantikus dramaturgiai patenteket és az olykor teljes negyedórákat egy szuszra átfecsegő zenei semmitmondást. Problematikus egy darab, annyi szent, ám közelebbről vizsgálva immár valódi, s nem kevésbé meglepő érdekességeket fedezhetünk fel benne. Ha ugyanis többet keresünk e dalműben az operai közhelykollekció historikus tárlatánál, akkor elmerenghetünk például ama tény felett, hogy vajon Verdi éppenséggel miért egy, a franciák zsarnokoskodásáról és lemészároltatásáról szóló portékát szállított le párizsi megrendelőinek? S ami még különösebb: a risorgimento szimbolikus alakja 1855-ben (alig pár esztendővel Garibaldi és a marsalai ezrek szicíliai partraszállása előtt) nem pusztán a magánboldogságot, személyes érzéseket kíméletlenül maga alá gyűrő politikáról énekelteti szereplőit, de még a "jó ügy", a zsarnokság elleni harc győzelmét is jórészt nemtelen és viszolyogtatóan erőszakos eszközök diadalának láttatja. S egyáltalán, miféle felszabadulás várhat ezekre az időtlenül középkori szicíliaiakra, akik a franciák kényuralmát nyögve a Hohenstaufok utolsó aranyágacskáját gyászolják, és egyre csak bíznak az aragóniaiak megérkezésében? Mintha csak A párduc józanul pesszimista öreg hercege, Don Fabrizio brummogná az öszvérbasszust Verdi helyenként ihletdeficites művéhez, illetve a darabgyáros Scribe és balkezes famulusa, Charles Duveyrier librettójához.

Az Opera 2008/9-es évadjának utolsó bemutatóján akár ez is eszünkbe juthatott, vagy egyszerűen csak gyönyörködhettünk a négy főszereplő, Sümegi Eszter, Fekete Attila, Fokanov Anatolij és Rácz István tiszteletre méltóan parádés teljesítményében. Verdi ugyanis takaréklángra csavart géniusszal is össze tudott hozni négy roppant igényes (a tenor és a szoprán esetében direkte kegyetlenül nehéz), ám mutatós szólamot, s ezen a premieren mind a négy főszerep alkalmas, mondhatni világszínvonalú megformálókat nyert a fent említettek személyében. A kivégzett fivérét gyászoló s ezzel akarva-akaratlanul a felszabadító harc jelképes figurájává váló Elena hercegnő szólamában Sümegi Eszter mindvégig, öt teljes felvonáson át bírta erővel és hangszépséggel, s hozzá a szerepformálással sem maradt adós: nemzeti ikonként és szerelmes, ám a boldogság lehetőségétől megfosztott nőként egyaránt fényesen megfelelt. Sümegi vokális adottságai ezúttal is igazolták a már régente megalapozott elvárásokat, míg Fekete Attila hangját talán még sosem hallhattuk ilyen meggyőző, hősi fényű olaszos tenornak. Arrigo, a szicíliai hazafi, akiről kisül, hogy valójában a francia kormányzó ágyékának gyümölcse, szinte lehetetlen szerep, ám Fekete jórészt a nagy őrlődések közepette is megőrizte a játék komolyságát, s merészen nyitott hangja - a IV. felvonásbeli kavatina egyetlen fülsértő pillanatától eltekintve - végre nem pusztán rokonszenvesnek, de akár rajongó lelkesülésre is érdemesnek mutatta színpadi lényét. A gyermeki szeretetre áhító Monfort kormányzót Fokanov Anatolij fölényes biztonsággal, erőteljes fellépéssel, s a szokott, immár stílussá nemesült merevség kíséretében állította elénk. Az "Ügy" érdekében mindenre, gyilkosságra és aljas húzásokra egyaránt hajlandó hazafi, a nemes szándékú Procida szerepében Rácz Istvánnak egy előkelően megformált operasláger ("O tu Palermo"), valamint egy roppant ellentmondásos figura jutott. Fellépésének kikezdhetetlen eleganciája és gazdagon áradó basszusa mindenesetre remekül érvényesült, s legfeljebb muzikalitása botlott néha egyet-egyet a nagyobb együttesekben.

Az előadás ötödik, s meglehet, legfontosabb oszlopa a karmester, Kovács János volt: olaszos lendülete és formateremtő készsége kisebbfajta csodát tett a zenekarral, s áldásos hatása a kórus és a szólisták teljesítményén is szintúgy remekül meglátszott.

A német rendező, Matthias von Stegmann nyilatkozataival már jó előre jelezte, hogy ne várjunk tőle "német rendezést", s dicséretére legyen mondva, szavának állt. Egy-két bátortalan, illetve sután kivitelezett ötlettől eltekintve fáradozása az énekesek kezére játszó, hagyományos előadást eredményezett, s ez korántsem tetszett ellenszenvesnek, de még csak avíttnak sem. A rendezésnél eredetibbnek és koncepciózusabbnak bizonyult viszont Frank Philipp Schlössmann díszlete, mely a festőien enyészetnek indult Szicíliát csavarokkal megerősítve, vaspántokkal körbefogva mutatja. Véd, de még inkább szorít ez az abroncs, melyből egyáltalán nem ígérkezik szabadulás a darabbéli Szicília számára. Az meg már az olasz alkat jól ismert csodája, hogy satuba szorítva is csak szépen szabad énekelni.

Magyar Állami Operaház, május 31.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.