Opera - A Dél keresztje - Verdi: A szicíliai vecsernye

Zene

A szicíliai vecsernye tagadhatatlanul érdekes opera. Érdekes abban az ironikus értelemben, mellyel a mérsékelt elragadtatást szokás formulázni, hiszen a koncertszámként is közkedvelt nyitányt követően Verdi nagyoperája meghökkentő és igencsak fölös bőséggel kínálja a vadromantikus dramaturgiai patenteket és az olykor teljes negyedórákat egy szuszra átfecsegő zenei semmitmondást. Problematikus egy darab, annyi szent, ám közelebbről vizsgálva immár valódi, s nem kevésbé meglepő érdekességeket fedezhetünk fel benne.

A szicíliai vecsernye tagadhatatlanul érdekes opera. Érdekes abban az ironikus értelemben, mellyel a mérsékelt elragadtatást szokás formulázni, hiszen a koncertszámként is közkedvelt nyitányt követően Verdi nagyoperája meghökkentő és igencsak fölös bőséggel kínálja a vadromantikus dramaturgiai patenteket és az olykor teljes negyedórákat egy szuszra átfecsegő zenei semmitmondást. Problematikus egy darab, annyi szent, ám közelebbről vizsgálva immár valódi, s nem kevésbé meglepő érdekességeket fedezhetünk fel benne. Ha ugyanis többet keresünk e dalműben az operai közhelykollekció historikus tárlatánál, akkor elmerenghetünk például ama tény felett, hogy vajon Verdi éppenséggel miért egy, a franciák zsarnokoskodásáról és lemészároltatásáról szóló portékát szállított le párizsi megrendelőinek? S ami még különösebb: a risorgimento szimbolikus alakja 1855-ben (alig pár esztendővel Garibaldi és a marsalai ezrek szicíliai partraszállása előtt) nem pusztán a magánboldogságot, személyes érzéseket kíméletlenül maga alá gyűrő politikáról énekelteti szereplőit, de még a "jó ügy", a zsarnokság elleni harc győzelmét is jórészt nemtelen és viszolyogtatóan erőszakos eszközök diadalának láttatja. S egyáltalán, miféle felszabadulás várhat ezekre az időtlenül középkori szicíliaiakra, akik a franciák kényuralmát nyögve a Hohenstaufok utolsó aranyágacskáját gyászolják, és egyre csak bíznak az aragóniaiak megérkezésében? Mintha csak A párduc józanul pesszimista öreg hercege, Don Fabrizio brummogná az öszvérbasszust Verdi helyenként ihletdeficites művéhez, illetve a darabgyáros Scribe és balkezes famulusa, Charles Duveyrier librettójához.

Az Opera 2008/9-es évadjának utolsó bemutatóján akár ez is eszünkbe juthatott, vagy egyszerűen csak gyönyörködhettünk a négy főszereplő, Sümegi Eszter, Fekete Attila, Fokanov Anatolij és Rácz István tiszteletre méltóan parádés teljesítményében. Verdi ugyanis takaréklángra csavart géniusszal is össze tudott hozni négy roppant igényes (a tenor és a szoprán esetében direkte kegyetlenül nehéz), ám mutatós szólamot, s ezen a premieren mind a négy főszerep alkalmas, mondhatni világszínvonalú megformálókat nyert a fent említettek személyében. A kivégzett fivérét gyászoló s ezzel akarva-akaratlanul a felszabadító harc jelképes figurájává váló Elena hercegnő szólamában Sümegi Eszter mindvégig, öt teljes felvonáson át bírta erővel és hangszépséggel, s hozzá a szerepformálással sem maradt adós: nemzeti ikonként és szerelmes, ám a boldogság lehetőségétől megfosztott nőként egyaránt fényesen megfelelt. Sümegi vokális adottságai ezúttal is igazolták a már régente megalapozott elvárásokat, míg Fekete Attila hangját talán még sosem hallhattuk ilyen meggyőző, hősi fényű olaszos tenornak. Arrigo, a szicíliai hazafi, akiről kisül, hogy valójában a francia kormányzó ágyékának gyümölcse, szinte lehetetlen szerep, ám Fekete jórészt a nagy őrlődések közepette is megőrizte a játék komolyságát, s merészen nyitott hangja - a IV. felvonásbeli kavatina egyetlen fülsértő pillanatától eltekintve - végre nem pusztán rokonszenvesnek, de akár rajongó lelkesülésre is érdemesnek mutatta színpadi lényét. A gyermeki szeretetre áhító Monfort kormányzót Fokanov Anatolij fölényes biztonsággal, erőteljes fellépéssel, s a szokott, immár stílussá nemesült merevség kíséretében állította elénk. Az "Ügy" érdekében mindenre, gyilkosságra és aljas húzásokra egyaránt hajlandó hazafi, a nemes szándékú Procida szerepében Rácz Istvánnak egy előkelően megformált operasláger ("O tu Palermo"), valamint egy roppant ellentmondásos figura jutott. Fellépésének kikezdhetetlen eleganciája és gazdagon áradó basszusa mindenesetre remekül érvényesült, s legfeljebb muzikalitása botlott néha egyet-egyet a nagyobb együttesekben.

Az előadás ötödik, s meglehet, legfontosabb oszlopa a karmester, Kovács János volt: olaszos lendülete és formateremtő készsége kisebbfajta csodát tett a zenekarral, s áldásos hatása a kórus és a szólisták teljesítményén is szintúgy remekül meglátszott.

A német rendező, Matthias von Stegmann nyilatkozataival már jó előre jelezte, hogy ne várjunk tőle "német rendezést", s dicséretére legyen mondva, szavának állt. Egy-két bátortalan, illetve sután kivitelezett ötlettől eltekintve fáradozása az énekesek kezére játszó, hagyományos előadást eredményezett, s ez korántsem tetszett ellenszenvesnek, de még csak avíttnak sem. A rendezésnél eredetibbnek és koncepciózusabbnak bizonyult viszont Frank Philipp Schlössmann díszlete, mely a festőien enyészetnek indult Szicíliát csavarokkal megerősítve, vaspántokkal körbefogva mutatja. Véd, de még inkább szorít ez az abroncs, melyből egyáltalán nem ígérkezik szabadulás a darabbéli Szicília számára. Az meg már az olasz alkat jól ismert csodája, hogy satuba szorítva is csak szépen szabad énekelni.

Magyar Állami Operaház, május 31.

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.