Opera - Kettes kiszerelés - Bartók Béla: A kékszakállú herceg vára

Zene

Egy opera kétszer - hirdette az új szezon második pesti operabemutatójának plakátja, s e megfogalmazásban voltaképpen már benne is rejlett az obligát befogadói vagy pláne kritikusi kérdés ama bizonyos minőségbe átcsapó mennyiségről. Vagyis hogy a Kékszakállú-játszás hangsúlyozottan extenzív jellege vajon gyakorol-e majd jótékony hatást az operai élmény intenzitására? A Budapesti Wagner-napok Ring-szcenírozójaként megismert Hartmut Schörghofer rendezői (és díszlettervezői) közreműködése mindenesetre nem ígérkezett kedvezőtlen előjelnek, míg Fischer Ádám karmesteri szereplése önmagában is az engedményt nem ismerő zenei megvalósítás garanciájának tetszett. Nos, a premiert beszegő zajos ováció teljes, monolit jellegű sikert jelzett, ám

Egy opera kétszer - hirdette az új szezon második pesti operabemutatójának plakátja, s e megfogalmazásban voltaképpen már benne is rejlett az obligát befogadói vagy pláne kritikusi kérdés ama bizonyos minőségbe átcsapó mennyiségről. Vagyis hogy a Kékszakállú-játszás hangsúlyozottan extenzív jellege vajon gyakorol-e majd jótékony hatást az operai élmény intenzitására? A Budapesti Wagner-napok Ring-szcenírozójaként megismert Hartmut Schörghofer rendezői (és díszlettervezői) közreműködése mindenesetre nem ígérkezett kedvezőtlen előjelnek, míg Fischer Ádám karmesteri szereplése önmagában is az engedményt nem ismerő zenei megvalósítás garanciájának tetszett.

Nos, a premiert beszegő zajos ováció teljes, monolit jellegű sikert jelzett, ám személyes észlelésünk ennél árnyaltabb, mi több, kifejezetten ellentmondásos végeredményt körvonalazott. A Kékszakállú - énekest, zenészt, közönséget egyaránt jócskán megterhelő - kettes kiszerelése ugyanis ragyogó zenekari teljesítményt, két rokonszenves, ám kevéssé formátumos operaénekesi produkciót, valamint egy megannyi kínos - sőt, olykor egyenesen ciki - mozzanattal megterhelt színrevitelt göngyölített elénk.

Mivel a Kékszakállú új bemutatója már jó előre rendezői színházként tételeződött, alighanem indokolt a gusztusos, piros bőrszófával, táruló-záruló, mindent visszatükröző óriás plexikapukkal és vetítéssel operáló Schörghofer koncepcióján kezdenünk a sort. Az Avar Istvánnal elsuttogtatott, s hangkollázzsá formált prológot követően a teljes sötétségből kibontakozó színpadon egy meglehetősen vérszegény, radikálisnak nemigen tekinthető "Kékszakállú 1" pereg le: egy idősebb, öltönyös férfi és egy túlmozgásos fiatal, "mai" lány interakciókban, érintkezésekben gyér története némi vetített panorámával, lecsurgó vérrel, katonai terepszín mintákkal - mikor mi indokolt. Judit ruhája fennakad, ahogy az írva vagyon, s legfeljebb az okoz némi meglepetést, hogy a "Most csukódjon be az ajtó" fordulatot a kapuk kitárulása kíséri. Az első részben mindössze az utolsó ajtó szakasza válik emlékezetessé a Kékszakállú külön-külön négyzetekben vergődő, felülről fotografált korábbi asszonyaival és a kép semmivé osztódásával.

A "Kékszakállú 2" jóval erősebb, s egyszersmind jóval kínosabb rendezői koncepció jelenlétéről árulkodik. Itt a fentebb már emlegetett piros ülőalkalmatosság egy jól bútorozott kétszemélyes magánpokol, egy meghitt családi tűzfészek részének tetszik, melyen az unottan acsargó, elegáns középkorú pár hol kapcsolatának megmentésén, hol pedig a Nem félünk a farkastól öntevékeny előadásán fáradozik. Az egyszer blazírt, máskor meg férfiúi fölényéből csúnyán kibillentett Kékszakállúban jól fejlett láb- és cipőfetisiszta rejlik, míg a sminkjét igazító Judit már bizonnyal túl van az első tucat csalódásán. Az elképzelés nem revelatív, de mindenesetre van benne némi szufla, már amíg a fiúk rá nem kapcsolnak a vetítőpultnál (Video: fettFilm): a több példányban felbukkanó, talán bohócnak, talán Jokernek kimázolt Kékszakállú az arcán lévő festéket szétkeni egy üveglapon, majd alámerülten kucorog könnyeinek tavában satöbbi - mindezt kikezdhetetlenül érdektelen, a vizuális fantáziát vaskövetkezetességgel mellőző módon. A késő nyolcvanas - kora kilencvenes évek kisvárosi német operaházaiban érezhetjük magunkat, s elmerenghetünk a felismert paradoxonon, miszerint húszévnyire megközelíteni az európai trendet talántán rosszabb, mint ötven évre elmaradni tőle. A kivetítőre felírt Nemes Nagy Ágnes-vers, A szomj passzusa s az előadást záró nagy flashback (mely összekapcsolja a két játékrészt) ugyan kellemesebb emlékeket hagy maga után, ám azért el nem törölheti a Kékszakállú meztelen hátára taposó, tűsarkút viselő női láb harsány giccsét.

A két énekes, Szabó Bálint és Vizin Viktória tiszteletre méltó lelkesedéssel szegődött a rendezői elképzelések szolgálatába, s a második részben mindketten komoly színészi erényekről tettek tanúbizonyságot. Fájdalom, e második Kékszakállúra már érezhetően kevesebb vokális tartalékuk maradt, hangjuk gyakrabban rekedt a zenekari forték mögött, s a szövegartikuláció - Vizin Viktória esetében kezdettől problematikus - szintje is alább szállt a kívánatosnál. Szabó Bálint nem egy mondatának (így például a második részben kulcsmondattá emelt: "Miért jöttél hozzám, Judit?"-nak) jelentékeny súlyt tudott kölcsönözni, ám egész színpadi létezése mégis nélkülözte a Kékszakállútól elvárt (hogy jó okkal, vagy pusztán megszokásból elvárt, most ne firtassuk!) nagy formátumot, a személyiség lenyűgöző kiáradását. Az egyértelmű győztes így csakis Fischer Ádám és a karmesteréhez és saját szerepéhez mindinkább felnövő operaházi zenekar lehetett. Autentikus, színekben gazdag, erőteljes játékuk olykor ugyan elnyomta az énekeseket és a színpadi cselekményt, de ez korántsem tűnt vészes problémának, hiszen az esetek többségében a színpadon amúgy is csak vetítettek.

Magyar Állami Operaház, október 11.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.