színház - BORBÉLY SZILÁRD: HALOTTI POMPA

  • Kovács Bálint
  • 2009. március 19.

Zene

Õrült halotti szertartás Vidnyánszky Attila rendezésének első képe: óriás, torz fémember halálának beálltát állapítják meg, majd raknak tüzet a fejében; megszólal egy hegedű, száll a füst, s egy aszszonykórus siratja a holtat. Noha a Borbély Szilárd verseiből összeállított előadásnak látszólag semmi köze Vidnyánszky egy évvel ezelőtti rendezéséhez, az Úri murihoz, valójában mégis erős szálak fűzik össze a két debreceni bemutatót.
Õrült halotti szertartás Vidnyánszky Attila rendezésének elsõ képe: óriás, torz fémember halálának beálltát állapítják meg, majd raknak tüzet a fejében; megszólal egy hegedû, száll a füst, s egy aszszonykórus siratja a holtat. Noha a Borbély Szilárd verseibõl összeállított elõadásnak látszólag semmi köze Vidnyánszky egy évvel ezelõtti rendezéséhez, az Úri murihoz, valójában mégis erõs szálak fûzik össze a két debreceni bemutatót. Most is a sajátos atmoszféra, a (több nyilatkozatban hangoztatott) katarzisteremtõ szándék dominál; az elõadást a káosszá formátlanodó, majd újra összeálló rendszer, a párhuzamos történések, a zenébõl kakofóniává, majd (néha) gyönyörû dalokká alakuló hangáradat, s a jelképek, jelrendszerek elsõre felfoghatatlan tömege jellemzik.

Csak mindezeken felül, inkább kísérõjelenségként van jelen a színpadon Borbély barokk költészethez kötõdõ lírája, mely itt - kiegészülve az elõadáscímet is adó kötetben feldolgozott brutális karácsonyi (majdnem kettõs) gyilkosság perirataival, újságcikkeivel, s különbözõ prózai szövegekkel - egyfajta apokaliptikus dokumentumdrámát hoz létre. Ráckevei Anna és Csikos Sándor játssza a karácsonyra készülõdõ öreg házaspárt, akik felé egyszerre tart a négy betörõ és egy betlehemezõ fiú - utóbbi a tragédia után vérrel mos fel. A négy gyilkost bizonyíték híján felmenti a bíróság.

Az elõadás arányai nincsenek jól eltalálva: az egyéni színészi teljesítmény nemigen érvényesül, így maga a gyilkosságjelenet is erõtlenebb, mint azt tényleges súlya megkívánná; majd túl éles, s a Borbély munkásságát nem ismerõk számára tán kevéssé indokoltnak tûnõ váltás következik. Még úgy egy óráig vallás, bûn, emberség és istenség témáit boncolgatja (fõként) Bicskei István, az addiginál kevésbé emelkedetten és jóval statikusabban. Erõsebb dramaturgi kéz és az ötlethalmaz finomítása sokat segített volna az elõadáson.

Debreceni Csokonai Színház, március 7.

***

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.