„Ki mondta, hogy »a muzsikusok lelke zárva van«? Nem tévedett. Nem elhanyagolható kérdés, mit gondol Claude Debussy úr a Pelléas és Mélisande kritikájáról. Keveset válaszol, többet mosolyog. Nagyon finoman beszél, halk és dallamos hangon. Úgy véljük, temperamentumából fakadóan gyűlöli a reklámot, és higiéniás okból a publicitást. Óvatosan kell kopogni az ajtaján, és levenni a cipőt, hogy ne keltsünk a lelkében zajt, ahol a hangoknak szakmai értékük és sajátos rezgésük van” – írta védelmezőleg a Le Figaro 1902 májusában, miután a zeneszerző modern operáját értetlenség és kisebb botrány kísérte: a hallgatók épp azokat az operai jegyeket kérték számon a komponistán, amelyek ellen alkotott, és folyton wagnerizmussal vádolták. A publicista nem véletlenül idézte Debussy egyik megjegyzését: „A harc nem igazságos. A kritikusok egyetlen óra alatt megítélhetik a művész éveken át tartó erőfeszítését, viselősségét és vajúdását.”
Maurice Maeterlinck drámájának zenei feldolgozását ritkán hallani, így aztán hiba lenne elmulasztani a Budapesti Fesztiválzenekar új operaprodukcióját. Fischer Ivánék háromszor is előadják a Pelléas és Mélisande-t, a főszerepben két „jelenkori klasszissal”, Bernard Richterrel és Patricia Petibonnal (Müpa, szeptember 9., 10. és 12., hét óra).
Az Operaházban a Varázsfuvolát láthatjuk a héten: Mozart dalművét egész más tulajdonságok alapján nevezhetjük szimbolistának, s ez bizonyára kiderül majd Szinetár Miklós ötletekben dús, kilenc éve készült rendezéséből. Az Éj királynőjét Bodor Éva és Lucie Kankova váltója énekli, mindegyik nap Hámori Máté vezényel (szeptember 8., 9. és 10., hét óra). Míg a karmester az árokban, együttese, a Danubia Zenekar Dohnányi Ernővel foglalkozik a BMC-ben: azzal, hogy zeneszerzőként, zongoristaként vagy karmesterként szeressük-e jobban a szertelen zsenit, aki folyamatosan háttérbe szorul a Bartók–Kodály-kettős mellett. Az első koncertrészben a fiatalkori c-moll zongoraötöst, utána a csellóra írt Koncertdarabot halljuk, Zsíros Levente vezényel (szeptember 9., négy óra, fél nyolc). Közben ráfordul az utolsó kanyarra a Bartók Világverseny, amelyen az idén hegedűsök mérkőznek meg egymással. A zenekari döntőkre szombaton kerül sor, a döntősöket Kovács János pálcája és a Rádiózenekar kíséri (Zeneakadémia, szeptember 9., három óra, hét óra). Másnap a versenyzők gálakoncertet adnak, ugyancsak a rádió együttesével (szeptember 10., fél nyolc).
Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!