mi a kotta?

Vajúdik a szerző

  • mi a kotta
  • 2023. szeptember 6.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2023/36. hétre

„Ki mondta, hogy »a muzsikusok lelke zárva van«? Nem tévedett. Nem elhanyagolható kérdés, mit gondol Claude Debussy úr a Pelléas és Mélisande kritikájáról. Keveset válaszol, többet mosolyog. Nagyon finoman beszél, halk és dallamos hangon. Úgy véljük, temperamentumából fakadóan gyűlöli a reklámot, és higiéniás okból a publicitást. Óvatosan kell kopogni az ajtaján, és levenni a cipőt, hogy ne keltsünk a lelkében zajt, ahol a hangoknak szakmai értékük és sajátos rezgésük van” – írta védelmezőleg a Le Figaro 1902 májusában, miután a zeneszerző modern operáját értetlenség és kisebb botrány kísérte: a hallgatók épp azokat az operai jegyeket kérték számon a komponistán, amelyek ellen alkotott, és folyton wagnerizmussal vádolták. A publicista nem véletlenül idézte Debussy egyik megjegyzését: „A harc nem igazságos. A kritikusok egyetlen óra alatt megítélhetik a művész éveken át tartó erőfeszítését, viselősségét és vajúdását.”

Maurice Maeterlinck drámájának zenei feldolgozását ritkán hallani, így aztán hiba lenne elmulasztani a Budapesti Fesztiválzenekar új operaprodukcióját. Fischer Ivánék háromszor is előadják a Pelléas és Mélisande-t, a főszerepben két „jelenkori klasszissal”, Bernard Richterrel és Patricia Petibonnal (Müpa, szeptember 9., 10. és 12., hét óra).

Az Operaházban a Varázsfuvolát láthatjuk a héten: Mozart dalművét egész más tulajdonságok alapján nevezhetjük szimbolistának, s ez bizonyára kiderül majd Szinetár Miklós ötletekben dús, kilenc éve készült rendezéséből. Az Éj királynőjét Bodor Éva és Lucie Kankova váltója énekli, mindegyik nap Hámori Máté vezényel (szeptember 8., 9. és 10., hét óra). Míg a karmester az árokban, együttese, a Danubia Zenekar Dohnányi Ernővel foglalkozik a BMC-ben: azzal, hogy zeneszerzőként, zongoristaként vagy karmesterként szeressük-e jobban a szertelen zsenit, aki folyamatosan háttérbe szorul a Bartók–Kodály-kettős mellett. Az első koncertrészben a fiatalkori c-moll zongora­ötöst, utána a csellóra írt Koncertdarabot halljuk, Zsíros Levente vezényel (szeptember 9., négy óra, fél nyolc). Közben ráfordul az utolsó kanyarra a Bartók Világverseny, amelyen az idén hegedűsök mérkőznek meg egymással. A zenekari döntőkre szombaton kerül sor, a döntősöket Kovács János pálcája és a Rádiózenekar kíséri (Zeneakadémia, szeptember 9., három óra, hét óra). Másnap a versenyzők gálakoncertet adnak, ugyancsak a rádió együttesével (szeptember 10., fél nyolc).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Újra ingyenes egyetemi kurzusokat kínál a Bibó István Szabadegyetem, nem csak egyetemistáknak

  • narancs.hu

Négy izgalmas, mindenki számára elérhető közéleti, politikai és társadalmi kurzussal indul a CEU Bibó István Szabadegyetem idei szemesztere. Boncasztalra kerülnek a balatoni infrastrukturális beruházásokat övező dilemmák, a választások apropóján az orbáni rendszer leváltásának lehetőségei és veszélyei, a szegénység sokszínű magyar arca és a gyerekvállalási, gyereknevelési kérdések az állami beavatkozások függvényében.

Konzultáció kamu adóról, nem kamu adóból

Kibújt a szög a zsákból: a miniszterelnök bevallotta, amit eddig is tudtunk, miszerint a nemzeti konzultáció a Fidesz érdekeit szolgálja, mozgósítani lehet vele. A legújabbat egy senki által nem hitelesített, állítólagos Tisza-adóemelésről szóló sajtpapírra hivatkozva indítják el. 

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.