Lemez

World music: nyári

Zene

csemegeként asztronautákban, vámpírokban és halott lovakban dúskáló albumok kerülnek terítékre; de én akkor is a bevándorlókra esküszöm.

Mbongwana Star: From Kinshasa Emlékeznek a kongói Staff Benda Bililire, ugye? Tudják, az a hajléktalan mozgássérültekből álló csapat, amely a kerekes székeire szabott kongói rumbával röppent a mennybe, nevezetesen a Trés Trés Fort, majd a Bouger Le Monde! című albumával. Az utóbbi kapcsán már arról számolhattunk be három évvel ezelőtt, hogy háromszázötven koncert után nemcsak vadonatúj kerekekre, de lakásra is futotta a bandának, mégsem szálltak el, hanem hajléktalan srácokat oktató iskola alapításába fogtak éppen. Csak hát aztán beütött valami krach, más szóval: összeroppantak a sikerük terhe alatt. Úgyhogy az alapítói, Coco Ngambali és Theo Nzonza kezdhették elölről.

Persze, nem ugyanazokkal, és nem ugyanazt a sztorit. És más néven: Mbongwana Starként. Bizonyára jót tett a fiatalítás, de a kulcsmomentum a kinshasai punkra vadászó producermágus, Liam Farrell (vagyis Doctor L) megnyerése volt. Doki azonnal ráharapott arra a drasztikus energiára, ami a Mbongwana Star demóiból áradt, csak ki kellett pofozgatnia. A mélyére kongói ritmusokat, a földszintre bivaly basszust, az emeletre pedig olyan elektronikát kevert, amitől valami ufós beütés támadt. Nem véletlen, hogy asztronautaszerkóban feszítenek a fényképeiken, elvégre ebben a hangvételben és vízióban afrikai zenekarral még nem volt dolgunk. Szóval oda lett téve, újra lett kezdve, és tessék: máris a világzenei rádióslista első helyén landolt a korong. Ami akkor is jelentős teljesítményt mutat, ha a (számok) színvonala hullámzik. (World Circuit, 2015)

 

 

 

 

The Best Of Soapkills Ez a libanoni duó már vagy hét éve nem működik, ám mióta Yasmine Hamdan befutott Párizsban, újra és újra előkerül. Valójában ennek a válogatásnak az ötlete is 2008-ban merült fel, csak akkor nem sikerült. De nézzük sorjában.

Zeid Hamdan (billentyűk) és Yasmine Hamdan (ének) 1997-ben álltak össze, hogy párosítsák a klasszikus arab dalok és az elektronikus tánczenék iránti elragadtatásukat. Libanonban akkoriban meglehetősen szolid volt az elektronikus tánczenei színtér, de bizonyára nem csak ezért vált Yasmine underground ikonná már az első albumukkal (Bater). Szélesebb nyilvánossághoz persze nem jutottak el, a rádió és a tévé szóba sem jöhetett, ahhoz Yasmine túlságosan elkötelezte magát az emancipáció és más szabadságjogok mellett. De két korongot (Cheftak, Enta Fen) kiadtak még, mielőtt Yasmine odébb­állt. Párizsban aztán Mirwais Ahmadzaïval készített lemezt (Arabology), majd kijött az első szólóalbuma, a viharos sikerű Ya Nass, 2013-ban. Időközben Jim Jarmusch is rákattant, és – önmagát alakítva – szerepeltette Yasmine-t a Halhatatlan szeretők című vámpírfilmjében. És ez nem csupán életrajzi adalék.

A Soapkills legjobbjait (Tango, Marra Fi Ghnina, Enta Fen, és ez a minimum) hallgatva ugyanis nemcsak az tűnik ki, hogy Yasmine abszolút otthonos a klasszikusok világában, hanem az is, ami ezen a világon túli – ha úgy tetszik, időtlen, vagy éppen másvilági. Yas­mine éneke zsigerből, jóvátehetetlenül „vámpíros”, és ezt a mára helyenként meghaladott elektronikus tánczenei hangütés sem tudta kikezdeni. Ebben a csavarban rejlik a súlya és a mélysége a Soapkills popzenéjének; nagyon fasza, hogy elérhető lett végre! (Crammed Discs, 2015)

 

 

 

 

Pekko Käppi & K:H:H:L: Sanquis Meus, Mama! Azt is nagyon bírom a finn világzenében, hogy folyamatosan meglepetést tud szerezni. Már azon kívül, hogy megbízhatóan „őrült” és „depressziós”, illetve igazán példásan bánik a „hagyomány” és a „korszerűség” eszköztárával.

Pekko Käppi (negyedik) albuma esetében mindez a következőképpen néz ki. Amiként a borítója, a dalok témája is kész horror: sötét erdők mélyén, drasztikus madarak, sírok, koponyák, fekete macskák és csöpögő vér közepette az ifjú Kaarin kalandozik a mágia, a szerelem és a halál birodalmában. Szóval, hardcore folklór. A hangszerelés ugyancsak megér egy fekete misét: Pekko az archaikus jouhikko (a lovak sörényével felhúrozott vonós hangszer) mestere – ezzel zúz a halott lovak csontjairól elnevezett zenekara élén. Összesen hárman tolják, de valahogy többet hallani, elvégre a finnek keverni is nagyon tudnak – ezúttal gitárokat, mandolint, bendzsót, ütőhangszereket és egy kis szintit; meg hát mindenki énekel.

Pekko korábbi dobásai (Jos ken pahoin uneksii, Vuonna ’86, Rammat Jumalat) is kedvező fogadtatást kaptak, de most tényleg padló. És az a legkevesebb, hogy először találkozhatunk a XVII. század előtti runo dalformának ilyen sűrű, bluesos-rockos újraértelmezésével. A „csúcsa” abban rejlik inkább, hogy szemezgetésnek ezúttal nincs helye: ennek az anyagnak minden porcikája ütős. (GAEA Records, 2015)

 

 

 

 

Bukahara: Strange Delight A bevándorlók sokaságától színpompás Kölnben 2009-ben alakult meg a Bukahara zenekar. Az első albumukat még hármasban vették fel 2011-ben, miután összehaverkodtak az akadémia dzsessz tanszékén, de most már négyen nyomják: az énekes-gitáros Soufian Zoghlani tunéziai, a bőgős-derbukás Ahmed Eid palesztin, a harmonikás-hegedűs Daniel Avi Schneider izraeli, csak a harsonás-énekes Max Von Einem német. Ennyit az adatokról. A többi kész csoda.

Legalábbis én nem tudom elképzelni, hogyan csinálják. Bármihez nyúlnak – legyen az balkáni rezes, Django Reinhardt-féle szving, arab és nyugati popzene, reggae vagy folk –, nyomban a kezükbe-torkukba-lelkükbe simul. Ráadásul nyoma sincs az agyalásnak, ne adj’ isten, a közönségbarát fúzióknak, hanem az van, hogy a mindenféléből markáns egység teremtődött valahogy. Nyelvekben és elképesztő hangulatokban gazdag énekkel. Továbbá jobbnál jobb dalokkal. Mondom, kész csoda. De mit tehetünk, ha egyszer ez van…

Állítólag tesznek a zeneiparra, maguk jelentették meg a lemezüket is, egy öreg, hippis busszal járnak, és ha egy formás térre érnek, egyből leállnak muzsikálni. Július 22-én, 23-án és 24-én történetesen Veszprémben kényszerülnek erre. Eszünkbe ne jusson kihagyni! (Bukahara, 2015)

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”