Élelmiszer-biztonság és konkurenciaharc - Célzott lövések

  • Tamás Gábor
  • 2011. április 28.

Belpol

A közelmúlt néhány különös élelmiszer-biztonsági ügye nemcsak a hazai szabályozás anomáliáira mutatott rá, hanem fölvetette a hatóság piacbefolyásoló ténykedésének a gyanúját is.

A fő nemzetbiztonsági szempontok közé kívánja emelni a kormányzat az élelmiszer-termelést és -forgalmazást - jelentette be két hete a parlamentben Ángyán József vidékfejlesztési államtitkár. Ángyán egy fideszes kritikára válaszolva szigorúbb ellenőrzést ígért, mert "maga az élelmiszer-ellátás és -biztonság rendszere is problémás. Tehát az egész élelmiszer-ellátás rendszerét át kell gondolnunk."

A globalizálódott kereskedésben az esetenként sok ezer kilométeres utat is bejáró áruk nagy részéről alig tudunk valamit. Mégis elfogadjuk, hogy ami a pultokra kerül, az valóban alkalmas a fogyasztásra, de legalábbis nem fenyegeti az egészségünket - ezen a belénk nevelődött vásárlói közbizalmon azonban minden egyes botrány ront valamennyit. Ráadásul még a kisebb jelentőségű ügyek is nagy port vernek fel - pedig ha a közbizalom elveszne, annak beláthatatlan üzleti, társadalmi és politikai következményei lennének. A szakkormányzat tehát jó irányt vesz, ha ezen a területen határozottabb lépéseket tervez.

A helyzet különös: miközben aprólékos uniós és hazai előírások rendelkeznek arról, milyen körülmények között lehet élelmiszereket előállítani, ezeknek milyen fizikai, kémiai és egyéb feltételeknek kell megfelelniük, s hogy a vétkeseket hogyan kell szankcionálni, addig a tényleges ellenőrzés a teljes forgalom mindössze néhány százalékát képes lefedni. Ami önmagában mégsem baj, mivel a gyártók és forgalmazók többsége magától is betartja a szabályokat. A "bejelentésre induló" vizsgálatok sok esetben sokkal inkább a piaci konkurenciaharc eszköztárába sorolhatók, mintsem a tényleges veszélyforrások felderítésének módszereihez - hiszen életeket veszélyeztető súlyos gondok igazából nagyon ritkák a magyar ellátásban. Néhány különös eset mindenesetre fölveti a kérdést: vajon az élelmiszer-biztonsági hatóság illetékesei mikor, melyik kapura és milyen szabályok szerint is fociznak?

A terep

E furcsa történetek némi kételyt támaszthatnak élelmiszer-biztonsági rendszerünkkel, annak vizsgálati rendjével és szankcionálási gyakorlatával szemben. Az öt évvel ezelőtt kipattant M.E.G.A. Trade-ügy során nagy mennyiségű lejárt szavatosságú, átcímkézett árura bukkant a hatóság; a cég raktárait zár alá vette, a termékeket az öszszes üzlet pultjairól visszavonatta, és gyors eljárás után példás büntetéseket helyezett kilátásba. Egy éve aztán a híradások szerint a vétkesnek tartott cég tulajdonosai darabonként több tízmilliós fizetési felszólításokat küldtek több hazai üzletláncnak a polcokról annak idején levett s így ki nem fizetett áruk ellenértékére. A megkeresések alapja az a fura jogi helyzet volt, hogy máig nincs (és már nemigen lesz) hatályos bírói végzés arról, hogy az összes, akkor gyanúba keveredett termék értékesíthetetlen lett volna. A végül egyébként vádemeléssel zárult vizsgálatnak 2006 és 2008 között nem sikerült bizonyítania eljárásának minden részletre kiterjedő jogosságát, így a forgalmazásból kivont és közben tényleg tönkrement áru értéke valóban perelhető lett. (Döntés még nincs, ahogyan az eredeti élelmiszer-biztonsági csalásos ügyben indított vádeljárásban sem.) Az sem kizárható, hogy jogos a cég egyik moszkvai tulajdonosának üzenete: magyarországi vállalkozásukat igazából az olcsó áruik miatt pánikba esett konkurencia tette tönkre állami hatósági segédlettel. (Ehhez egy adat: az eljárás első két napja alatt 194 ezer darab termék forgalmát tiltották be.) És mivel az eljáró hivatal mulasztott, majd két évig maszatolt az ügyben, igenis jogosak a követeléseik. (Más kérdés, hogy nem közvetlenül az államot perlik - azt a kereskedőknek kellene megtenniük, ha a bíróság a megásoknak ad igazat.)

A másik, szintén többéves huzavona terepe az Európában meghatározó jelentőségű és emiatt nagy üzletet jelentő magyar méztermelés, ahol a konkurens legális vállalkozások öldöklő harcot folytatnak a jövedelmező piacért. A küzdelem nem mellékesen az élelmiszer-biztonsági laboratóriumok üvegcséi környékén is dúl - amit csendben és mosolyogva figyel egyrészt a szürke-feketében utazó, jelenleg hallgatólagos kormányzati támogatást is élvező, ellenőrizetlen "őstermelői" kör, másrészt - az ágazati pletykák szerint - egynémely, komoly beruházásban gondolkodó külső befektető is.

A hatóság itt is érdekes szerepet játszik. A méz egyik leginkább vizsgált veszélyesanyag-tartalma az antibiotikum-szermaradvány, amit kilogrammra vetített mikrogrammban mérnek - nagyon szigorúan. Kardeván Endre országos főállatorvos, hivatalos beosztása szerint az élelmiszerlánc-ellenőrzésért felelős vidékfejlesztési államtitkár a zéró toleranciát kívánja alkalmazni. Eközben 10 mikrogrammot a legtöbb partnerünk - Németország, Olaszország és Franciaország - forgalmazhatónak tart, gyakorlatilag tudomásul véve a vonatkozó, Kardeván által gyakran hivatkozott "nullás" EK-rendelet megsértését. Ez sem egyértelmű jogi helyzet: egy jelenleg hatályos másik rendelet (470/2009/EK) ugyanis húsban (izomban), zsírban, májban és vesében, illetve tejben kilogrammonként a mézügyben emlegetett hallgatólagos szulfonamid-határérték tízszeresét (100 mikrogrammot) engedélyez hivatalosan is. A magyar ember egyébként évente hatvan deka mézet eszik, tejből és tejtermékből viszont 150-160 kilogrammot, húsból meg majd' egy mázsát. Az ellentmondás feloldására a soros magyar európai uniós elnökség akár módot is adhatna - lapunk erre irányuló, két hete írásban megküldött felvetésére lapzártánkig azonban nem érkezett válasz a tárcától, miként azon kérdésünkre sem, miért létezik ez a szermaradványokra vonatkozó különbségtétel. (Az emlegetett 10 mikrogramm egyébként nagyon csekély mennyiség: a fertőzések kezelésére általánosan szedett legegyszerűbb Sumetrolim tabletta darabjában ennek negyvenezerszerese található.)

A magyar méz hivatalos forgalmazhatósága tehát azon múlik, hogy egy akkreditált laboratóriumi mérés kimutat-e bármely csekély szermaradványt is - csak műszer kérdése az egész. A 25 milliárdos forgalmú hazai szektor emiatt viszont rövid úton tönkremehet, mert ha valóban üzemelni kezd az a laboratóriumi berendezés nálunk is, amely már 0,1 mikrogrammot is képes jelezni, a Kardeván-doktrína értelmében az összes hazai mézet le kell szedni a boltok polcairól. Ilyen tisztaságú méz ugyanis nincs sehol a világon (és ezt biztosan tudja Kardeván doktor is), mert a méh bizony iszik az állattartó telep itatójából, meg - eléggé el nem ítélhető módon - leszáll a trágyára is, amiben szintén nem kizárt a fel nem dolgozott, de a modern állattartásban általánosan használt antibiotikumok jelenléte. A legálisan dolgozó méhészek és mézfelvásárlók meg vagy nem értik, miért éppen velük szőrözik a szakhatóság, vagy nagyon is határozottan utalgatnak arra, hogy Kardeván és stábja "valakiknek" tudatosan készíti elő a terepet. Az emlegetett uniós rendelkezés ugyanis hónapokon belül várhatóan engedékenyebb lesz, a mézes cégek többsége viszont egyetlen kiesett szezon veszteségeit sem tudja kiheverni. (Az egyik legnagyobb vállalkozó több tízmilliót érő, bolti polcokról leszedett áruja 4 mikrogrammos maradvány miatt van jelenleg is zár alatt.) Alig van ennél hatékonyabb eszköz arra, hogy egy céget rövid úton tönkretegyen a hatóság.

Súlycsoportok

Ugyanezen keménykedés azonban súlyos kudarcba fulladt a dioxingyanús német sertéshús januári ügyének magyarországi kezelésekor - intézkedéseivel ugyanis komoly nemzetközi konfliktusba sodorta magát a vidékfejlesztési tárca. "Annak kezelésében, vagyis a teljes német húsimport ellenőrzésével kissé túllőttünk a célon" - mondja erről a főállatorvos. Ez kissé könnyed megfogalmazás annak fényében, hogy egyik legfontosabb nemzetközi kereskedelmi partnerünkkel (a magyar élelmiszer-export legjobban fizető befogadó országával) szemben máig megmagyarázatlan kapkodással, mindenféle differenciálás nélkül rendeltünk el súlyos kereskedelmi szankciót. Ami a magyar méhészekkel könnyen eljátszható, az nem ment a németekkel szemben: az ügyben a hírek szerint Angela Merkel kancellár személyesen interveniált a legmagasabb magyar diplomáciai köröknél, az Európai Bizottság pedig külön jelezte, hogy az elrendelt szankciókat a szabad kereskedelem nem indokolható korlátozásának tekinti. Végül a magyar szakminiszter és Kardeván személyesen volt kénytelen Németországba utazni az ottani főállatorvos asszonyhoz, hogy némi kínos magyarázkodás után elsimítsák az ügyet. Hazai mellékszál: bizonyos hírek szerint a gyors hivatali visszakozásban annak is nagy szerepe volt, hogy a német importhúst is felhasználó, Csányi Sándor OTP-vezér érdekeltségébe tartozó Pick-csoport is hevesen ellenezte a merev hatósági intézkedéseket.

Harcban állnak

Az ellentmondásokkal teli helyzetet ugyanakkor hiba lenne csak a jelenlegi kormányhatalom nyakába varrni: a főbűnösnek tartott olcsó "uniós élelmiszer-importszemét" elleni harcot még 2008-ban a szocialisták agrárminisztere, Gráf József hirdette meg, beígérve az élelmiszer-biztonsági szakhatóság jelentős megerősítését is. A tavaly hivatalba lépett új kormányadminisztráció júliusban - lényegében ugyanezen célkitűzés jegyében - az úgynevezett másodlagos importellenőrzés bevezetéséről intézkedett, és maga is az ellenőrök létszámának növelését tervezte. (A hazai alapáru-forgalom negyedét-ötödét adó, valóban ellenőrizetlen "őstermelői" árukról valamiért minden kormányhatalom megfeledkezik.) A nagy nekibuzdulás azonban egyszer sem járt kimutatható eredménnyel, viszont a rendelkezésre álló eszközök "célzatosnak" tűnő alkalmazása mind többször kelti azt a látszatot, hogy a hatóság nem mér egyenlő mércével.

Ez a nagyon súlyos vád persze soha nem hangzik el nyilvánosan - ahogyan az ellenőrök, eljáró állatorvosok esetleges megvesztegethetőségéről sem szokás értekezni. Az apró stiklik lehetősége persze minden rendszerben megvan: a nagy baj az, amikor a rendszer egészéről terjed el, hogy az a gyengeségei miatt vagy kijátszható, vagy illetékesei korrumpálhatók, vagy hogy bizonyos magasabb üzleti érdekek védelmében használják. Az államtitkári bejelentés az elhatározott "nemzetbiztonsági értékű" rendrakásról akár az ilyesfajta teendőkre is vonatkozhat.

Figyelmébe ajánljuk