Prés alatt a seprés

Kémények és kéményebbek

Belpol

A gazdálkodó szervezetek 80 százaléka ma sem tudja, hogy számukra nem ingyenes a kémények ellenőrzése. Egy hét évvel ezelőtti, a rezsicsökkentés miatt hozott változtatás felborította a kéményseprőszakmát is: cégek mentek tönkre, miközben a katasztrófavédelem nem bírja el a többletterhet.

„Itt volt a kéményseprő, és tényleg úgy van, ahogy gondoltuk, ez nettó kéményadó, melyet külön beszednek azoktól az ingatlanoktól, ahová vállalkozás van bejelentve. Szabadáras, tehát bárki bármennyit kérhet, ezzel már vannak is visszaélések” – írta egyik olvasónk, aki a kéményének ellenőrzéséért 16 ezer forintot fizet évente. „Mondta a fickó, hogy mindenki őt anyázza, mert senki nem tud erről a törvényről, ami tulajdonképpen azért jött létre, hogy legyen bevétele a kéményseprőknek, és ne az állam pénzelje ezt az ágazatot is” – fogalmazott.

Az érintettek jó része jó része még mindig, évek óta nincs tisztában azzal, hogy mi is ez a „kéményadó”. A rezsicsökkentés jegyében 2016-ban és 2017-ben a kéményseprésről szóló törvényt úgy módosították, hogy a családi házakban évi egy alkalommal ingyenes a kémények ellenőrzése (kivéve, ha elmulasztják az ingyenes ellenőrzési időpontot, és újat kell kérni), illetve ezekben ingatlanokban nem kötelező rendszeresen ellenőrizni a fűtéselvezetést (csak a társasházakban, ingyenesen); a kéményseprők azt csak akkor nézik, ha a tulajdonos külön megrendeli a szolgáltatást.

A változtatások nyomán mindez a katasztrófavédelem feladata lett – a szakma nagy meglepetésére, ugyanis ezt a munkát a törvénymódosítás hatálybalépéséig közszolgáltató magáncégek végezték az önkormányzatokkal kötött, esetenként 2024-ig vagy 2026-ig szóló hosszú távú szerződések alapján. „Semmi gond, mondtuk, de akkor kérünk kártérítést!” – idézi föl Vámos Csaba, a Kéményseprők Országos Szakszervezetének (KOSZ) elnöke. Kompenzációt a cégek nem kaptak, ellenben a jogalkotó kitalálta, hogy az engedéllyel rendelkező piaci társaságok azon ingatlanokban, ahová vállalkozás, gazdálkodó szervezet (egyéni vállalkozás, cég, alapítvány, sportklub stb.) van bejegyezve, továbbra is végezhetik a szolgáltatást térítés ellenében; vagyis az ellenőrzés ezekben az épületekben nem az állami kéményseprők dolga. (Azoknál a társasházi ingatlanoknál viszont, ahová gazdálkodó szervezet van bejegyezve, a katasztrófavédelem az illetékes, amely a tulajnak számlázza ki a nem túl magas számlát, ugyanis az állami kéményseprők a 2015-ös rezsicsökkentett áron dolgoznak.) A „kéményadó” valójában tehát a rezsicsökkentés jegyében módosított jogszabály következménye, mivel az emiatt a pénzüktől elesett kéményseprő cégek számára a kormány – állami kompenzáció helyett – ily módon biztosítja a bevételt 2016. július elsejétől.

Zavaros környezet

„2013-ban a kéményseprőket is megtalálta a rezsicsökkentés – mondja Leikauf Tibor, a Magyarországi Kéményseprőmesterek Szövetségének (MOKESZ) elnöke –, akkor jeleztük, hogy a rezsicsökkentés ránk vonatkozó részével a lakosság számára nagyjából egy zsemle árát takarították meg havi viszonylatban. Aztán kaptunk egy sor jogszabály-módosítást, amelyek hatványozottan hatottak egymásra, így a 2012. év végi bevételhez képest mintegy 48,5 százalékkal esett vissza a kéményseprőipari közszolgáltatók bevétele 2014-ben. A bevételkiesés a bérköltségeket érintette a legérzékenyebben. A veszélybe került közszolgáltatást az állam a katasztrófavédelemhez csatolva próbálta állami költségvetésből megmenteni 2016. július 1-jétől. Ezt követően több szolgáltató felhagyva a lakossági ellátással, a gazdálkodó szervezetek által használt kémények ellenőrzésével, szükség szerinti tisztításával igyekezett talpon maradni, nemcsak az addig ellátott településeken, hanem akár több megyére kiterjedően is. Ennek eredményeként az adott gazdálkodó szervezetet egy-egy éven belül több kéményseprő szolgáltató is megkeresi az ajánlatával.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.