Prés alatt a seprés

Kémények és kéményebbek

Belpol

A gazdálkodó szervezetek 80 százaléka ma sem tudja, hogy számukra nem ingyenes a kémények ellenőrzése. Egy hét évvel ezelőtti, a rezsicsökkentés miatt hozott változtatás felborította a kéményseprőszakmát is: cégek mentek tönkre, miközben a katasztrófavédelem nem bírja el a többletterhet.

„Itt volt a kéményseprő, és tényleg úgy van, ahogy gondoltuk, ez nettó kéményadó, melyet külön beszednek azoktól az ingatlanoktól, ahová vállalkozás van bejelentve. Szabadáras, tehát bárki bármennyit kérhet, ezzel már vannak is visszaélések” – írta egyik olvasónk, aki a kéményének ellenőrzéséért 16 ezer forintot fizet évente. „Mondta a fickó, hogy mindenki őt anyázza, mert senki nem tud erről a törvényről, ami tulajdonképpen azért jött létre, hogy legyen bevétele a kéményseprőknek, és ne az állam pénzelje ezt az ágazatot is” – fogalmazott.

Az érintettek jó része jó része még mindig, évek óta nincs tisztában azzal, hogy mi is ez a „kéményadó”. A rezsicsökkentés jegyében 2016-ban és 2017-ben a kéményseprésről szóló törvényt úgy módosították, hogy a családi házakban évi egy alkalommal ingyenes a kémények ellenőrzése (kivéve, ha elmulasztják az ingyenes ellenőrzési időpontot, és újat kell kérni), illetve ezekben ingatlanokban nem kötelező rendszeresen ellenőrizni a fűtéselvezetést (csak a társasházakban, ingyenesen); a kéményseprők azt csak akkor nézik, ha a tulajdonos külön megrendeli a szolgáltatást.

A változtatások nyomán mindez a katasztrófavédelem feladata lett – a szakma nagy meglepetésére, ugyanis ezt a munkát a törvénymódosítás hatálybalépéséig közszolgáltató magáncégek végezték az önkormányzatokkal kötött, esetenként 2024-ig vagy 2026-ig szóló hosszú távú szerződések alapján. „Semmi gond, mondtuk, de akkor kérünk kártérítést!” – idézi föl Vámos Csaba, a Kéményseprők Országos Szakszervezetének (KOSZ) elnöke. Kompenzációt a cégek nem kaptak, ellenben a jogalkotó kitalálta, hogy az engedéllyel rendelkező piaci társaságok azon ingatlanokban, ahová vállalkozás, gazdálkodó szervezet (egyéni vállalkozás, cég, alapítvány, sportklub stb.) van bejegyezve, továbbra is végezhetik a szolgáltatást térítés ellenében; vagyis az ellenőrzés ezekben az épületekben nem az állami kéményseprők dolga. (Azoknál a társasházi ingatlanoknál viszont, ahová gazdálkodó szervezet van bejegyezve, a katasztrófavédelem az illetékes, amely a tulajnak számlázza ki a nem túl magas számlát, ugyanis az állami kéményseprők a 2015-ös rezsicsökkentett áron dolgoznak.) A „kéményadó” valójában tehát a rezsicsökkentés jegyében módosított jogszabály következménye, mivel az emiatt a pénzüktől elesett kéményseprő cégek számára a kormány – állami kompenzáció helyett – ily módon biztosítja a bevételt 2016. július elsejétől.

Zavaros környezet

„2013-ban a kéményseprőket is megtalálta a rezsicsökkentés – mondja Leikauf Tibor, a Magyarországi Kéményseprőmesterek Szövetségének (MOKESZ) elnöke –, akkor jeleztük, hogy a rezsicsökkentés ránk vonatkozó részével a lakosság számára nagyjából egy zsemle árát takarították meg havi viszonylatban. Aztán kaptunk egy sor jogszabály-módosítást, amelyek hatványozottan hatottak egymásra, így a 2012. év végi bevételhez képest mintegy 48,5 százalékkal esett vissza a kéményseprőipari közszolgáltatók bevétele 2014-ben. A bevételkiesés a bérköltségeket érintette a legérzékenyebben. A veszélybe került közszolgáltatást az állam a katasztrófavédelemhez csatolva próbálta állami költségvetésből megmenteni 2016. július 1-jétől. Ezt követően több szolgáltató felhagyva a lakossági ellátással, a gazdálkodó szervezetek által használt kémények ellenőrzésével, szükség szerinti tisztításával igyekezett talpon maradni, nemcsak az addig ellátott településeken, hanem akár több megyére kiterjedően is. Ennek eredményeként az adott gazdálkodó szervezetet egy-egy éven belül több kéményseprő szolgáltató is megkeresi az ajánlatával.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.