Sztrájkra készülnek a pedagógusok

Ha felmegy a bérnyomás

Belpol

A fizetések elértéktelenedése mellett a kötelező oltás is fokozza a tanárhiányt a pedagógusok szakszervezetei szerint. A tervezett sztrájk épp a választási kampány legélesebb napjaira eshet.

A magyar pedagógusok legutóbb 2016 áprilisában szerveztek országos sztrájkot. A tanárszakszervezetek akkori közleménye szerint minden ötödik pedagógus (közel 25 ezer fő) és minden harmadik tanintézmény (csaknem 1200 iskola és óvoda) csatlakozott a munkabeszüntetéshez. A részvétel ahhoz képest nem is volt kiugróan magas, hogy a 2016-os sztrájkot a „kockás inges” Tanítanék Mozgalom hónapokon át tartó akciósorozata előzte meg az oktatás problémáit érzékletesen bemutató nyílt levelekkel és több utcai megmozdulással.

A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) és a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) mostani sztrájkkezdeményezését egyelőre nem kíséri ekkora közfigyelem. Pontos információnk a pedagógusok sztrájkhajlandóságáról sincs; a PDSZ őszi felmérésében a megkérdezettek közel 75 százaléka mondta, hogy „inkább részt venne” egy sztrájkban, de az ilyen kérdőívekkel eleve az aktívabb munkavállalókat lehet elérni. Nagy Erzsébet, a PDSZ országos választmányának tagja szerint mindenesetre jelzi az elégedetlenség fokozódását, hogy tavaly márciusban még csak a vá­lasz­adók fele nyilatkozott úgy, hogy inkább sztrájkolna.

Más tényezők is azt valószínűsítik, hogy a pedagógusok tiltakozása nagyobbat szólhat a korábbiaknál. 2016 óta a pedagógusbérek sokat veszítettek az értékükből, és drasztikusabb lett a tanárhiány is, ami értelemszerűen azzal járt, hogy a rendszerben maradók munkaterhei emelkedtek. Növeli a sztrájk súlyát, hogy időben nagyon közel esik az április 3-i országgyűlési választáshoz. A pedagógusok január 31-re kétórás figyelmeztető sztrájkot terveznek, március 16-ra pedig határozatlan idejű sztrájkot hirdettek – ez elvben addig tart, amíg nincs megállapodás a kormánnyal, s amíg elég pedagógus hajlandó sztrájkolni. Nagy Erzsébet azt mondja, nem szándékosan szerveztek rá a választási kampányra, egyszerűen arról van szó, hogy egy sztrájk hosszas előkészítést igényel, és a megelőző jogi eljárások várható elhúzódása miatt sem mertek korábbi időpontot megadni. Szerinte a kormány nem hallgatja meg a pedagógusokat, és ezzel „saját magát navigálja bele abba a helyzetbe, hogy egy érzékeny időpontban éri majd a munkabeszüntetés”.

Tíz százalék

A PSZ és a PDSZ már 2020 márciusában közös sztrájkbizottságot hozott létre, azonban az akkoriban kezdődött koronavírus-járvány miatt átmenetileg felfüggesztették a tárgyalásokat. 2021 októberére jutottak el oda, hogy szükségét látták a folytatásnak, közösen fogalmazták meg négy követelésüket a béremelésről és az oktatásban dolgozók munkaterheinek csökkentéséről, amit később kiegészítettek az állami intézményekben dolgozó pedagógusok kötelező oltásáról szóló rendelet visszavonásának igényével.

Szabó Zsuzsa, a PSZ elnöke azt mondja, azért léptek ősszel, mert érzékelték, hogy a közoktatás évek óta húzódó és a kormánynak folyamatosan jelzett problémái immár az iskolák működőképességét és a minőségi oktatást veszélyeztetik. A PSZ számításai szerint jelenleg 11–12 ezer pedagógus hiányzik az iskolákból, elsősorban az alacsony bér, a magas óraszámok, a magas munkaterhek és a szakma alacsony presztízse miatt. Rendszeressé vált, hogy az iskolák „bármilyen szakos” tanárt keresnek álláshirdetésekben, hogy a helyettesítéseket hosszabb időn keresztül nem szaktanárral oldják meg, vagy akár nem is pedagógus végzettségű munkavállalókat alkalmaznak – mindegy, csak tanítson valaki. Szabó Zsuzsa úgy látja, a problémák főképp vidéken, a sok hátrányos helyzetű diákot fogadó iskolákban koncentrálódnak, de a fővárosban is vannak jelei annak, hogy recseg-ropog a rendszer.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.