Hónapokig nem működött a fűtés egy VIII. kerületi iskolában

Belpol

Csak akkor cserélték ki a kazánokat a Deák Diák Ének-zenei Általános Iskola és Gimnázium tagintézményében, amikor lapunk megkereste a Belső-Pesti Tankerületi Központot, pedig az intézmény vezetése korábban jelezte a meghibásodást.

Kisebb karácsonyi csodának lehettek tanúi a Deák Diák Ének-zenei Általános Iskola és Gimnázium Bauer Sándor utcai tagintézményének munkatársai és tanulói: miután úgy értesültünk, hogy az épületben nem működnek a kazánok, ezért mindösszesen 13-15 Celsius-fok körüli a hőmérséklet, és miután megkerestük a hónapok óta mismásoló tankerületet, kicserélték a kazánokat, és elindult a fűtés az iskolában. 

A Bauer Sándor utcai tagintézmény korábban a Lakatos Menyhért Általános Iskola nevet viselte, két éve olvadt be a Deák Diákba. Idén augusztusban azzal került be a hírekbe az iskola, hogy egyik pillanatról a másikra, közvetlenül a tanévkezdés előtt megszüntették a nappali tagozatos általános iskolai oktatást az intézményben, ahová főként hátrányos helyzetű diákok jártak. 

Jelenleg esti oktatás zajlik az épületben, illetve egy kilencedikes gimnáziumi osztály tanul még itt, de ők sincsenek egész héten a Bauer Sándor utcában, az óráik egy részét egy másik intézményben töltik. A Deák Diák mintegy 80-120 tanulója volt kénytelen tűrni a hideget. Az épület első emeletét a tankerület kiadta a Csia Lajos Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskolának (fenntartója az a pünkösdi egyház, amelyikről éppen lapunk írta meg elsőként, hogy egyik intézményének vezetőit bűnszervezetben elkövetett költségvetési csalás és pénzmosás bűntettével, valamint hamis magánokirat felhasználásának vétségével gyanúsítják). 

Egy régi belvárosi épületről van szó, melynek falai télen nehezen melegednek át. A diákok még „befűtik maguknak”, ha harmincan vannak egy teremben, de a folyosók, a tanári és az irodák 13-15 Celsius-foknál jobban nem tudtak felmelegedni. Értesüléseink szerint a gyerekek jobban tolerálták a hideget, a tanárok már kevésbé. Az esti oktatásban részt vevők között voltak olyanok, akik nem bírták, és idő előtt, vagyis az utolsó tanóra vége előtt hazamentek. 

Már tavaly is probléma volt a kazánok beindításával, az iskola munkatársai pedig abban a hitben mentek nyáron szabadságra, hogy majd jönnek a karbantartók. Azonban a nyáron sem karbantartás, sem légtelenítés, sem pedig próbafűtés nem történt értesüléseink szerint, ebben a tanévben pedig a meglévő öt kazánból már csak egyet tudtak bekapcsolni

Úgy tudjuk, a fűtési szezon előtt ugyan történt egyeztetés a tankerület és az intézmény között, de a problémát mégsem tudták megoldani időben. Az elmúlt hónapokban több karbantartó, valamint a katasztrófavédelem is kiment leellenőrizni a kazánokat, de komolyabb előrelépés nem történt azon túl, hogy az ötből egyet sikerült bekapcsolni.

A helyzet tisztázása végett megkerestük a Katasztrófavédelem Fővárosi Igazgatóságot (FKI), valamint az illetékes Belső-Pesti Tankerületi Központot. (Ennek a tankerületnek a vezetője az a Marosi Beatrix, aki sorozatos botrányairól híresült el: ő rúgta ki a Kölcsey Ferenc Gimnázium polgári engedetlenségben részt vevő tanárait, miután beperelték a pedagógusok, nem jelent meg a tárgyaláson, vagy ha igen, abban nem volt köszönet, egyébként pedig főiskolai szakdolgozata plágiumgyanús.) Még mielőtt a hatóság és a tankerület válaszolt volna, arról értesültünk, hogy múlt hét csütörtökön kint járt a katasztrófavédelem, és újból ellenőrizte a helyzetet. Egy a tankerület által megbízott cég képviselője is kiment az iskolába, ezekután azt az ígéretet kapta az intézmény, hogy hétfőn kicserélik a kazánokat, melyeket kedden be is üzemelnek. 

Nem sokkal később, múlt pénteken az FKI azt válaszolta a Narancs.hu-nak, hogy munkatársaik a helyszínen felvették a kapcsolatot az intézmény képviselőivel, „akik arról tájékoztatták őket, hogy saját hatáskörben intézkednek a hiba elhárításáról”. A tankerület pedig azt írta, hogy „a Belső-Pesti Tankerületi Központ a fenntartásában lévő intézményeiben a 2023/2024. tanév első félévében több kazán cseréjét, illetve korszerűsítését kezdte meg. Ezek a munkálatok a beszerzések és a források függvényében folyamatosan zajlanak. A Deák Diák Ének-zenei Általános Iskola és Gimnázium Bauer Sándor Utcai Tagintézményben lévő kazánok cseréjének előkészületei már megtörténtek. Jelenleg az épület fűtését két kazán látja el. A Tagintézményben a kazáncserék munkálatai várhatóan a mai nap során befejeződnek.” 

Kíváncsiak voltunk rá, hogy ez mit jelent a gyakorlatban: egyik forrásunktól hétfőn úgy értesültünk, hogy valóban jártak kint az iskolában, és kicserélték mind az öt kazánt. Reményei szerint, habár a téli szünet előtt már nem lesz jól befütőtt az iskola, de talán január 8. után igen (az a téli szünet utáni első tanítási nap). E hét keddjén pedig arról tájékoztatott minket, hogy „négy kémény füstöl, langyosodnak a radiátorok”, vagyis a probléma megoldni látszik. 

(Címlapképünkön: Az egykori Lakatos Menyhért Álalános Iskola és Gimnázium épülete a Bauer Sándor utca 6-8-ban a Józsefvárosban. Az iskola 2021-ben lett a Deák Diák Ének-zenei Általános Iskola és Gimnázium tagintézménye. Fotó – MTVA/Bizományosi: Róka László) 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.