Kivel ebédel Simicska Lajos?

  • - rpd -
  • 2012. december 21.

Belpol

A múlt héten a Magyar Narancs címlapján friss fotót közöltünk Simicska Lajosról. A kormány gazdasági hátországának legfontosabb szereplője valakivel egy kertvendéglőben beszélget a fotón. Ki a másik férfi?

A képen látható személy nem más, mint Fonyó Károly, a Fidesz médiabirodalmának egyik kulcsfigurája – állítják a kormány gazdasági hátországát ismerő informátoraink. A magyarnarancs.hu megkereste az érintettet, hogy erősítse meg vagy cáfolja értesülésünket. Fonyó telefonhívásunkra úgy reagált, hogy nem látta múlt heti újságunkat, és „nem foglalkozik ilyesmivel”. Annyit azért megígért, hogy amennyiben átküldjük a képet a telefonjára, akkor hajlandó elárulni, hogy ő van-e rajta, vagy sem. Elküldtük a képet, de utána már nem értük el Fonyót. Telefonos megkereséseinket előbb nem fogadta, később pedig felvette ugyan a telefont, de miután bemutatkoztunk, letette.

 


Fotó: Németh Dániel

Fonyó jó ideje Simicska közeli üzlettársaként ismert; olyannyira, hogy egymástól független forrásaink szerint Nyerges Zsolt ­– a médiabirodalom fő bástyájaként ismert Infocenter.hu, valamint a Közgép Zrt. vezetője – és Liszkay Gábor, a Magyar Nemzet főszerkesztője mellett ő a Fidesz egykori pénztárnokának egyik legbizalmasabb üzleti partnere. Miként arról tavaly augusztusban, a Fidesz médiabirodalmának tüzetes áttekintése során beszámoltunk itt és itt, Fonyó elsősorban a Fideszt támogató médiaipar üzleti és hirdetési szegmensét fogja össze.

Fonyó és Simicska üzleti kapcsolata a Mahír Cityposter Kft. tulajdonosi szerkezetét szemlélve kristálytisztán kirajzolódik. A hirdetési piacot uraló Mahír Cityposternek ugyanis résztulajdonosa a Fonyó birtokában lévő Euro-AWK, ám a részvények többsége a Simicska-tulajdonban lévő Mahír Zrt. tulajdonában van, melyet vezérigazgatóként maga Simicska igazgat. Így Fonyó gyakorlatilag Simicska alkalmazottja. Tavaly nyári helyzetjelentésünkben már beszámoltunk arról is, hogy 2011 júniusában Fonyó – az e célból, mintegy 81 millió forint alaptőkével alapított Megapolis Zrt. által – megvásárolta a Metro International S.A.-tól a mintegy 300 ezer példányszámban terjesztett Metropol napilapot kiadó MTG Metro Gratis Kft.-t. Már az adásvétel körül is felmerültek kérdőjelek, így például médiapiaci értesülések szerint az igen alacsonynak tetsző, 200 milliós vételár megszabásában vélhetően szerepet játszott, hogy a Fidesz-közeli érdekcsoport meghatározó befolyással rendelkezik az állami hirdetések piacán. Nem is keltett nagy meglepetést az augusztusi hír, miszerint a Művészetek Palotája úgy írt ki 15 milliós tendert országos, napi, ingyenes hírújságban és a hozzá kapcsolódó online felületen való médiavásárlásra, hogy a kritériumoknak egyedül a Metropol felelt meg.

A várakozásoknak megfelelően a Metropol Fidesz-közelbe kerülésével Simicska és Fonyó cégei csúcsragadozóvá nőtték ki magukat a napilapok és a közterek hirdetési piacain. Ez év júliusi összefoglalójában a Népszabadság a Kantar Media adataira hivatkozva arról számolt be, hogy tavaly az állami cégek – a Szerencsejáték Zrt., a Magyar Posta, a Magyar Villamos Művek vagy a Magyar Turizmus Rt. – listaáron a Metropolnál közel 900 millió, a Magyar Nemzetnél majd' 500 millió forint értékben költöttek hirdetésekre. Nem kevésbé árulkodó, hogy a köztéri plakátok piacán  az állami cégek a rendelkezésre álló hirdetési összeg 85 százalékát a Simicska tulajdonolta Publimontnak, valamint a Fonyó birtokába tartozó Euro AWK-nak utalták át. A hierarchiát ugyanakkor jól szemlélteti, hogy míg a Publimont 2,1 milliárd, addig az Euro AWK „csak” 200 millió forint értékben kapott a hirdetési pénzekből. A kreativ.hu összeállításából emellett kiderül az is, hogy a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (KIM) honlapján elérhető taggyűlési határozatok alapján 2011-ben médiavállalkozásaiból Fonyó 490 millió forint nyereséget vett ki.

Mint a Népszabadság citált cikke megjegyzi, a közterületi plakáthirdetések piaca az egyetlen olyan szegmens a hazai médiapalettán, ahol az állam a válság éveiben is növelte kiadásait, hiszen „a közterületi hirdetések összege két év alatt megduplázódott: a 2008–2011-ben összesen listaáron »elhirdetett« 6,6 milliárd forintból 2,7 tavaly ütötte a plakátcégek markát, javarészt a Szerencsejáték és a Turizmus Rt. kampányainak jóvoltából”. De Fonyó más cégei sem kell, hogy szűkölködjenek állami megrendelésekben: az ő érdekeltségébe tartozó AllSys Management Kft. tavaly 8 millió forint juttatást kapott a Miniszterelnökségtől – a 2011-es „szociális konzultációval” kapcsolatban nyújtott – lakossági tájékoztatás címszó alatt. A balatoni kötődésűként ismert Fonyó befolyását mutatja továbbá, hogy – többek mellett egy másik jobboldali prominenssel, a filmrendező Kálomista Gáborral egyetemben – társelnöke az ország egyik legpatinásabb kézilabdacsapatát igazgató cégnek, az MKB Veszprém Kézilabda Zrt.-nek is.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.

„Itt nyugszik fiam, Marcel”

A holokauszt minden tizedik áldozata magyar volt. Köztük azok is, akiket a kevéssé közismert északnémet lágerrendszerben, a Neuengammében pusztítottak el. Miért fontos az emlékezés, és hogyan fest annak kultúrája? Mit tehetünk érte, mi a személyes felelősségünk benne? Hamburgban és a környező városokban kerestem a válaszokat.

 

Nacionalista internacionálé

Felejtse el mindenki az ósdi románozást vagy szlovákozást, a 2020-as évekre megújult a szélsőjobb: elsősorban a Nyugatot szidják egymás helyett. Június 9. után az Európai Parlamentben már pártcsaládjuk is van.